پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۰۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۷
مدیرعامل خانه حامی کشاورز همدان از فرونشست 30 سانتیمتری دشت اسدآباد خبر داد و گفت: فرصت چندانی برای نجات منابع آب زیرزمینی دشت اسدآباد نیست.

شعارسال: محمد احمدی اظهار کرد: بر اساس آنچه که دفتر مطالعات آب‌منطقه‌ای استان همدان در مورد دشت اسدآباد می‌گوید، سالانه چیزی نزدیک به 40 میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم و این موضوع به این معنی است که هر سال مقدار آب زیرزمینی خارج شده از دشت، بیش از آبی است که به آبخوان دشت تزریق می‌شود.

وی افزود: در طول 25 سال گذشته چیزی نزدیک به 26 متر سطح منابع آب دشت پایین رفته و نزدیک به 30 سانتیمتر نیز کل سطح دشت فرونشست داشته است.

مدیرعامل خانه حامی کشاورز همدان با اشاره به اینکه نزدیک به یک‌هزار و 600 حلقه چاه عمیق در سطح دست اسدآباد وجود دارد، گفت: متاسفانه تعداد 300 حلقه از این چاه‌های عمیق، دیزلی هستند که کنترل کمتری روی آنها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه روی 500 حلقه چاه کنتور حجمی نصب شده که تعداد آن بسیار کم است، تصریح کرد: قرار بود تا پایان سال 96 تمام چاه‌های کشاورزی دشت اسدآباد به کنتور حجمی آب مجهز شوند تا نظارت دقیق بر روی سطح منابع آب زیرزمینی دشت اسدآباد صورت گیرد.

احمدی بیان کرد: براساس آخرین نتایج بررسی هیدروگراف دشت اسدآباد، هر ساله سطح دشت در حال پایین رفتن است و تاکنون نتوانسته‌ایم جلوی آن را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه فرصت چندانی برای نجات منابع آب زیرزمینی دشت اسدآباد نیست، اظهار کرد: با توجه به وضعیت دشت‌های فامنین و کبودراهنگ، اگر فکری به حال این تنها منبع حیات دشت نشود در کمتر از هفت سال آینده دشت اسدآباد تبدیل به کویر می‌شود.

مدیرعامل خانه حامی کشاورز همدان بیان کرد: بخشی از این وضعیت به عدم اطلاع کشاورزان از فاجعه‌ای که زیر پای آنها رخ می‌دهد، برمی‌گردد، براساس باور غلط کشاورزان، بارندگی سالانه مشکلات دشت اسدآباد را حل می‌کند در حالی که این یک باور غلط است.

وی با بیان اینکه نباید فکر کنیم نجات منابع آب زیرزمینی دشت تنها وظیفه یک اداره و آن هم آب منطقه‌ای است، اظهار کرد: باید همه دستگاه‌های دیگر وارد میدان عمل شوند.

احمدی با اشاره به اینکه مدیران باید مسوولانه وارد میدان شده و مسوولانه عمل کنند تا خروجی جلسات آنها نمود عینی داشته باشد و روی کاغذ نماند، گفت: نتیجه عملی یعنی اینکه اقداماتی شود که نمودار هیدروگراف آب دشت از سقوط متوقف شده و بتوان روند کاهش سطح ایستایی آب را ثابت کرد.

وی با اعلام اینکه لازم است تا دادستانی شهرستان با قدرت وارد عمل شود و با کوتاهی‌ها در این زمینه برخورد کند، افزود: دانشگاه‌ها باید در موضوع آب که یکی از سه موضوع مهم در زمینه امنیت ملی است باید ورود کنند که تاکنون اقدامی در این زمینه نشده است.

مدیرعامل خانه حامی کشاورز همدان با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت مناسب دشت اسدآباد را باید با سرعت انجام دهد، عنوان کرد: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی کشاورزان از وضعیت موجود آب دشت خیلی نقش مهمی در تغییر عملکرد آنها دارد و نباید آمار و اطلاعات آب را از مردم مخفی کرد.

وی تاکید کرد: بدون حضور، مشارکت و احساس مسئولیت کشاورزان طرح نجات منابع آب زیرزمینی دشت اسدآباد موفق نمی‌شود و باید کشاورزان خود را در موضوع حفظ منابع حیاتی آب سهیم بدانند که این موضوع از طریق اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم و کشاورزان به آسانی قابل انجام است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 13اردیبهشت1397 ، کدخبر: 13970213000652: www.hamedan.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
واقعا اب هامون داره به فنا میره ولی هیچکی نمبخواد باورش کنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین