پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
ابوالفضل قناعتی در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی و عدم تخصیص پارکینگ به مردم گفت: شهر آفتاب که برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته شده بود، بلااستفاده مانده است و علت آن هم سیاسی کاری جریان مخالف جریان مدیریت قبلی است و حاصل این سیاسی‌کاری را مردم شهر می‌بینند و ترافیک ایجاد می‌شود.
شعارسال: ابوالفضل قناعتی در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی و عدم تخصیص پارکینگ به مردم گفت: شهر آفتاب که برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته شده بود، بلااستفاده مانده است و علت آن هم سیاسی کاری جریان مخالف جریان مدیریت قبلی است و حاصل این سیاسی‌کاری را مردم شهر می‌بینند و ترافیک ایجاد می‌شود. شهر آفتاب با بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخته شد و شرایط هم در ان فراهم شده است و امکان حمل و نقل به صورت کامل در آن فراهم بود و خودرو‌های شخصی هم می‌توانستند به راحتی بیایند و پارکینگ به تعداد زیاد برای مردم درنظر گرفته شده بود. مترو، تاکسی و اتوبوس هم به تعداد زیاد برای آنجا اختصاص داده شده بود و لزومی نبود که مردم شهر‌های دیگر برای استفاده از نمایشگاه به داخل تهران بیایند و در همان حاشیه شهر نمایشگاه برگزار می‌شد.

شهرداری فعلی باید نواقص و کسری‌های شهر آفتاب را برطرف می‌کرد. آقای قالیباف و همراهان ایشان شهر آفتاب را به این مرحله رسانده بودند و باید مسئولان حاضر نواقص آن را حل می‌کردند تا امروز نمایشگاه آماده استفاده باشد و نه اینکه این امکانات و نیروی انسانی و زیرساخت‌های عظیم و باقی موارد را معطل بگذارند و دوباره در محل مصلی نمایشگاه را برگزار کنند. علت این کار سیاسی‌کاری‌هایی بود که دوستان فعلی انجام می‌دهند تا ناکارآمدی شهردار را به شکلی نشان دهند، ولی آسیب آن به مردم و شهر وارد می‌شود.

ما در تهران یک برنامه‌ریزی در ۵ ساله دوم داشتیم که چیزی حدود ۲۵ درصد جابجایی شهری با اتوبوس، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد با تاکسی و ۲۰ درصد نیز با مترو باشد و باقی حمل و نقل هم با خودرو‌های شخصی صوزت گیرد. البته قرار بر این بود که میزان اتوبوس‌ها و مترو افزایش پیدا کند و میزان تاکسی و خودرو‌های شخصی کاهش یابد تا درنهایت باعث کاهش آلودگی و ترافیک گردد.

این سیاست با توجه به مشکلاتی که الان در شهر تهران داریم، به طور کامل محقق نشده است. نه مترو و اتوبوس پاسخگوی جابجایی ۱۰۰ درصدی است و نه شرایط حمل و نقل در حوزه تاکسی پاسخگویی کافی را دارد. این مسئله باعث می‌شود که مردم به ناچار هنوز از خودرو‌های شخصی استفاده کنند. سیاست شورای شهر و شهرداری قبلی این بود که تا ۳۰۰ متری درب منازل وسایل حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد. به این معنا که هرکس از خانه‌اش بیرون آمد نهایتاً تا ۳۰۰ متر پیاده‌روی داشته باشد و بعد بتواند از وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی استفاده کند و در دسترس باشد. اما این مسئله محقق نشد الان در خط ۶ و ۷ مترو و بخشی از خط ۳ هنوز ایستگاه‌هایی بهره‌برداری نشدند و مردم به این علت ناچار هستند که از اتوبوس و یا تاکسی استفاده کنند. از سوی دیگر تعداد اتوبوس‌ها هم کم شده است. ما الان در شهر تهران نیاز به حدود ۹۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دستگاه اتوبوس داریم تا حمل و نقل را انجام دهد، ولی فقط حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ اتوبوس در تهران فعال است. خود این مسئله نیز باعث می‌شود که مردم نتوانند از همه امکانات حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوس استفاده کنند و به ناچار باید از تاکسی و یا وسایل شخصی استفاده نمایند.

قناعتی در ادامه گفت: ما باید برای مردم برنامه‌ریزی انجام دهیم و شرایط را برای آن‌ها سخت نکنیم. زیرا امکانات لازم و کافی در اختیار آن‌ها قرار ندادیم. اگر امکانات حمل و نقل به تعداد کافی در اختیار مردم بود مانند اتوبوس و مترو و تاکسی با قیمت مناسب، در این صورت می‌توانستیم برای کاهش ترافیک از مردم بخواهیم که از ماشین شخصی استفاده نکنند. اما حالا که این امکانات را فراهم نکردیم، نمی‌توانیم به اجبار از مردم بخواهیم از خودروی شخصی استفاده نکنند. یکی از بزرگترین رخداد‌های کشور ما نماشگاه کتاب است که باید برای آن سیاست‌های تشویقی و امکانات لازم قرار داده شود تا مردم از آن بازدید کنند، زیرا کمکی به افزایش سطح معلومات مردم کشور ماست که بخش اعظم آن به مسئله کتاب‌خوانی برمی‌گردد. اما با این کار و به علت یک سری از موضوعات که قابل حل است، برای شهروندان محدودیت ایجاد کردیم که حتی باعث می‌شود عده‌ای نتوانند از این نمایشگاه دیدن کنند و از این امکان استفاده نمایند. در نهایت اینکه این کار و عملکرد درست نیست. اگر شهرداری توانسته بود به اندازه کافی مترو و اتوبوس و تاکسی در اختیار مردم بگذارد، در این صورت نیازی به پارکینگ اختصاصی نبود، زیرا وجود خود پارکینگ هم عاملی برای استفاده از خودرو‌های شخصی توسط مردم برای تردد می‌شد. اما می‌دانیم که در زمان نمایشگاه جمعیت تهران در مسیر‌هایی که باید طی کنند تا به محل نمایشگاه برسند، بسیار زیاد است و تاکسی یا مترو و اتوبوس جوابگوی این حجم از جمعیت نیست. برای این مسئله راه‌کار این است که ابتدای امر به جای اینکه محدودیت برای پارکینگ به وجود آوردند، اول باید شرایط حمل و نقل را روان و تسهیل می‌کردند و بعد با ایجاد و امکان استفاده از مترو و اتوبوس و تاکسی به تعداد زیاد اجازه پارک کردن خودرو‌های شخصی را به مردم نمی‌دادند. درخواست بنده به عنوان یک شهروند این است که اجازه بدهند که مردم بتوانند از خودرو‌های شخصی خود استفاده کنند، زیرا ممکن است افرادی علاقمند به حضور در نمایشگاه باشند که فرزند خردسال دارند و یا مسن و بیمار هستند و نمی‌توانند از مترو یا اتوبوس استفاده کنند که باید در شلوغی مترو و کمبود جا و ایستاده این مسیر را طی کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری فردا ، تاریخ انتشار: 16 ارديبهشت 1397 ، کدخبر: 809703 ، www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین