پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۵۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
سه بحران در اواسط ماه مه می توانند مسیر خاورمیانه را در چند سال آینده شکل دهند و تکلیف رقابت‌های هسته‌ای منطقه‌ای را مشخص کنند. این بحران‌ها می توانند مسئله ظهور دوباره داعش را مطرح کند و چشم انداز منازعه اسرائیل و فلسطین را مشخص کنند.
شعارسال: مجموعه‌ای از رویدادهای خطرناک همزمان با هم در روزهای آینده، روی خواهند داد که هر یک ممکن است ترامپ را به چالش بکشند.

 سه بحران در اواسط ماه مه می توانند مسیر خاورمیانه را در چند سال آینده شکل دهند و تکلیف رقابت‌های هسته‌ای منطقه‌ای را مشخص کنند. این بحران‌ها می توانند مسئله ظهور دوباره داعش را مطرح کند و چشم انداز منازعه اسرائیل و فلسطین را مشخص کنند.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» این سه رویداد را به شرح ذیل بر می‌شمارد:

۱-اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام و تحریم‌های ضد ایرانی

در روز ۱۲ مه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری امریکا تصمیم خواهد گرفت که آیا لغو تحریم های ضد ایرانی را تمدید کند یا خیر. این موضوع مشخص می سازد که آیا امریکا به مفاد برجام پایبند و متعهد باقی خواهد ماند یا خیر. این تصمیم منجر به درگیری فوری نخواهد شد بلکه باعث ایجاد بحرانی می شود که روند آهسته‌ای را در چند سال آینده خواهد پیمود. مشخص نیست که ایران چه پاسخی خواهد داد.

مطمئنا پس از تحریم های بین المللی بسیاری از شرکت ها از ترس از دست دادن بازار امریکا و به منظور جلوگیری از مواجهه با مجازات های تحریمی وضع شده امریکا علیه ایران از بازار آن کشور خارج خواهند شد.

۲-انتخابات عراق

برجام و تصمیمی که ترامپ باید درباره آن بگیرد به اندازه کافی مسئله ای بغرنج برای دولت امریکا خواهد بود. اما به این موضوع باید برگزاری انتخابات عراق را نیز در روز ۱۲ مه افزود که نقطه عطف مهمی در تاریخ آن کشور است که اگر به درستی مدیریت نشود می تواند فرصت تازه ای را برای بازگشت داعش فراهم سازد.

«حیدر العبادی» نخست وزیر فعلی عراق شریک خوبی برای امریکا بوده است و نقش مهی در برقراری ثبات در عراق و جلوگیری از بازگشت داعش داشته است. او دستور کار غیر فرقه‌ای را دنبال می کند و در تلاش است تا تمام جناح های عراقی با یکدیگر همکاری کنند. با این حال، اگر رهبری جایگزین او شود که چنین رویکرد فراگیری نداشته باشد و احیای دستور کار فرقه گرایانه را دنبال کند ممکن است عراق شاهد بازگشت به روزهای سال ۲۰۱۳ میلادی تحت نخست وزیری «نوری مالکی» شود؛ زمانی که که سنی های عراق احساس بیگانگی می کردند و ناامید شدند و فضا برای ظهور داعش فراهم شد.

نظام سیاسی عراق هنوز هم از دوره پس از سقوط صدام شکننده است و هیچ حزبی به تنهایی اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود نخواهد کرد. پیش از انتخابات، عراق احتمالا با دوره طولانی مدت عدم قطعیت مواحه خواهد شد. این روند مستلزم تعامل جدی دیپلماتیک امریکا برای کمک به حل مشکلات داخلی در عراق است.

آیا پس از خروج احتمالی امریکا از برجام دولت ترامپ مایل به همکاری با ایران در مورد عراق خواهد بود؟

۳-مراسم افتتاح سفارت تازه امریکا در بیت المقدس

دو روز پس از آن در ۱۴ مه، «جارد کوشنر» و «ایوانکا ترامپ» در اسرائیل خواهند بود تا در مراسم افتتاح نمادین سفارت امریکا در بیت المقدس شرکت کنند.

این اتفاق در حالی روی می دهد که تنش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها افزایش یافته؛ به خصوص در غزه و در تظاهرات اخیر بیش از ۲۰ فسلطینی جان خود را از دست داده‌اند. این رویداد در هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل روی داده است؛ روزی که فلسطینیان آن را روز نکبت میخوانند. انتقال سفارت امریکا پیش از ماه رمضان بر حساسیت آن می افزاید؛ در ماهی که همواره باعث ایجاد تنش مذهبی میان اسرائیل و فلسطین شده است. نمی توان پیش بینی دقیقی درباره تبعات تصمیم ترامپ داشت. ممکن است انتقال سفارت بدون خشونت قابل توجهی همراه باشد درست همان طوری که ترامپ در ماه دسامبر تصمیم خود را برای انتقال سفارت اعلام کرد و در مقابل می تواند با انفجار اعتراض فلسطینی ها همراه باشد و اسرائیل خود را در میانه یک جنگ با حماس ببیند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار 17 اردیبهشت 97، کدمطلب:  ۵۲۲۱۶۶،www.aftabnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
222
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
0
0
خاورمیانه دیگر هیچوقت مانند آن خاورمیانه پیش از جنگ نخواهد شد ، کاش دوباره آرامش رو در این مناطق ببینیم
ا.ح75
علی11
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
0
0
آمریکا فکر میکند از صحنه این تحولات دور است و دارد خاومیانه را کنترل میکند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین