پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۹۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به حضور نیرو‌های آمریکایی در جنگ یمن در کنار سعودی‌ها به ماموریت این نیرو‌ها پرداخته است.
شعارسال: عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم با اشاره به اذعان آمریکا از زبان سخنگوی وزارت دفاعش مبنی بر حضور نیرو‌های آمریکایی در یمن و حمایت اطلاعاتی و لجستیک آن‌ها از ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود آورده است: این اعتراف آشکار پس از سه سال انکار و اکتفا به اینکه نقش آمریکا در جنگ یمن فقط به سوخت رسانی به جنگنده‌های سعودی و فروش سلاح و مهمات جدید به سعودی‌ها و تبادل اطلاعات رخ می‌دهد. نیرو‌های کلاه سبز به منظور جنگ در کنار ائتلاف سعودی و رصد و نابودی موشک‌های بالستیک حوثی وارد جنگ یمن شده‌اند.

وی افزود: وزارت دفاع آمریکا مجبور به اعلام این موضوع با این صراحت مبنی بر جنگ در کنار نیرو‌های ائتلاف غربی به رهبری سعودی‌ها در یمن پس از آنکه روزنامه نیویورک تایمز از حضور نیرو‌های آمریکایی که در حال انجام ماموریت محرمانه بدون اطلاع طرف‌های بسیاری هستند در کنار نیرو‌های ارتش عربستان شد. این روزنامه آمریکایی اعلام کرد: کلاه سبز‌ها در شمال یمن ضد انصارالله یمن می‌جنگند و تعداد نیرو‌های آن‌ها ۱۲ نفر است که ماموریت‌های ویژه پشت خطوط دشمن دارند.

عطوان می‌نویسد: به طور حتم تعداد این نیرو‌های کلاه سبز بیش از رقم مذکور یعنی ۱۲ کارشناس نظامی است، زیرا اولا آن‌ها به درخواست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حاکم کنونی به عربستان آمده‌اند که اخیر به واشنگتن رفته‌اند، در یمن حضور دارند و در ثانی ماموریت آن‌ها درباره نحوه رصد و سپس نابودی است. موشک‌های بالستیک یمنی‌ها عامل نگرانی مقامات سعودی است.

وی بیان کرد: حضور کارشناسان نظامی آمریکایی در مرز‌های یمن و عربستان در شرایطی است که نیرو‌های سودانی ماه ژوئن آینده از یمن خارج می‌شوند و این پس از تلفات سنگین آن‌ها و افزایش خشم مردمی از ادامه حضور این نیرو‌ها در جنگی است که سودان از آن نفعی نمی‌برد.

عطوان نوشت: ورود آمریکا به جنگ مستقیم با ایران و متحدانش در یمن پس از سه سال جنگ یمن نشان دهنده این است که راهکار نظامی هنوز بر راهکار سیاسی غلبه دارد و روند جنگ در جبهه‌های یمن به نفع نیرو‌های ائتلاف سعودی پیش نمی‌رود و مهمتر از آن قصد آمریکا برای جنگ با ایران و متحدانش است. بعید نیست که دخالت مستقیم نظامی آمریکا در یمن در راستای پاداش به عربستان برای مشارکت در جنگ مستقیم یا غیرمستقیم ضد ایران که پس از خروج احتمالی آمریکا از برجام احتمال آن زیادتر هم می‌شود، باشد. شاید هم حضور این نیرو‌ها به منظور توجیه اعزام نیرو‌های سعودی به شمال شرق سوریه برای پر کردن خلاء عقب نشینی جزیی یا کلی آمریکایی‌ها از سوریه باشد به ویژه که مسئولان نظامی سعودی می‌گویند که در حالی که آمریکا در کنار ما در یمن می‌جنگند پس چرا ما در کنار آن‌ها در الحسکه، قامشلی و رقه نجنگیم.

وی افزود: حضور نیرو‌های آمریکایی به تعداد کم یا زیاد به تغییر معادلات نظامی در یمن به نفع ائتلاف عربی منجر نخواهد شد، اما آنچه مطمئن هستیم به حوثی‌ها برای جذب افراد بیشتری از یمنی‌ها کمک خواهد کرد و انصارالله از جنگ ضد آمریکا و اسرائیل در دفاع از یمن و هویت آن سخن خواهد گفت. اگر حضور بیش از ۲۰۰ هزار نظامی آمریکایی در عراق و ۱۳۰ هزار نفر دیگر در افغانستان موفق به رقم زدن سرنوشت جنگ به نفع کاخ سفید نشد و بیش از ۷ تریلیون دلار به اذعان ترامپ روی دست آمریکا گذاشت آیا نیرو‌های کلاه سبز و سرخ که در این دو کشور شکست خورده‌اند، موفق خواهند شد؟ حجم تلفات و خسارات چقدر خواهد بود؟

عطوان در پایان نوشت: ترامپ در خاورمیانه از شکستی به شکست دیگر می‌رسد و دائما از اشتباهات و شکست هایش درسی نمی‌گیرد. مطمئن هستیم که خسارت‌های آن به مراتب بیش از عراق و سوریه و افغانستان در صورتی در یمن به شکل بزرگ وارد شود، بیشتر خواهد بود. یمنی‌ها جنگجویانی سرسخت هستند که از آمریکا به شدت بیزار هستند.

 

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو، تاریخ انتشار 14 اردیبهشت 97، کدمطلب: 682579 ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
جنگ در یمن داره هرروز بر پیچیدگی ش افزوده میشه ؛ ایران باید از الان فکری به حال آمریکایی ها هم بکنه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
امرییکایی ها هر جا که پول داشت باشن براشونو قدرت به وسط میدون میان
ا.ف75
ناشناس
United States
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
کاش رودتر تدبیری برای سرکوب بن سلمان اندیشیده بشه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین