پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۷۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
حزب فضیلت عراق در حالی خواستار اعلام سریع نتایج انتخابات شد که منابع وابسته به کمیساریا اعلام کردند که این کمیساریا مشغول جمع بندی نتایج است.

شعارسال: انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ عراق که دومین انتخابات در عراق از زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ و چهارمین انتخابات از زمان سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ برای انتخاب اعضای پارلمان عراق است، روز گذشته برگزار شد. در اهمیت این انتخابات همین بس که اولین انتخابات پس از غلبه بر داعش در این کشور محسوب می شود.

حزب فضیلت: کمیساریا نتایج را امشب اعلام کند

حزب فضیلت عراق از کمیساریای عالی انتخابات عراق خواست که هر چه سریعتر نتایج انتخابات را اعلام کند.

هاشم الهاشمی رئیس شورای حزب فضیلت گفت: ملت عراق به تکلیف خود در قبال وظیفه ملی مهم عمل کرد خواه کسانی که رای دادند و کسانی که انتخابات را تحریم کردند و این براساس دیدگاه و تصمیم آزادنه اش بود.

وی تاکید کرد: کمیساریای انتخابات و پس از این تلاش بزرگ نباید اعتبارش را با تاخیر در اعلام نتایج زیر سئوال ببرد. هر گونه تاخیری شفافیت انتخابات را زیر سئوال می برد.

الهاشمی اعلام کرد: اعلام نتایج ظرف امشب و طی کردن این مرحله برای اینکه روند تشکیل دولت شروع شود، ضروری است.

درخواست کمیساریا از احزاب سیاسی

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از احزاب سیاسی خواست که ظرف یک هفته، از کوچه ها، خیابانها و راهها تابلوها و پوسترهای تبلیغاتی خود را جمع کنند.

الردینی: کمیساریا مشغول جمع بندی نتایج است

حازم الردینی عضو شورای کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق گفت: کمیساریا در حال حاضر مشغول جمع بندی نتایج است.

وی افزود: استانهایی که بیشترین میزان مشارکت در رای گیری را داشته اند استان نینوا که میزان مشارکت ۵۲ درصدی را تجربه کرده اند و اربیل که میزان مشارکت در آن ۵۱ درصد بوده و میزان مشارکت در بقیه استانها ۴۰ درصد بوده است.

الردینی درباره اعتراض برخی احزاب سیاسی کُردی به نتایج اولیه انتخابات در اقلیم اعلام کرد که کمیساریای عالی مستقل انتخابات کمیته ای از بغداد به اقلیم اعزام می کند تا به وضعیت شکایات و اعتراضات این احزاب رسیدگی کند.

وی با اشاره به اینکه نتایج حوزه های رای گیری به اطلاع همه گروههای سیاسی رسیده است، بیان کرد: کمیساریای انتخابات شکایات در همه استانها و گروههای سیاسی را دریافت می کند تا پس از بررسی از سوی کمیته های ویژه، تصمیمات مناسب درباره آنها اتخاذ شود.

مقتدا صدر: کمیساریا هر چه سریعتر نتایج را اعلام کند

مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق از گروههای سیاسی خواست که در کار کمیساریای انتخابات دخالت نکنند و از تنش پرهیز کنند.

وی در عین حال از کمیساریای عالی انتخابات عراق خواست که سریعا نتایج انتخابات را با شفافیت اعلام کند تا فشارهای سیاسی از سوی گروههای و تشکلات سیاسی رفع شود. همه باید شکایت خود را به شکل رسمی و قانون مطرح کنند و از تنش پرهیز کنند.

آخرین نتایج مربوط به نجف

یک منبع آگاه در نجف اعلام کرد: برندگان در نجف بر اساس آخرین نتایج به این شرح است که سائرون ۴ کرسی، شامل حسن العاقولی، ماجد الوائلی، سهاد الخطیب، قحطان الجبوری و محمود الزجراوی است.

انتلاف النصر ۴ کرسی شامل عدنان الزرفی، عبد الهادی العباس، سعاد الوائلی، حسان ثعبان یا علی حاتم الحسن است.

درخواست ۶ حزب برای لغو نتایج انتخابات

منابع عراقی اعلام کردند که ۶ حزب کُردی طی نشستی در دفتر ائتلاف عدالت و دموکراسیس در سلیمانیه خواستار لغو نتایج انتخابات شدند.

بر اساس این گزارش؛ ائتلاف عدالت و دموکراسی، جنبش التغییر، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی، جنبش الاسلامیه و حزب کمونیست کردستان در نشستی که در شهر سلیمانیه برگزار کردند به نتایج انتخابات اعتراض کردند و خواستار لغو نتایج انتخابات شدند.

تعداد کرسی های احتمالی اتحادیه میهنی

منابع وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق تعدادی کرسی هایی که در پارلمان به دست خواهند آورد را ۱۵ کرسی اعلام کردند.

حکیم: در تشکیل دولت آینده به خارجی‌ها اجازه دخالت نمی‌دهیم

»برت مک گورک» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا، با حضور در دفتر جریان حکمت ملی عراق با سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار تحولات اوضاع سیاسی عراق و خاورمیانه و همچنین روند انتخابات دیروز عراق مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

حکیم با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات در موعد مقرر بیانگر تمایل شدید عراقی‌ها برای تثبیت نظام دموکراسی در کشور خود، ساختن آینده و بازسازی عراق است، تصریح کرد: مرحله پیش رو، مرحله ورود به کارزار و عمل به وعده‌ها است تا آرزوهای ملت عراق تحقق پیدا کند و «دولت اکثریت ملی» بر اساس زمانبندی قانونی تشکیل شود.

وی با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری در این مرحله باید از جانب عراقی ها باشد و استقلال داشته باشند، گفت: عراق نباید در این تصمیم گیری‌ها از دخالت‌های خارجی تأثیر بپذیرد.

رئیس جریان حکمت ملی در پایان خاطرنشان کرد: این جریان، نقش مثبت و مؤثر خود را در تسریع روند تشکیل دولت بر اساس چارچوب‌های قانونی، منافع عراق و آرزوهای این ملت ایفا خواهد کرد.

توزیع کرسیهای گروههای سیاسی در استان بصره

یک منبع عراقی توزیع کرسی گروههای سیاسی در استان بصره را ائتلاف النصر اول را اعلام کرد.

این منبع بیان کرد: ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی با ۸ کرسی در استان بصره در مرتبه نخست قرار دارد و الفتح به رهبری هادی العامری با ۶ کرسی دوم، سائرون مورد حمایت مقتدا صدر با ۶ کرسی، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی با ۲ کرسی و جریان حکمت به رهبری عمار حکیم و دیگر فهرست ها با یک کرسی در رتبه های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی خواستار لغو نتایج انتخابات پارلمانی و برگزاری انتخابات مجدد شد.

در بیانیه این ائتلاف آمده است: با توجه به رویگردانی ملت عراق از مشارکت در انتخابات به شکل گسترده و اقدامات خشونت آمیز، تقلب و خرید و فروش رای و سوء استفاده از آوارگان ائتلاف الوطنیه خواستار برگزاری مجدد انتخابات است.

نتایج رصد یک مرکز نظارت بر انتخابات عراق/ آخرین مواضع

سازمان نظارت بر انتخابات تموز امروز یکشنبه اعلام کرد که پس از نظارت بر انتخابات اعلام می دارد که میزان مشارکت ۴۰ درصد بوده و موارد زیادی تخلف و ملاحظه و مشکلات فنی در سیستم های الکترونیکی رای گیری ثبت کرده است.

فیان الشیخ علی در نشست خبری گفت: سازمان بیش از ۱۰۰۰ مورد تخلف و ملاحظه رصد کرده است. میزان مشارکت هم ۴۰ یا پایین تر از آن است و این براساس نظارت ناظران سازمان تموز است.

از سوی دیگر هشام الهاشمی کارشناس عراقی اعلام کرد: بر اساس نتایج نهایی غیر رسمی در ۸ استان به غیر از بغداد و نینوا، الفتح اول، سائرون دوم و النصر سوم است. بر اساس اطلاعات ما در بغداد سائرون اول است اما نتایج غیر نهایی است.

این در حالی است که حسین العادلی سخنگوی ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی اعلام کرد که ائتلاف نصر با فاصله ۱۰ کرسی از نزدیکترین رقیبش یعنی سائرون پیش است.

وی درباره تشکیل دولت و گروههای سیاسی نزدیک به این ائتلاف گفت: اول باید بدانیم که حجم تشکلات و برنامه انتخاباتی چیست آنگاه وارد مذاکرات شد.

نتایج غیر رسمی شمارش آراء نینوا-اربیل-دهوک و سلیمانیه

منابع عراقی اعلام کردند که حزب دموکرات کردستان بر اساس شمارش اولیه آراء در نینوا، اربیل و دهوک اول است و اتحادیه میهنی در سلیمانیه اول است.

این منابع بیان کردند: این نتایج اولیه و غیر رسمی که عبارت است؛

اربیل

حزب دموکرات: ۲۲۲۱۰۶

اتحادیه میهنی: ۵۶۰۶۴

الجیل الجدید(نسل جدید): ۵۲۹۴۸

الدیمقراطیة والعدالة(دموکراسی و عدالت): ۳۶۵۸۲

الجماعة الاسلامیة(جماعت اسلامی): ۳۴۱۵۶

التغییر: ۲۹۶۸۸

الاتحاد الاسلامی(اتحاد اسلامی): ۱۷۵۶۹

النصر: ۵۴۶

استان دهوک آراء به شکل زیر است؛

دموکرات کردستان: ۲۹۸۹۴۸

اتحاد اسلامی: ۳۸۳۷۶

الدیمقراطیة والعدالة: ۲۳۶۴۱

اتحادیه میهنی: ۲۳۰۲۰

الجماعة الاسلامیة: ۳۶۵۱

التغییر: ۳۳۸۵

النصر: ۸۸۲

استان نینوا

دموکرات کردستان: ۷۸۷۵۰

اتحادیه میهنی: ۱۱۱۶۸

ائتلاف النصر: ۲۷۵۱

فهرست الوطن: ۲۰۲۶

الفتح: ۱۲۵۸

نینوی هویتنا: ۱۱۷۳

القرار العراقی: ۱۰۶۷

تیار الحکمة: ۱۸۴

نتایج اولیه و غیر رسمی استان سلیمانیه به این ترتیب است؛

اتحادیه میهنی: ۱۳۶۴۰۰

التغییر: ۹۶۴۱۸

الجیل الجدید: ۳۹۳۵۶

الجماعة الاسلامیة: ۲۹۴۳۹

دموکرات کردستان: ۲۷۰۲۱

الدیمقراطیة والعدالة: ۲۶۵۶۹

اتحاد اسلامی: ۱۶۲۲۳

تیار الحکمة: ۱۰۷۴

ائتلاف النصر: ۴۰۹.

منبع آگاه خبر داد: پیشتازی ائتلاف ایاد علاوی در ۴ استان سنی نشین عراق

یک منبع آگاه اعلام کرد که ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی در چهار استان سنی نشین عراق پیشتاز است.

ایاد علاوی در انتخابات گذشته حیدر العبادی نخست وزیر عراق را تأیید می کرد اما در این انتخابات در رأس ائتلاف الوطنیه با حضور ۲۶ گروه سیاسی از جمله گروه های سنی برجسته و در رأس آنها احزابی به ریاست سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق و صالح المطلق شرکت کرد.

این در حالیست که بر اساس نتایج اولیه ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی و لیست سائرون به ریاست مقتدا صدر در حوزه های انتخاباتی عراق پیشتاز هستند.

نتایج رسمی انتخابات عراق فردا اعلام می‌شود

کمیساریای عالی انتخابات اعلام کرده است که نتایج رسمی را ۴۸ ساعت پس از پایان انتخابات اعلام خواهد کرد.

مردم عراق، شنبه در نخستین انتخابات پارلمانی پس از شکست داعش شرکت کردند. این انتخابات از ساعت ۷ صبح به وقت محلی بغداد آغاز شد و تا ساعت ۱۸ عصر ادامه یافت.

کمیساریای عالی انتخابات، پس از شمارش ۹۲ درصد آراء، نسبت مشارکت را ۴۴.۵۲ درصد اعلام کرد این در حالی است که در دوره انتخاباتی پیشین در سال ۲۰۱۴، نسبت مشارکت ۶۰ درصد اعلام شده بود.

بیش از ۷ هزار نامزد انتخاباتی در ۱۸ استان عراق برای دستیابی به ۳۲۸ کرسی پارلمانی با یکدیگر به رقابت پرداختند و ۲۴ میلیون عراقی مجاز به شرکت در این انتخابات بودند که چهارمین انتخابات پس از سقوط صدام به شمار می‌رود.

در این دوره از انتخابات عراق، نظام رای‌دهی الکترونیک بود و همین مسئله امکان اعلام نتایج طی ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت پس از پایان انتخابات، را میسر می‌ساخت.

سخنگوی ائتلاف العبادی: نصر با فاصله زیاد پیشتاز است

منابع وابسته به ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی از پیشتازی این ائتلاف در انتخابات پارلمانی خبر دادند.

حسین العادلی سخنگوی ائتلاف تحت رهبری العبادی گفت: ائتلاف نصر پیشتاز انتخابات با فاصله زیاد از دیگر رقباست.

از سوی دیگر اسکای نیوز به نقل از یک منبع وابسته به کمیساریای مستقل انتخابات عراق گفت: فهرست حیدر العبادی پیشتاز است و فهرست مقتدا صدر در رده بعدی قرار دارد و پس از آن فهرست الفتح و ائتلاف قانون قرار دارند.

این در حالی است که عبدالحق برهوم از سیاستمداران عراقی با اشاره به حضور داگلاس سیلیمان در یکی از مراکز اصلی شمارش آراءگفت: پس از انتشار عکس سفیر آمریکا، حالتی از سرخوردگی میان تعداد زیادی از نامزدها و نیز رای دهندگان ایجاد شد و بر شدت بحران افزود و شایعاتی پیرامون دخالت آمریکا در روند انتخابات را مطرح کرد.

یکی از رهبران ائتلاف «النصر»: دولت جدید عراق بعد از عید فطر تشکیل می‌شود

عباس البیاتی، یکی از رهبران ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر این کشور گفت: تشکیل دولت جدید عراق بعد از تعطیلات عید فطر صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: نتایج نهایی طی هفته جاری اعلام خواهد شد. ائتلاف النصر هیچ خط قرمز یا مخالفتی با حزب یا شخصیت سیاسی خاصی در جریان مذاکرات آتی برای تشکیل دولت ندارد.

البیاتی تاکید کرد: تمرکز دولت جدید بر شایسته سالاری سیاسی خواهد بود و در خصوص برنامه های عملی و اقتصادی رایزنی خواهد کرد. نباید دیگر شاهد درگیری ها و اختلافات میان دولت و پارلمان مانند دوره قبل باشیم. ائتلاف النصر با تمام گروه ها وارد مذاکره خواهد شد.

قیس الخزعلی تاکید کرد: سفارت آمریکا یکی از دلایل ضعف مشارکت عراقیها در انتخابات

قیس الخزعلی، دبیر کل عصائب اهل الحق در پست توئیتری خود نوشت: یکی از دلایل کاهش میزان شرکت شهروندان عراقی در انتخابات پارلمانی، ترس و وحشتی بود که سفارت آمریکا در بغداد در میان مردم ایجاد کرد.

وی در ادامه افزود: با وجود ضعف مشارکت در این انتخابات که یکی از دلایل آن ترس و وحشتی بود که سفارت آمریکا از حملات داعش علیه مراکز اخذ رأی در میان مردم به وجود آورده اما بازهم به تمام مردم این کشور به مناسبت برگزاری پیروزمندانه این انتخابات تبریک می گوییم و امیدواریم که یک دولت به دور از فساد و سهمیه بندی تشکیل شود.

پیشتر سفارت آمریکا در بغداد نسبت به حملات احتمالی داعش علیه مراکز اخذ رأی هشدار داده بود.

گفتگوی تلفنی عمار حکیم با رهبران سیاسی عراق

عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق امروز با رهبران سیاسی این کشور تلفنی گفتگو کرد. وی برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ عراق و تثبیت فرهنگ احترام به صندوق های رای را تبریک گفت.

حکیم خاطرنشان کرد: عراق به جهانیان ثابت کرد که به نظام سیاسی دموکراتیک پایبند است.

نتایج اولیه انتخابات عراق در بغداد و ۶ استان دیگر

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق بیانگر آن است که لیست الفتح به رهبری هادی العامری در بغداد صدر نشین است و بعد از آن ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی، النصر به ریاست حیدر العبادی، سائرون به ریاست مقتدا صدر در رده های بعدی قرار دارند.

نتایج اولیه در بغداد، بصره، واسط، دیالی، صلاح الدین، بابل و ذی قار به شرح زیر است:

بغداد – الکرخ

الفتح ۱۱۱۹

دولت قانون ۹۳۶

النصر ۷۲۵

سائرون ۶۰۱

الحکمة ۳۹۲

الحوار۳۷۵

بغداد – الرصافة

سائرون ۷۲۲

الفتح ۲۲۸

النصر ۲۰۸

دولت قانون ۱۵۷

الحکمة ۳۶

البصرة

الفتح ۳۷۹

النصر ۱۸۳

دولتقانون ۶۴

سائرون ۴۳

الحکمة ۴۱

ذی قار

سائرون ۱۷۷۶

الفتح ۱۶۴۴

دولت قانون ۱۱۹۰

النصر ۸۷۰

الحکمة ۷۱۶

إرادة ۱۹۳

واسط

سائرون ۴۶۷

الفتح ۲۷۴

النصر ۱۸۲

دولت قانون ۱۴۲

الحکمة ۱۳۴

بابل

الفتح ۱۰۶

سائرون ۸۰

النصر ۶۰

الحکمة ۳۲

دولت قانون ۱۵

دیالی

النصر ۴۵۱

سائرون ۳۳۰

الفتح ۳۱۹

دولت قانون ۲۸

الحکمة ۳

صلاح الدین

الفتح ۸۴۰

النصر ۱۰۴

حزب الجماهیر الوطنیة ۶۲

الحکمة ۴۸

سائرون ۳۱

دولت قانون ۱۰

پیشتازی ائتلاف «النصر» العبادی و لیست «سائرون» مقتدا صدر

بر اساس نتایج اولیه غیر رسمی ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر عراق و لیست سائرون به رهبری مقتدا صدر در انتخابات پارلمانی این کشور پیشتاز هستند.

بر اساس این نتایج اولیه و غیر رسمی ائتلاف العبادی در استانهای نینوا، صلاح الدین والانبار پیشتاز است و لیست سائرون نتایج مراکز اخذ رأی در شهرهای جنوب را در دست دارد. لیستهای ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری نیز در رتبه های بعدی هستند.

پیشتر شبکه العالم گزارش داده بود که شمارش اولیه آرای انتخابات پارلمانی عراق از پیشتازی به ترتیب ائتلاف های النصر (به ریاست حیدر العبادی)؛ الفتح (به ریاست هادی العامری)، سائرون (وابسته به مقتدی صدر) و دولت قانون (به ریاست نوری المالکی) در استان بصره خبر می دهند. در استان نینوی نیز ائتلاف «نینوی هویتنا» و «النصر» به ترتیب پیشتاز هستند.

درخواست العبادی برای بررسی شکایتهای دریافتی واعلام نتایج انتخابات

حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکید کرد که کمیساریای عالی انتخابات باید اقدامات فوری برای بررسی صندوق های انتخاباتی و شکایات واصله در این خصوص و همچنین اعلام نتایج با هدف تضمین سلامت انتخابات انجام دهد.

العبادی از کمیساریای انتخابات خواست تا اقدامات فوری را اتخاذ کرده و نتایج را به سمع و نظر افکار عمومی برساند.

وی با صدور دستوری به نیروهای امنیتی این کشور در اقلیم کردستان و استان کرکوک نیز خواهان تقویت امنیت در این مناطق شد.

نچیروان بارزانی خواهان توقف درگیری حزبی در سلیمانیه شد

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که نیروهای امنیتی این کشور باید اقدام به تأمین امنیت مقرهای حزبی در سلیمانیه کنند. وی همچنین نسبت به اوضاع امنیتی این منطقه ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف تبادل آتش میان مقرهای حزبی در سلیمانیه و محافظت از امنیت اجتماعی ساکنان این استان شد.

این درخواست بارزانی در حالی صورت می گیرد که درگیری های مسلحانه ای در نزدیکی مقر جنبش التغییر در شهر السلیمانیه انجام شد.

۴ حزب کُرد خواهان برگزاری مجدد انتخابات در اقلیم و کرکوک شدند

در بیانیه مشترک صادره از سوی جنبش تغییر، ائتلاف دموکراسی و عدالت، جماعت اسلامی کردستان و اتحاد اسلامی کردستان آمده است که این گروه ها روند انتخابات پارلمانی در عراق و نتایج آن را رد کرده و خود را ملزم به این نتایج نمی دانند.

در ادامه این بیانیه آمده است که انتخابات باید در اقلیم کردستان، کرکوک و مناطق مورد نزاع بار دیگر برگزار شود.

پیشتر علی حمه صالح، عضو جنبش تغییر و از نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان، حزب اتحادیه میهنی کردستان را به دستکاری سیستم الکترونیکی رأی گیری در اربیل متهم کرده بود.

کوسرت رسول معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که لیست این حزب در کردستان، در انتخابات پارلمانی پیروز شده است.

این در حالی است که به دنبال اعلام پیروزی اتحادیه میهنی در اقلیم کردستان، دیگر احزاب کُرد به نتایج اولیه در این اقلیم معترض شدند.

ائتلاف های النصر و الفتح در استان بصره پیشتاز هستند

شمارش اولیه آرای انتخابات پارلمانی عراق از پیشتازی به ترتیب ائتلاف های النصر (به ریاست حیدر العبادی)؛ الفتح (به ریاست هادی العامری)، سائرون (وابسته به مقتدی صدر) و دولت قانون (به ریاست نوری المالکی) در استان بصره خبر می دهند. در استان نینوی نیز ائتلاف «نینوی هویتنا« و «النصر» به ترتیب پیشتاز هستند.

همچنین نتایج شمارش اولیه آرای انتخابات پارلمانی عراق در منطقه کردستان از پیشتازی حزب اتحادیه میهنی کردستان در دو استان سلیمانیه و حلبچه و پیشتازی حزب دمکرات کردستان در دو استان اربیل و دهوک حکایت دارد.

کمیته عالی انتخابات: ادعاها در مورد تخلفات، بی اساس است

کمیته عالی انتخابات عراق به وجود اختلاف نظر ها و ادعاها در خصوص بروز تخلف انتخاباتی در رای گیری روز گذشته را نادرست خواند.

این کمیته تاکید کرد در انتخایات پارلمانی روز شنبه از آخرین فناوری برای رای گیری استفاده شده و تا صبح یکشنبه شمارش الکترونیکی آرا به پایان خواهد رسید.

کمیته عالی انتخابات همچنین با تاکید بر این که به تمامی شکایات رسمی و موجه رسیدگی و اقدام مناسب را انجام خواهد داد، بزرگنمایی و مخالفت ها با نتایج انتخابات را رد کرد.

بر این اساس برخی طرف های سیاسی تلاش می کنند با اختلاف افکنی و طرح برخی ادعاها، دستاورد مردم عراق در این انتخابات را خدشه دار کنند.

اتحادیه میهنی کردستان از پیروزی خود در انتخابات خبر داد

«کوسرت رسول» معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که لیست این حزب در کردستان، در انتخابات پارلمانی پیروز شده است.

وی پیروزی حزب اتحادیه میهنی را به شهروندان کُرد عراق تبریک گفته است.

این در حالی است که به دنبال اعلام پیروزی اتحادیه میهنی در اقلیم کردستان، دیگر احزاب کُرد به نتایج اولیه در این اقلیم معترض شده اند.

در همین ارتباط، حزب جماعت اسلامی با بیان اینکه این حزب در نتایج اولیه انتخابات در اقلیم کردستان تشکیک کرده است، تأکید کرد: آراء مردمی در اقلیم کردستان باید به صورت دستی مورد بازشماری قرار گیرد.

کمیته امنیتی انتخابات: میزان مشارکت ۴۵ درصد بوده است

کمیته امنیتی انتخابات عراق ساعاتی پس از پایان رای گیری در حوزه های سراسر این کشور نشستی خبری در بغداد برگزار کرد.

بر این اساس میزان مشارکت مردمی در این دوره از انتخابات ۴۵ درصد بوده است.

این کمیته همچنین اعلام کرد طی ساعات برگزاری این انتخابات که نخستین انتخابات سراسری عراق پس از شکست تروریست های داعش به شمار می رود، هیچ حمله تروریستی رخ نداده است.

کمیته امنیتی انتخابات عراق همچنین از مردم این کشور به خاطر حضور در انتخابات و همکاری با نیروهای امنیتی برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد مهم قدردانی کرد.

تشکر وزیر کشور عراق از نیروهای امنیتی و مردم

قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق از موفق بودن طرح امنیتی ویژه انتخابات برای حمایت از رای دهندگان در عراق خبر داد و گفت: از نیروهای امنیتی و تلاشهایی که برای این جشن دموکراسی به کار بستند و شهروندان تشکر می کنم. همچنین از همکاری شهروندان و رای دهندگان با نیروهای امنیتی و مرجعیت و کمیساریای انتخابات و سازمانهای مدنی و اصحاب رساه و همه کسانی که در موفقیت روند انتخابات دخیل بودند تشکر می کنم.

اعلام موفقیت طرح امنیتی ویژه انتخابات در بغداد

جلیل الربیعی فرمانده عملیات بغداد اعلام کرد: با تلاش های همه دستگاهها، رای گیری خاص(ویژه نظامیان) و سراسری با موفقیت انجام شد. من به شکل مستقیم بر روند اجرای طرح امنیتی نظارت کردم و هیچ موردی در الکرخ و الرصافه و مناطق کمربندی بغداد رخ نداد.

شمارش الکترونیکی آراء

منابع وابسته به کمیساریای عالی انتخابات عراق از شروع شمارش الکترونیکی آراء خبر دادند.

پایان فرایند رای گیری در انتخابات عراق

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از پایان رای گیری خبر داد. همزمان ناظران میزان مشارکت را پایین اعلام کردند.

تمدیدی در کار نخواهد بود/سامانه راس ساعت ۶ متوقف می شود

صفاء الجابری مدیر اداره عملیات کمیساریای انتخابات عراق گفت: سیستم الکترونیکی بکار رفته در روند رای گیری در ساعت ۶ عصر متوقف خواهد شد و تمدیدی در کار نخواهد بود.

وی افزود: سامانه الکترونیکی از ساعت هفت صبح تا ۶ عصر برنامه ریزی شد است و راس ساعت ۶ متوقف خواهد شد و تمدیدی وجود نخواهد داشت.

فوت یک رای دهنده عراقی

شاهدان عینی از فوت یک رای دهنده در یکی از مراکز رای گیری در ناحیه خورمال از توابع حلبچه عراق خبر دادند و اعلام کردند: انور احمد ۵۵ ساله پس از انداختن رای خود بر اثر سکته قلبی فوت کرد.

میزان مشارکت در انتخابات تا ساعت ۱۷ به وقت محلی ۴۴ درصد اعلام شد

منابع وابسته به کمیته عالی مستقل انتخابات عراق میزان مشارکت در استانهای این کشور تا ساعت ۱۷ به وقت محلی را ۴۴ درصد اعلام کردند.

از سوی دیگر یک منبع آگاه اعلام کرد: حوزه های رای گیری در کرانه راست موصل شامل الوطن، العراقیه، موسی بن نصیر و الرافدین به علت برگه های رای گیری انتخابات پارلمانی بسته شده است.

حوزه های رای گیری ساعت ۶ عصر بسته می شود

منابع وابسته به کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کردند: حوزه های رای گیری در ساعت ۶ عصر امروز به وقت محلی بسته خواهد شد و تمدیدی در کار نخواهد بود.

این منابع همچنین بیان کردند: کمیساریای عالی مستقل انتخابات به افرادی که کارت رای خود را گم کرده اند اجازه مشارکت برای انتخاب نامزد مورد نظر خود را می دهند.

منابع مذکور بیان کردند: تیم های فنی مشکلات مربوط به سامانه الکترونیکی رای گیری را که در موارد اندکی رخ داده برطرف کرده اند. تخلفی در روند انتخابات رخ نداده است.

از سوی دیگر حسین الشهرستانی رئیس فراکسیون مستقلون تاکید کرد: نگرانی از بابت تقلب در انتخابات وجود ندارد. زمان انتقال تجربه به نسل جدید فرا رسیده است. احتمالا برخی تخلفات رخ دهد اما در نتیجه نهایی انتخابات تاثیر گذار نیست. هنوز بحث دولت قبل از اعلام نتایج نهایی زود است.

الردینی: نتایج کمتر از ۴۸ ساعت پس از پایان رای گیری اعلام می شود

منابع عراقی اعلام کردند که میزان مشارکت در شهر سامراء تاکنون ۳۰ درصد بوده است.

این منابع از تیراندازی در نزدیکی یکی از حوزه های رای گیری در بصره خبر دادند.

در همین حال میزان مشارکت در ذیقار ۲۰ درصد بوده و ۲۶۷ هزار نفر از یک میلیون و ۲۵۱ هزار واجد شرایط رای داده اند.

در اردوگاه الجدعه ۳ در نینوا، منابع وابسته به کمیساریای عالی انتخابات به رای دهندگان گفتند که صندوق وجود ندارد. در اردوگاه حمام العلیل در نینوا نیز ۴ مرکز رای بستند و مانع از رای دادن آنها شدند.

از سوی دیگر مسرور بارزانی پسر مسعود بارزانی پس از رای دادن گفت: امیدواریم که روند انتخابات با موفقیت و بدون مشکل پایان یابد.

از سوی دیگر حازم الردینی عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق گفت: نتایج انتخابات کمتر از ۴۸ ساعت پس از پایان رای گیری اعلام خواهد شد. پس از پایان رای گیری جزییات فرایند و میزان مشارکت در آن اعلام خواهد شد.

مشارکت بعدازظهر بیشتر می شود

حازم الردینی عضو کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد: استقبال رای دهندگان قبل از ظهر کم بوده است اما انتظار می رود که بعد از ظهر زیاد شود.

وی افزود: معمولا در هر انتخاباتی در صبح میزان حضور رای دهندگان کم است و بعد از ظهر زیاد می شود. میزان مشارکت بر اساس استانهای مختلف عراق متفاوت است.

میزان مشارکت در انتخابات در ۳ استان عراق

منابع وابسته به کمیته انتخابات در بابل اعلام کرد: میزان مشارکت در استان بابل در انتخابات از ساعت هفت صبح تا ساعت ۱۲ به وقت محلی ۲۷ درصد بوده است.

منابع وابسته به کمیته انتخابات در میسان نیز بیان کرد: میزان مشارکت در استان میسان از صبح تا ۱۲ ظهر به وقت محلی ۲۳ درصد بوده است.

از سوی دیگر احمد مزبان مدیر کمیته انتخابات در دیالی نیز اعلام کرد: میزان مشارکت تاکنون ۳۰ درصد در استان دیالی بوده است. بیش از ۳۰۰ هزار نفر در دیالی رای داده اند.

آمار اولیه از میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق

علی البیاتی عضو کمیته عالی حقوق بشر عراق اعلام کرد: بر اساس آمارهای اولیه میزان مشارکت در در طوزخورماتو که منطقه ای ترکمن نشین در شمال استان صلاح الدین است، ۴۰ درصد بوده است.

وی به نقل از کارمندان کمیته حقوق بشر و ناظران حوزه های رای گیری گفت: میزان مشارکت در تلعفر در شمال غرب عراق در استان نینوا بسیار کم بوده و از یک درصد فراتر نرفته است و علت آن از کار افتادن دستگاهها در سه حوزه رای گیری بوده است.

البیاتی میزان مشارکت در استان نجف را ۲۰ درصد اعلام کرد.

وی گفت: تعداد ناظران کمیته حقوق بشر در حوزه های رای گیری در سراسر عراق ۶۰۰ نفر هستند.

حکیم خواستار مشارکت مردم عراق در انتخابات شد

»سید عمار حکیم» رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی این کشور با حضور در پای صندوق‌ رأی، در انتخابات عراق شرکت کرد.

وی طی صحبت‌هایی این جشن انتخاباتی بزرگ را به مردم عراق تبریک گفت و افزود: این انتخابات تعهد و پایبندی عراق به دموکراسی و مسیر آن را تثبیت می‌کند.

رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق با سپاسگزاری مجدد از کمیسیون عالی انتخابات، نیروهای امنیتی، نهادهای حکومتی، رسانه‌ها و تمام کسانی که برای موفقیت در روند این انتخابات مشارکت دارند، فرزندان عراق را به حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی و رأی ریزی تا پیش از ظهر امروز دعوت کرد.

حکیم ادامه داد: ملت عراق باید تا پیش از ظهر امروز آراء خود را به صندوق‌های رأی بریزند زیرا امکان تمدید زمان انتخابات وجود ندارد.

سید عمار حکیم در پایان جوانان عراق را برای ‌شرکت در انتخابات به منظور تغییر شرایط و مقابله با مفسدان و شکست خوردگان فرا خواند.

۴ زخمی در یورش داعش به رای دهندگان در دیالی

یک منبع امنیتی اعلام کرد که در یورش داعش به رای دهندگان در استان دیالی چهار نفر زخمی شده اند. داعش مرکز ناحیه ابی صیدا در دیالی را با چهار گلوله خمپاره هدف قرار داد که یکی از آنها به نزدیکی حوزه رای گیری اصابت کرد.

در حادثه دیگر تروریستهای داعش به رای دهندگان در روستای الکرمه از توابع ناحیه ابی صیدا یورش بردند که این حادثه تلفاتی نداشت.

تاکید نماینده آیت الله سیستانی بر شرکت مردم در انتخابات

عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت الله سیستانی مرجع عالی قدر شیعیان عراق در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد: شهروندان عراقی باید برای تحقق تغییر در کشور به پای صندوق های رأی بروند.

وی در ادامه افزود: ما باید این کار را انجام دهیم تا به مرحله یأس از بهبود اوضاع نهادهای حاکمیتی نرسیم.

الکربلایی تاکید کرد: باید این روند تصحیح شود به طوریکه شهروندان غیور عراقی با شرکت در انتخابات و برگزیدن افراد شایسته در این روند تأثیر گذار باشند. نباید به مرحله ای از یأس برسیم که از بهبود یافتن اوضاع ناامید شویم. امید باقی می ماند. مرجعیت عالی عراق نیز تاکید کرد که هیچ جایگزینی برای روند انتخاباتی وجود ندارد.

بسته شدن یک حوزه رای گیری در الدیوانیه به علت مشاجره رای دهندگان

یک منبع در استان الدیوانیه اعلام کرد: حوزه رای گیری بردا در ناحیه غماس دراستان الدیوانیه به علت مشاجره میان رای دهندگان بسته شد.

از سوی دیگر یک منبع در استان صلاح الدین گفت: در برخی از حوزه های رای گیری به ویژه در سامراء مانع از حضور اصحاب رسانه شده اند. این در حالی است که خبرنگاران مجوز لازم را دارند.

خبر دیگر اینکه به برخی شهروندان در اطراف بغداد به علت اینکه کارت های آنها قدیمی است اجازه رای دادن ندادند.

درگیری مسلحانه طرفداران سائرون و النصر در نجف/ موضع گیری مقتدا صدر

منابع عراقی از درگیری مسلحانه طرفداران ائتلاف سائرون و النصر در شهر نجف عراق با یکدیگر خبر دادند.

از سوی دیگر مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد: از نیروهای امنیتی به خاطر حمایت رای دهندگان تشکر می کنم. درباره نفوذی ها و حزبی ها آگاه باشید و به روان بودن و سهولت رای دهندگان به مراکز رای گیری توجه داشته و محافظت کنید.

ابومهدی المهندس: هیچ راهی جز انتخابات برای تغییر در عراق وجود ندارد

ابومهدی المهندس، از فرماندهان ارشد حشد شعبی تاکید کرد: هیچ راهی جز شرکت در انتخابات برای ایجاد تغییرات در عراق وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: امیدواریم این انتخابات مقدمه ای برای ایجاد یک پارلمان منسجم باشد که به نظرات مرجعیت توجه می کند و برای تحقق درخواستهای ملت به ویژه طبقات فقیر تلاش دارد.

المهندس تاکید کرد: مشارکت مردم در این انتخابات برای ایجاد تغییرات و تثبیت دولت شایسته که بتواند درخواستهای مردم را محقق کند ضروری است.

حیدر العبادی: انتخابات عراق، آینده کشور را تعیین می‌کند/ همه باید شرکت کنند

حیدر العبادی نخست وزیر عراق بعد از انداختن رأی خود به صندوق انتخابات پارلمانی این کشور گفت: این انتخابات بسیار مهم است و آینده عراق را تعیین می کند. همگان باید در این انتخابات به صورت گسترده شرکت کنند.

وی در ادامه افزود: میزان شرکت در انتخابات خوب است البته بعضی موارد مربوط به اختلال در روند رأی گیری از نیروهای امنیتی وجود دارد که امیدواریم هر چه سریعتر درست شود.

نچیروان بارزانی: آماده ایم صفحه جدیدی در روابط با بغداد باز کنیم

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق بعد از انداختن رأی خود به صندوق انتخابات پارلمانی این کشور گفت: امروز یک روز تاریخی و مهم برای مردمعراق و کردستان است. ما آماده ایم تا صفحات گذشته را بسته و صفحه جدیدی در روابط با بغداد باز کنیم.تحقق ثبات سیاسی در عراق بسیار مهم است و امیدوارم که بتوانیم به راهکاری برای حل تمام مشکلات فیمابین در آینده دست یابیم. اگر می خواهیم موفق باشیم باید در میان خود اتحاد را تقویت کنیم.

نوری المالکی: شرکت در انتخابات عراق وظیفه شرعی و اخلاقی است

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز در زمان انداختن رأی خود در صندوق در گفتگو با خبرنگاران گفت: انتخابات عراق باید کشور را به سمت یک مرحله جدید رهنمود کند. حضور در این انتخابات یک وظیفه شرعی و اخلاقی است.

هلاکت ۲ عامل انتحاری در شمال شرق بغداد/تشدید تدابیر امنیتی

نیروهای اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم دیالی موفق شدند ۲ عامل انتحاری که با استفاده از مواد منفجره و کمربند انتحاری قصد حمله به یک مرکز اخذ رأی در بعقوبه در شمال شرق بغداد را داشتند شناسایی و به هلاکت برسانند. نیروهای امنیتی عراق هم چنین ایست های بازرسی در شهرهای بصره و موصل همزمان با آغاز انتخابات پارلمانی ایجاد کرده و قانون منع آمد و شد در این مناطق اجرایی می شود.

شرکت مردم و مسئولان عراقی در انتخابات پارلمانی

شهروندان عراقی در کنار مسئولین این کشور از جمله سلیم الجبوری رئیس پارلمان، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون، نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و ... برای شرکت در انتخابات پارلمانی در پای صندوق های رأی حاضر شدند.

خنثی شدن عملیات داعش علیه مراکز اخذ رأی/هلاکت ۶ عامل انتحاری

حشد الشعبی اعلام کرد که این نیروها موفق شدند حمله تروریستی گروه داعش را علیه مراکز اخذ رأی در منطقه «بلد» از توابع استان صلاح الدین خنثی کنند. در جریان این عملیات هم چنینشش عامل انتحاری به هلاکت رسیدند. عناصر داعش که قرار بود این عملیات را انجام دهند در چارچوب گروهی فعالیت می کردند که پیشتر نیز نیروهای امنیتی عراق را هدف قرار داده بودند.

آغاز انتخابات پارلمانی عراق

صبح امروز(شنبه) درهای مراکز اخذ رأی انتخابات پارلمانی عراق به روی مردم این کشور باز شد. انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ عراق که امروز آغاز شد چهارمین انتخابات از زمان سقوط رژیم صدام و اولین پس از غلبه بر داعش در این کشور محسوب می شود.این انتخابات پارلمانی دومین انتخابات در عراق از زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ و چهارمین انتخابات از زمان سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ برای انتخاب اعضای پارلمان عراق است.

حیدر العبادی: عراقیها آزادانه رأی می دهند/تروریستها نمی توانند کشور را ناامن کنند

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در سخنان خود خطاب به مردم این کشور گفت: مردم آزاد هستند که به هرکسی که می خواهند رأی دهند. تروریستها هرگز نمی توانند امنیت شما را خدشه دار کنند چرا که نیروهای اطلاعاتی آنها را در داخل و خارج کشور تعقیب می کنند. شهروندان عراقی مختار هستند که بدون هیچ فشاری به هر کسی که می خواهند رأی دهند. دولت به نیروهای امنیتی دستور داده امنیت مراکز اخذ رأی را تأمین کنند. مردم عراق نیز باید با این نیروها همکاری کنند.

آغاز منع آمد و شد در بغداد و دیگر استانها/اتمام رأی گیری در خارج

یک منبع امنیتی اعلام کرد که نیروهای عراقی روند منع آمد و شد را در بغداد و تعدادی از استانهای این کشور به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی از جمعه شب آغاز کرده اند. وی در ادامه افزود: هدف از این اقدام تأمین امنیت انتخابات پارلمانی عراق بوده و از ساعت ۱۲ جمعه شب تا ۱۲ شنبه شب ادامه خواهد داشت. منابع رسانه ای نیز از بسته شدن مراکز اخذ رأی در برابر رأی دهندگان عراقی مقیم کشورهای خارجی در روز جمعه خبر دادند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 4294942،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
0
امیدوارم هر حزبی رای میاره نمک دون ایران رو نشکنه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
0
عراقی ها باید با حضورشون استقلالشون رو رقم بزنن وگرنه دوباره دچاره زیر یو ظلم رفتن خواهند شد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین