پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
نايب رئيس سازمان نظام مهندسي اصفهان گفت: صنعت ساختمان‌سازي کشور در سال جاري در حالت رکود کامل قرار گرفته و تا دولت پروژه‌هاي عمراني خود را فعال نکند اين صنعت نيز رونق نمي‌گيرد.

شعار سال: غلامحسين عسکري، نايب رئيس سازمان نظام مهندسي اصفهان در حاشيه مراسم افتتاحيه هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان، اظهار کرد: در سال 83 دولت طرح شناسنامه‌دار کردن ساختمان‌ها را به تصويب رساند، اما؛ تاکنون اين قانون اجرايي نشده است.

وي تصريح کرد: شناسنامه ساختمان شامل تمام مشخصات و مراحل ساخت است و فايده آن در اين است که وقتي شخص آن واحد مسکوني را خريد و به مشکل برخورد کرد مي‌تواند به طور فرض با مهندس ناظري يا دستگاه اداري که آن را تأييد کرده طبق قانون برخورد کند و مشکل وي بدون پاسخ نخواهد بود.

اين کارشناس مسکن با بيان اين که وظيفه سازمان نظام مهندسي ساختمان، نظارت بر اجراي بيست و دو مبحث مقررات ملي ساختمان است، ادامه داد: در حال حاضر حدود 80 درصد از ساخت‌وسازها خارج از اين قوانين انجام مي‌شود که يکي از دلايل آن عدم نظارت درست توسط شهرداري‌ها و همچنين مهندسان ناظر است و از طرف ديگر ورود افرادي از شغل‌هاي ديگر به فضاي مسکن‌سازي نيز در آن نقش داشته است.

وي يادآور شد: سهم زيادي از اقتصاد ايران وابسته به دولت است و هرگاه دولت دچار مشکل مالي مي‌شود نخست طرح‌هاي عمراني را تعطيل مي‌کند که حاصل آن بيکاري و رکود در بخش ساخت‌وساز است.

نايب رئيس سازمان نظام مهندسي اصفهان، خاطرنشان کرد: طرح‌هايي مثل مسکن مهر براي خانه‌دار کردن حقوق‌بگيران و اقشار ضعيف جامعه اجرايي شد، اما؛ در عمل، بيشتر فضايي را براي مهاجرت روستاييان به اطراف شهرها فراهم کرد، براي نمونه مي‌توان به مسکن مهر در فولادشهر اشاره کرد که افراد غيربومي زيادي در آن ساکن شده‌اند.

عسکري درباره تسهيلات بانکي و همچنين ميزان مصرف آب در ساختمان‌هاي ايران در مقايسه با سطح جهاني، گفت: وام‌هاي بخش مسکن با شرايط سختي در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد که البته دولت اصلاحاتي بر روي آن انجام داده است، به فرض اين تسهيلات به افراد مجرد تعلق نمي‌گرفت ولي اين مشکل نيز در قوانين جديد رفع شده است.

وي تصريح کرد: ارقام وام مسکن در تهران 80 ميليون تومان، در شهرهاي بزرگ 60 ميليون تومان و در شهرهاي کوچک‌تر 40 ميليون تومان است که بهره بانکي آن نيز 15 درصد محاسبه مي‌شود، بنابراين بايد اقساط ماهانه آن در حد يک ميليون تومان بازپرداخت شود که امري دشوار براي عموم مردم است از سوي ديگر قيمت مسکن در شهرها نيز به طور متوسط بين متري 800 هزار تا يک ميليون تومان است که اين تسهيلات کارايي زيادي براي خريداران ندارد.

نايب رئيس سازمان نظام مهندسي اصفهان گفت: ميزان مصرف انرژي و آب در ساختمان‌هاي ايران بسيار بيش از استاندارد جهاني است، البته يکي از دلايل هدر رفت آب زياد در واحدهاي مسکوني نوع سيستم‌هاي لوله‌کشي و شيرآلات است.

عسکري با بيان اين که با ذخيره شدن چکه‌هاي آب از يک شير مي‌توان در 24 ساعت يک مخزن 500 ليتري را پر کرد، ادامه داد: سازمان نظام مهندسي ساختمان اصفهان واحدهاي تحقيقاتي براي بررسي کاهش مصرف انرژي ايجاد کرده است و از سوي ديگر در چند ماه گذشته نيز با شرکت آبفا به تفاهمي براي نظارت بر لوله‌کشي‌هاي آب ساختمان‌ها دست يافته‌ايم.

وي درباره برگزاري نمايشگاه صنعت ساختمان افزود: بيشتر شرکت‌هاي حاضر در اين نمايشگاه با اميد به آينده وارد شده‌اند؛ چراکه تصور آنان بر اين است که در پايان سال جاري تحريم‌ها لغو شده و بازار رونق مي‌گيرد.

هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان با حضور 136 مشارکت کننده از هشت استان کشور و يازده کشور خارجي از تاريخ 22 تا 26 مهر امسال در محل دائمي نمايشگاه‌هاي استان برپا شده است

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاری موج، تاریخ انتشار پنجشنبه 23 مهر 1394، کد مطلب: -: www.mojnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین