پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۷۵۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۴
در برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی شاهد آن بودیم که مقطع دکتری(PHD) برگزار شده بدون اینکه اعضای هیات علمی آن مقطع تامین شده باشد. یعنی مقطع دکتری در دانشگاه‌ها وجود دارد اما حدنصاب لازم برای هیات علمی مغفول مانده است.
شعارسال: زمانی که منصور غلامی از سوی رییس جمهور برای تصدی وزارت علوم به مجلس پیشنهاد شد حرف و حدیث‌های زیادی بوجود آمد و بسیاری از اصلاح طلبان به دلیل سابقه وزیر پیشنهادی در گذشته او را به هیچ عنوان شایسته این پست کلیدی نمی‌دانستند. به هر تقدیر و با حمایت قاطع اصولگرایان، وی جانشین محمد فرهادی شد. پس از گذشت چند ماه از مدیریت غلامی بر وزارت علوم، حال محمد فیضی، نماینده جوان اردبیل به نقد عملکرد این وزیر برخواسته و می‌گوید امروز وزارت علوم در دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی برای به تناسب رساندن مقاطع تحصیلی با اعضای هیات علمی بی‌برنامه است.

محمد فیضی، نماینده اردبیل در انتقاد به عملکرد وزارت علوم، گفت: وزراتخانه هیچ برنامه‌ای برای به استاندارد رساندن اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌های پیام نور و موسسات آموزشی غیرانتفاعی ندارد. ما خوشحالیم که تحصیلات تکمیلی در حال رشد است اما برای رسیدن به اهداف در این راستا ضرورت‌هایی هم وجود دارد. به طور مثال حدنصاب اعضای هیات علمی بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر دانشگاه‌های غیرانتفاعی دانشجویانی که به دنبال تحصیلات تکمیلی هستند را مرتباً افزایش می‌دهد اما دریغ از وجود هیات علمی!

وی افزود: حتی در برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی شاهد آن بودیم که مقطع دکتری(PHD) برگزار شده بدون اینکه اعضای هیات علمی آن مقطع تامین شده باشد. یعنی مقطع دکتری در دانشگاه‌ها وجود دارد اما حدنصاب لازم برای هیات علمی مغفول مانده است. مثلاً در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های سراسری می‌گویند دو استادیار با یک دانشیار و یا سه استادیار برای تصویب یک مقطع کارشناسی ارشد باید حضور داشته باشند، حال باید پرسید این موضوع چرا در مورد دانشگاه‌های پیام نور و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در نظر گرفته نمی‌شود؟

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: بحث من جذب دانشجو و برگزاری مقاطع دکتری در دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی نیست و اتفاقاً از این موضوع حمایت می‌کنم که این توسعه و بالندگی همچنان ادامه داشته باشد ولی باید ساز و کاری برای تطابق استاد با رشته و دانشگاه وجود داشته باشد. با خبرهایی که من دارم این روند در دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی دنبال نمی‌شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر یکسری اساتیدی در 10 سال پیش در دانشگاه‌های پیام نور جذب شدند که به آن‌ها اعضای هیات علمی مشروط می‌گویند. قرار بوده که روند استخدام این اساتید طی شود و تبدیل وضعیت را در رابطه با آن‌ها اعمال کنند اما این افراد بعد از گذشت سال‌ها همچنان بلاتکلیف مانده‌اند و مرتباً با دانشگاه قرارداد کوتاه مدت می‌بندند. حتی بسیاری از این افراد در 10 سال پیش شغل دولتی داشتند و برای اینکه در دانشگاه مشغول به کار شوند از شغل‌های خود استعفا داده بودند اما متاسفانه اکنون هم شغل دولتی را از دست دادند و هم آینده کاری آن‌ها روشن نیست و وزارت علوم هم برنامه خاصی را برای تبدیل وضعیت این اساتید دنبال نمی‌کند. حال که این شرایط و نابسامانی ادامه پیدا کرده و برنامه ریزی خاصی هم از سوی وزارت علوم در دستور کار قرار نگرفته من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس خودم را موظف می‌دانم که از آقای دکتر غلامی، وزیر علوم در خصوص این دو موضوع سوال کنم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 22 ارديبهشت 1397 ، کدخبر: 123676 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
0
نشون میده فقط میخوان از مردم پول بگیرن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
0
این دیگه واقعا نوبره..
یکی از دانشجو ها رندم میره درس میه حتما

ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین