پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
گوگل به رسم هر سال کنفرانس I/ O خودش را برگزار کرد تا به این بهانه محصولات و سرویس‌های جدیدی را رونمایی کند. ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل کنفرانس را با تاکید بر این موضوع آغاز کرد که صنعت تکنولوژی همیشه باید مسوول ابزارها و خدماتی که ارائه کرده است، باشد. همین جمله آغازی بود برای معرفی بزرگ محصولات و خدمات جدید غول دنیای تکنولوژی؛ از نسخه جدید سیستم عامل اندروید گرفته تا تغییرات جدید جی‌میل که همه با تم اصلی هوش مصنوعی معرفی شدند.

شعار سال: گوگل در کنفرانس Google I/ O ۲۰۱۸ اعلام کرد که با همکاری تیم اندروید و تیم دیپ‌مایند آلفابت، امکان مدیریت باتری با کمک هوش مصنوعی به اندروید P می‌آید. به گفته گوگل این قابلیت که Adaptive Battery نام دارد مصرف انرژی باتری گوشی را رصد کرده و اپلیکیشن‌هایی را که مدتی است با آن ها سروکار نداشته‌اید، در پس‌زمینه متوقف می‌کند. اندروید از این پس تنها انرژی باتری را صرف اپلیکیشن‌هایی خواهد کرد که از آن ها استفاده می‌کنید و گویا این قابلیت باعث کاهش ۳۰ درصدی در مصرف پردازشی CPU می‌شود. گوگل می‌گوید اطلاعات مربوط به نحوه استفاده کاربر از گوشی خارج نخواهد شد و به‌صورت خصوصی روی آن باقی می‌ماند، چون هوش مصنوعی تنها روی گوشی کاربر کارها را انجام خواهد داد و نیازی به پردازش ابری نیست.

بعد از آنکه اپل با حذف دکمه هوم در آی‌فون ۱۰ جسچرهای حرکتی مختلفی را برای ناوبری در iOS معرفی کرد، حالا گوگل در اقدام مشابهی جسچرهای حرکتی را به اندروید P آورده است. به این ترتیب درست مانند آی‌فون ۱۰ به‌جای اینکه دکمه‌های نرم‌افزاری مجازی Home، Back یا مالتی‌تسکینگ را در پایین صفحه شاهد باشید یک خط کوتاه جایگزین آن شده که می‌توانید با لمس یا کشیدن آن بین صفحات جابه‌جا شوید. البته این جسچرها اولین بار در سیستم‌عامل قدیمی webOS پالم هم ارائه شده بود، اما اپل دوباره آنها را مطرح کرد. می‌توان با لمس کوتاه به صفحه خانگی رفته و با لمس طولانی دستیار گوگل را احضار کرد. با سوایپ و کشیدن انگشت به بالا وارد مالتی‌تسکینگ خواهید شد که اپ‌های اخیر به شکل افقی در کنار نوار جست‌وجوی گوگل و چند اپ پیشنهادی قرار دارند. با کشیدن این خط به چپ و راست هم می‌توانید مشابه آی‌فون ۱۰ بین اپ‌ها جابه‌جا شوید. دکمه Back البته هنوز جسچر خاصی ندارد و در برخی اپلیکیشن‌ها همچنان دکمه مجازی بازگشت وجود خواهد شد. این تغییر ناوبری شاید بزرگ‌ترین تغییر از زمان اندروید ۳.۰ لانه‌زنبوری باشد. با حذف حاشیه و استفاده از صفحه ‌نمایش کشیده حالا این روش سریع‌تر و راحت‌تر از دکمه‌های مجزا نیز به نظر می‌رسد.

داپلکس، جذاب‌ترین بخش کنفرانس

گوگل در این کنفرانس اعلام کرد که شش صدای متنوع دیگر را به دستیار صوتی هوشمندش اضافه کرده است تا به این ترتیب کاربران بتوانند از میان این صداهای طبیعی انتخاب کنند. با این حال اما شاید جالب‌ترین و نفسگیرترین لحظه در کنفرانس امسال گوگل، زمانی بود که ساندار پیچای مکالمه میان دستیار صوتی هوشمند جدید گوگل با یک سالن آرایشگاه را برای گرفتن وقت در سالن پخش کرد؛ مکالمه‌ای که واقعا طبیعی بود و به نظر می‌رسید که بین دو انسان بوده است. احتمالا فیلم The Her را دیده‌اید؛ فیلمی که یک دستیار هوشمند به جای شخصیت اصلی فیلم به جاهای مختلف زنگ می‌زند و برای او قرار می‌گذارد یا کاری را به جای او انجام می‌دهد. نکته اصلی این است که صدای این دستیار هوشمند بسیار شبیه یک شخصیت واقعی است و به همین دلیل تصور اینکه انسان با یک کامپیوتر با حالت عادی صحبت کند بسیار دور از ذهن است. گوگل اما در جریان کنفرانس برنامه‌نویسان خود به همگان نشان داد که این تکنولوژی آینده نیست و همین حالا هم آن را آماده عرضه دارد و احتمالا همین امسال شاهد دستیارهای هوشمندی هستیم که به جای شما به افراد مختلف زنگ می‌زنند و برای شما قرار می‌گذارند یا کاری را که می‌خواهید، انجام می‌دهند.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل برای نشان دادن این قابلیت دستیار هوشمند گوگل نمونه‌ای از یک مکالمه ضبط شده واقعی از ماشین با یک آرایشگاه زنانه و گرفتن وقت برای یک خانم را پخش کرد. مکالمه‌ای که حاضران در کنفرانس I/ O را به وجد آورد. دلیل شگفتی حاضران مشخص بود، چون دستیار هوشمند به شکل غیر قابل باوری طبیعی صحبت می‌کرد و به سوالات پاسخ می‌گفت. به خوبی از پس پیچیدگی‌های یک مکالمه مثل مواجهه با سوالات غیر مترقبه بر می‌آمد و حتی از مکث‌های انسانی برای صحبت مثل «همممممم» هم برای طبیعی نشان دادن مکالمه بهره می‌برد. به همین جهت فردی که قرار ملاقات را برای این آرایشگاه تنظیم می‌کرد به هیچ‌وجه شک نکرد با یک دستیار هوشمند دارد صحبت می‌کند. ساندار پیچای در هنگام پخش این مکالمه گفت که نام این دستیار صوتی هوشمند جدید Google Duplex است و گوگل سال‌هاست دارد روی آن کار می‌کند. به نظر می‌رسد با این دمو از گوگل پنجره گسترده‌تری از کاربرد هوش مصنوعی پیش روی همگان گشوده شده است. به گفته پیچای، گوگل داپلکس تا حالا انواع مختلف گفت‌وگو را بدون کمک اپراتورهای گوگل انجام داده و به‌طور خودکار آن‌ها را به پایان رسانده است.

ساندباری برای رقابت با آمازون اکو

گوگل حالا سعی دارد به شکلی جدی‌تر با آمازون به رقابت بپردازد و در همین راستا قرار است به زودی نمایشگرهای هوشمندی را که مبتنی بر دستیار صوتی هوشمندش هستند، روانه بازار کنند. ظاهرا این نمایشگرها قرار است از ماه جولای به‌صورت رسمی به بازار عرضه شوند. علاوه بر این نمایشگرهای هوشمند، حالا گوگل در همکاری با شرکت JBL که سابقه خوبی در تولید تجهیزات صوتی دارد، یک ساندبار هوشمند را تولید کرده است. این ساندبار که JBL Link Bar نام دارد، مبتنی بر سیستم‌عامل Android TV است و نقش یک هاب صوتی را برای اتاق‌پذیرایی ایفا می‌کند. دستیار صوتی گوگل در این ساندبار برای گوش‌دادن به فرمان‌های کاربر هم تعبیه شده است. به این ترتیب می‌توان گفت با ساندبار مجهز و پیشرفته‌ای طرف هستیم که در کنار کیفیت بالای صدا، از امکانات ویژه‌ای نیز بهره گرفته است. دستیار صوتی تعبیه شده در این ساندبار دامنه عملکردهای بسیار وسیعی دارد و در کنار قابلیت صدور دستورات صوتی برای نحوه اجرای فایل‌ها و برنامه‌های یوتیوب می‌تواند در صورت خاموش بودن تلویزیون، فایل‌های موسیقی را اجرا کند. گوگل مدعی است ساندبار JBL Link Bar از طریق کابل HDMI قابلیت اتصال به دستگاه‌های دیگر را دارد و در کنار تعامل با دستورات صوتی کاربر می‌تواند به سایر تجهیزات الکترونیک چند‌رسانه‌ای منزل مانند کنسول‌های بازی نیز برای پخش صدا متصل شود. از طرف دیگر با توجه به علاقه گوگل به حضور در میان شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات هوشمند منازل، انتظار می‌رود در آینده محصولات مشابه دیگری را هم روانه بازار کند. JBL اعلام کرده است که این ساندبار جدید تا پاییز امسال روانه بازارهای جهانی خواهد شد.

واقعیت افزوده در مسیریابی با نقشه گوگل

گوگل قابلیت جدیدی از تکنولوژی واقعیت‌افزوده در برنامه نقشه خودش معرفی کرده است. برنامه‌‌نویسان این شرکت مدت‌هاست که به دنبال ارائه شیوه‌ها و ایده‌های جدید برای استفاده کاربران از قابلیت مسیریابی گوگل‌مپ هستند و گویا این قابلیت جدید واقعیت افزوده هم در همین راستا معرفی شده است. قابلیت AR جدید که در کنفرانس برنامه‌نویسان گوگل امسال معرفی شد، می‌تواند با استفاده از دوربین موبایل هوشمند کاربر، بهترین مسیر برای پیاده‌روی را به او نشان دهد. در ویدئویی که نایب‌رئیس گوگل در این کنفرانس پخش کرد، مسیر کاربر با فلش‌های روشنی نمایش داده می‌شود و هنگام تغییر مسیر، این فلش‌ها سبز می‌شوند. به علاوه، مکان‌های معروف و محبوب اطراف مسیر کاربرمانند کافه یا رستوران هم نشان داده می‌شود.

«آپارنا چناپراگادا» نایب رئیس گوگل هنگام نمایش دموی این قابلیت گفت: «این قابلیت کمک می‌کند کاربر خیلی سریع متوجه شود کجاست و بی‌جهت وقتش را برای مسیریابی تلف نکند. نام خیابان‌ها و همچنین مسیر اصلی سریعا روی گوشی او قرار خواهند گرفت. برای اینکه جنبه سرگرمی برنامه هم افزایش یابد، یک روباه هیجان‌زده هم به تصویر اضافه می‌شود که مسیر را نشان می‌دهد. با این حال اما گوگل هنوز اعلام نکرده است که آیا این قابلیت تنها آزمایشی‌ است یا اینکه قرار است به‌زودی برای کاربران عرضه شود. اما در هر صورت دموی چناپراگادا از این قابلیت جدید در کنفرانس برنامه‌نویسان گوگل بسیار مورد استقبال واقع شد.

گوگل‌لنز با اطلاعات کامل روی تمام گوشی‌های اندرویدی

در این کنفرانس همچنین اعلام شد که اپلیکیشن گوگل لنز با دوربین دیگر گوشی‌های هوشمند اندرویدی هم ادغام خواهد شد. این تکنولوژی به کاربران این امکان را می‌دهد تا با گرفتن دوربین گوشی مقابل اشیای مختلف، مکان‌های پیرامون، فروشگاه‌ها و اماکن تاریخی و تفریحی و عکس گرفتن از آنها، اطلاعات دقیق و جزئیاتی مثل آدرس، شماره تلفن و نوع خدمات ارائه شده از سوی آنها را به‌دست بیاورند. به همین دلیل هم گوگل لنز برای بسیاری از گردشگران و توریست‌ها جذاب و مفید است، چون آنها بدون دانستن زبان مورد نظر هم می‌توانند از نوع فروشگاه‌ها و محصولات ناآشنای آن کشور و همچنین اطلاعاتی از اماکن تاریخی آن مطلع شوند.

به این ترتیب کاربران بدون دانلود و نصب برنامه مجزا روی گوشی خود، تنها با استفاده از دوربین اصلی موبایلشان می‌توانند از اماکن و اشیای مختلف عکس گرفته و اطلاعاتی از آنها را به‌دست آورند. طبق اعلام رسمی گوگل، از جمله برندهای تکنولوژی و شرکت‌های سازنده گوشی هوشمندی که در این راستا با گوگل همکاری می‌کنند، می‌توان به ایسوس، موتورولا، شیائومی، ال‌جی، وان‌پلاس، سونی و نوکیا اشاره کرد. یکی دیگر از قابلیت‌های جدیدی که به فناوری گوگل‌لنز افزوده شده است، امکان شناسایی متون درج شده در تصاویر است که کاربران می‌توانند با اسکن و استخراج متن موردنظر خود از تصویر، آن را به جای دیگری مثل یک پیام متنی، بچسبانند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 22 اردیبهشت 97، کد مطلب: 3387035، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین