پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۰۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
گوشه‌وکنار، ستون‌های بتونی سر برآورده و برخی خانه‌ها هم به مرحله سفت‌کاری رسیده‌اند. چندماهی از زلزله ویرانگر می‌گذرد. حالا هرچند ویرانی و عزا از یاد نرفته، خرابی‌ها به چشم می‌آید و کانکس‌ها جای‌جای شهر و روستا خودنمایی می‌کند، اما دپوی مصالح ساختمانی و رفت‌وآمد ماشین‌های سبک و سنگین هم دیدنی است. شهرهای زلزله‌زده شبیه کارگاه‌های بزرگ ساخت‌وساز شده‌اند و هزاران نفر از استان‌های معین پای کار آمده‌اند بلکه بیش از 100 هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده در 7 شهر و هزار و 900 روستای کرمانشاه را از نو بسازند.

شعار سال: گوشه‌وکنار، ستون‌های بتونی سر برآورده و برخی خانه‌ها هم به مرحله سفت‌کاری رسیده‌اند. چندماهی از زلزله ویرانگر می‌گذرد. حالا هرچند ویرانی و عزا از یاد نرفته، خرابی‌ها به چشم می‌آید و کانکس‌ها جای‌جای شهر و روستا خودنمایی می‌کند، اما دپوی مصالح ساختمانی و رفت‌وآمد ماشین‌های سبک و سنگین هم دیدنی است. شهرهای زلزله‌زده شبیه کارگاه‌های بزرگ ساخت‌وساز شده‌اند و هزاران نفر از استان‌های معین پای کار آمده‌اند بلکه بیش از 100 هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده در 7 شهر و هزار و 900 روستای کرمانشاه را از نو بسازند. روند بازسازی اما هنوز هم از نگاه مردمی که در شرایط سخت و بحرانی و در سرما و گرما در چادر و کانکس سر می‌کنند، کند است. با وجود این، مسئولان حرف دیگری می‌زنند؛ کارها روی غلتک افتاده است و بازسازی خوب پیش می‌رود.

گلایه از روند بازسازی

یکی از زلزله‌زدگان سرپل ذهابی، که ساکن مجتمع آپارتمانی شهید شیرودی بوده است، به همشهری می‌گوید: از آوارگی و زندگی در چادر و کانکس خسته شده‌ایم. هوا گرم است و گردوغبار آزاردهنده. روند ساخت‌وساز هم کند است و مبلغ بالایی برای نظارت و صدور پروانه از مردم دریافت می‌کنند.

یزدانی البته با بیان این‌که ستاد بازسازی استان‌های معین به‌ویژه اصفهان، تبریز و قم دلسوزانه کار انجام می‌دهند، می‌افزاید: البته حساب‌ها بلوکه شده است. قرار است تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی ویلایی در 3 قسط پرداخت شود تا مردم بتوانند ساخت‌وساز را شروع کنند، اما مساله برای مسکن ‌مهری‌ها متفاوت است. آپارتمان‌ها از سوی شرکت سازنده مسکن مهر بیمه داشتند و قرار بود 35 میلیون تومان خسارت از سوی بیمه به حساب مالکان واحدها واریز شود که این مبلغ جدا از مبلغ تعیین‌شده از سوی دولت است. حالا خسارت بیمه به حساب ما واریز شده است، اما اجازه برداشت نداریم.

وی به روی کار آمدن دوباره پیمانکار قبلی مسکن‌ مهری‌ها اشاره و اظهار می‌کند: مردم از آمدن دوباره پیمانکار قبلی مسکن مهر نگرانند. این پیمانکار بدون اجازه ساکنان کارهای ساخت‌وساز مجتمع‌ها را شروع کرده و حدود 10 تا 15 درصد کار را هم پیش برده است. به همین دلیل هم اعتراض خود را طی نامه‌ای 16 فروردین امسال با 185 امضا به دفتر استانداری تحویل داده‌ایم.

فکر مهاجرت

علی صداقتی، دیگر شهروند سرپل ذهابی، هم درباره وضع مستاجران صحبت می‌کند. او توضیح می‌دهد که مستاجران دیگر هیچ سرپناهی ندارند، زیرا نه خانه‌ای وجود دارد که دوباره اجاره کنند و نه می‌توانند وام دریافت کنند. صداقتی اظهار می‌کند: برخی می‌گویند قرار است 6 هکتار زمین برای مستاجران در نظر بگیرند که این حرف صحت ندارد. بسیاری از مستاجران قصد دارند پس از پایان فصل مدارس به شهر کرمانشاه مهاجرت کنند، زیرا در مناطق زلزله‌زده خانه و کاری برای آن‌ها نیست.

زحمت‌ها را نادیده نمی‌گیریم

ولی‌الله مرادی ساکن یکی از روستاهای شهرستان دالاهو است. با وجود سختی‌هایی که تحمل کرده است، اما کار بازسازی را خوب توصیف می‌کند. می‌گوید: آواربرداری، تخریب واحدها و بازسازی در روستاهای بیونیج از همان ابتدا از سوی استان‌های معین آغاز شد و حالا در بسیاری از مناطق تا مرحله چیدن آجر هم پیش رفته‌ است. مردم امیدوارند پیش از شروع فصل سرما به خانه‌هایشان رفته باشند.

او به نارضایتی مردم هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: اگر مردم رضایت ندارند به دلیل شرایط سخت و دشوار زندگی است. خدارا شکر مردم و مسئولان از ابتدای کار با تمام توان در کنار ما بودند و با وجود همه مشکلات، زحمت آن‌ها را نادیده نمی‌گیریم.

بهرام عیوضی هم ساکن یکی از روستاهای کوییک است. او می‌گوید: برخی واحدهای مسکونی روستایی با شرایط خاص مانند واحدهایی که مربوط به مددجویان بهزیستی است، تکمیل و به تازگی تعدادی از واحدهای مسکونی به مردم تحویل داده شده.

وی با بیان این‌که مردم روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند، توضیح می‌دهد: خواسته مردم از متولیان بازسازی این است که هرچه زودتر برای آماده کردن خانه‌های آسیب‌دیده اقدام کنند.

رونق بازار کارگران بومی

ساخت‌وساز همه دغدغه مردم زلزله‌زده نیست؛ آن‌ها امیدوار بودند در روزهایی که حداقل اشتغال کارگری به دلیل ساخت‌وساز رونق می‌گیرد، کاری پیدا کنند. آن‌هایی که بیکار شده بودند، چشم‌انتظار همین روزها بودند. چهارراه احمدبن اسحاق در شهر سرپل ذهاب، محل تجمع کارگران بومی و البته غیربومی است. یکی از کارگران بقچه به دست منتظر کار است. می‌گوید: بازار کار برای کارگران ساختمان، بناها و استادکاران جوشکار و آرماتوربند خوب است. کارگران غیربومی هم از استان‌های دیگر به شهر ما مهاجرت کرده‌اند.

یزدان حبیبی با اشاره به افزایش مبلغ دستمزد کارگران ادامه می‌دهد: پیش از وقوع زلزله هر کارگر ساده روزانه بین 40 تا 50 هزار تومان دستمزد می‌گرفت و کارگر ماهر و استادکار از 70 تا 100 هزار تومان، اما بعد از وقوع زلزله دستمزد کارگران به روزانه 70 تا 80 هزار تومان افزایش یافت و استادکاران هم بین 120 تا 150 هزار تومان درآمد دارند که مبلغ مناسبی است. ضمن این‌که نرخ مصالح ساختمانی هم افزایش یافته است. هرچند تعداد زیادی فروشگاه مصالح‌فروشی از سوی افراد غیربومی در شهر ایجاد شده است.

عباس معظمی، شهروند سرپل ذهابی، هم می‌گوید: همه مصالح ساختمانی با وجودی که تولید داخل است 20 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته و موجب نارضایتی پیمانکاران شده است، زیرا مبلغ قرارداد را ناکافی می‌دانند.

وعده ما؛ پایان شهریور

با وجود نارضایتی برخی از زلزله‌زدگان، اما مدیرکل بنیاد مسکن کرمانشاه خبرهای خوبی می‌دهد؛ قرار است بازسازی واحدهای روستایی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تا پایان شهریور امسال و واحدهای شهری تا شهریور سال آینده به پایان برسد.

مجدی جودکی با بیان این‌که 12 هزار واحد روستایی و 8 هزار واحد شهری در کرمانشاه به طور کامل تخریب شده‌اند و 59 هزار واحد هم خسارت دیده است، می‌افزاید: از 59 هزار واحد تعمیری، مرمت 45 هزار واحد آغاز و تعمیر 29 هزار و 600 واحد به پایان رسیده است.

وی با بیان این‌که 12 هزار واحد تخریبی روستاها تا پایان شهریور قابل سکونت می‌‍شوند، تصریح می‌کند: در شهرها هم اگرچه ابتدا روند بازسازی به دلیل مسائلی چون نیاز به بازنگری طرح تفصیلی کند بود، اما در حال حاضر روند کار خوب است و طبق برنامه باید تا پایان شهریور سال آینده بازسازی 8 هزار واحد تخریبی شهرها به پایان برسد. استاندار کرمانشاه هم درباره تکمیل 12 هزار واحد مسکونی روستایی در مناطق زلزله‌زده با همکاری بنیاد مسکن قول می‌دهد و می‌گوید: اسکلت‌های فلزی در روستاها به سرعت در حال بالا رفتن است و تا پایان شهریور خانه‌های روستایی بازسازی و تحویل داده می‌‌شود. پرداخت تسهیلات برای مناطق شهری هم روی غلتک افتاده و کار بازسازی در این نقاط در حال انجام است.

هوشنگ بازوند اما تاکید دارد روند کار و همچنین پرداخت تسهیلات باید تسریع شود. او می‌افزاید: حدود 11 هزار و 600 نفر در کار بازسازی مشغولند و چرخه اقتصادی این ساخت‌وسازها بیش از 5 هزار و 300 میلیارد تومان است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 26 اردیبهشت 97، کدمطلب:16450، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
ده فصل هم میاد خونه دار شدن خیری نیس از اینا ابی گرم نمیشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین