پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۷۵۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
فعال سازی کارگاه های مرمت کاخ آپادانا، کاخ صدستون، ساماندهی اشیای منقول تخت جمشید، از مهمترین موضوعات مطرح شده توسط سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید( پارسه) است.

شعار سال: حمید فدایی در خصوص برنامه هایی که برای تخت جمشید در دستور کار است گفت: حفاظت و مرمت از مهمترین برنامه ها برای تخت جمشید است از این رو کارگاه های مرمتی در این مجموعه فعال شده است.

وی افزود: در این راستا بناست که مرمت کاخ آپادانا، کاخ صدستون و مجموعه کاخ های جنوبی تخت جمشید در دستور کار قرار گیرد و در این رابطه کارگاه های مرمت نیز راه اندازی شده است.

سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید( پارسه) با اشاره به اینکه برخی از بقایای خشتی از سال ها قبل در این مجموعه کاوش شده، ادامه داد: در این راستا مرمت و حفاظت از این بناها نیز به جد در دستور کار است.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در دستور کار است حفاظت از آبراهه هایی است که از سالیان قبل کاوش شده و هم اکنون نیاز به حفاظت بیشتری دارد.

فدایی یکی دیگر از این برنامه ها را ساماندهی و حفاظت اشیاء منقول در مجموعه جهانی تخت جمشید عنوان و بیان کرد: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده با همکاری کارشناسانی از پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به زودی اشیاء منقول و موزه ای تخت جمشید به صورت اصولی تر ساماندهی، مرمت و حفاظت می شوند.

سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید( پارسه)ادامه داد: بسیاری از این اشیاء در مخزن مجموعه جهانی قرار دارند و طی کاوش‌های باستان شناسی در این مجموعه و یا دشت مرودشت کشف شدند.

فدایی بر لزوم ساماندهی این اشیاء تاریخی تاکید کرد و افزود: به محض ساماندهی و مرمت این اشیاء می توانند در معرض دید عموم علاقه مندان نیز قرار بگیرند.

سرپرست پایگاه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد در ادامه گفت: آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی نیز در این مجموعه جهانی راه اندازی و تجهیز شود.

وی با بیان اینکه برخی از اشیاء تاریخی که عمدتا هخامنشی نیز هستند در موزه تخت جمشید نگهداری می شوند و برخی نیز در مخزن هستند، اضافه کرد: این اشیاء تاریخی سفالی ، فلزی ،سنگی و آجرهای لعاب‌دار هستند که همگی دارای ارزش تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد است.

در حال حاضر برخی از اشیاء منقول تخت جمشید در فهرست ملی نیز ثبت شدند به طوری که طبق قوانین موجود پرونده اشیاء و اقلام منقول به صورت گروهی، متعلق به یک دوره تاریخی و حاصل کاوش در یک سایت تاریخی، در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت توریسم آنلاین، تاریخ 27 اردیبهشت 97، کد مطلب: 47292: www.tourismonline.co


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین