پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
بر اساس نتایج تحقیقی جدید، احساس خجالت مسیری بین افسردگی و اعتیاد در بین جوانان است.

شعارسال: محققان برای درک بهتر بین ارتباط افسردگی، خجالت و اعتیاد تحقیق خود را با ۲۱۰ دانشجوی کالج انجام دادند. محقق این تحقیق Elena Bilevicius از دانشگاه مانیتوبا اظهار کرد: یکی از سنین حساس در انسان سن نوجوانی است که با تغییر در خلق و خوی و اختلالات آن همراه است و یکی از دوران‌های خطرناک در گرایش به مواد مخدر محسوب می‌شود.

پژوهشگران به دلیل هم‌زمانی وقوع موارد ذکر شده، نقش خجالت را در اعتیاد به مواد مخدر در نوجوانی مورد بررسی قرار دادند. البته در تحقیقات پیشین ارتباط بین خجالت، افسرگی و اعتیاد به مواد مخدر مشخص شده بود و در این تحقیق، خجالت به عنوان عامل بالقوه در مسیر اعتیاد بررسی شد.

محققان میزان و نشانه‌های خجالت، مصرف الکل و رفتارهای ناپسند در نوجوانان را در یک دوره یک ماهه مورد بررسی قرار دادند و دریافتند میزان زیاد افسردگی با افزایش مصرف الکل و رفتارهای ناپسند در افراد مرتبط بوده و واسطه اصلی در این مورد حس خجالت بود.

بر اساس گزارش سایکولوژی نیوز، به عبارت دیگر افراد با نشانه‌های بیشتر افسردگی بیشتر احساس خجالت داشته و با مشکلات عنوان شده در بالا بیشتر درگیر می‌شوند.

وی اظهار کرد: این مورد برای پیش‌گیری از اعتیاد بسیار مهم است و با درک بهتر این مشکل قادر به پیش‌گیری و یا حتی درمان خواهیم بود. در این تحقیق نیز مانند دیگر تحقیقات مشابه نمی‌توان افسردگی بیشتر و یا احساس خجالت را به طور قطعی علت مستقیم رفتارهای اعتیادآور عنوان کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Addictive Behaviors منتشر شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایران پزشک، تاریخ انتشار: 8خرداد1397 ، کدخبر: 132630: www.iranmd.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین