پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۷۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از حضور و مذاکره شرکت‌های روسی با ایران برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی خبر داد.

شعار سال: مهدی کرباسیان - مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران - اظهار کرد: پتانسیل سرمایه‌گذاری خارجی یک میلیارد دلاری روس‌ها در این حوزه پیش‌بینی شده که در صورت حل برخی از چالش‌ها و مشکلات پولی و بانکی، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و امیدواریم هر چه سریع‌تر قرارداد نهایی با طرف روسی منعقد شود.

وی افزود: در پی سفر رییس جمهور به مسکو، تعدادی از شرکت‌های بزرگ روسی در حوزه اکتشافات و صنایع معدنی به ایران آمده‌اند که در حوزه مس، روی، اکتشافات و ... فعالیت می‌کنند و با طرف‌های مختلف در ایران از جمله ایمیدرو مذاکره کرده‌اند که البته هنوز به جمع بندی کامل نرسیده‌اند اما امیدواریم نتایج خوبی در پی داشته باشد.

کرباسیان اظهار کرد: دو شرکت روسی به ایران آمده‌اند که یکی از آنها نقشه‌هایی دریافت کرده‌اند و به زودی پروپوزال خود را تحویل می‌دهند و مقرر شده که مشارکتی در دو محدوده اکتشافی با آنها به صورت سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم که در این کنسرسیوم گل‌گهر، مس سرچشمه، چادرملو، معادن و فلزات هستند. در واقع این مجموعه ایرانی- خارجی درصدد اکتشاف معادن جدید در مناطق مورد نظر، یافتن ذخایر معدنی جدید است.

مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری این پروژه، سرمایه‌گذاری خارجی SBI است، ادامه داد: یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ روسی که به تفاهم اولیه با او رسیده‌ایم که از محل فروش منابع نفتی ایران در روسیه مقرر شده سرمایه پروژه‌های تعریف شده، تامین شود؛ به گونه‌ای که به کلیات سالانه یک میلیارد دلار تفاهم رسیدیم اما روس‌ها می‌خواهند که نیمی از آن را به صورت کالا به ایران تحویل دهند و در این میان بانک مرکزی تاکید دارد تا همه این سرمایه‌گذاری خارجی به صورت نقدی در ایران انجام شود.

کرباسیان با اشاره به اینکه باید این اختلافات نظری به سود منافع ملی ایران تمام شود، اعلام کرد: روس‌ها معتقدند اگر قرار باشد آنها نفت ایران را بفروشند و به ایران پول نقد تحویل دهند، سودی برایشان در بر نخواهد داشت و می‌خواهند بخشی از آن را به صورت کالا به ایران بدهند و اگر چنین اتفاقی نیفتد، آنها احتمالا تفاهم نخواهند کرد، چراکه معتقدند ضرر می‌کنند.

وی گفت: سازمان ایمیدرو به کمک سازمان توسعه تجارت، اولویت‌بندی در این زمینه انجام داد که بر اساس آن شرکت‌های ایرانی می‌توانند نیازمندی‌های ضروری و استراتژیکی ایران را از این طریق تامین کرده و از روسیه خریداری کنند. البته در این زمینه باید تدبیری در زمینه نحوه پرداخت و مسائل پولی و مالی آن صورت گیرد، چراکه بانک مرکزی می‌خواهد همه اعتبار به صورت نقدی به بانک مرکزی داده شود تا روبل را در اختیار تاجران قرار دهد. اما انتظار این است که با توجه به کمبود نقدینگی بازار و ضرورت حمایت از تولید ملی، شیوه مناسب‌تری در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه منطقه مهدی آباد کاملا به طرف‌های ایرانی واگذار شده است، گفت: ممکن است که مشاور روسی در این زمینه مشارکت کند اما طرف قرارداد ایرانی است.

به گفته کرباسیان، یکی از معدن‌داران بزرگ روسی به ایران آمده اما هنوز هیچ تفاهمی صورت نگرفته و در حال بازدید و بررسی است. اما طرف سرمایه‌گذار آن ایرانی و از تولیدکنندگان روی است.

وی اظهارکرد: که هنوز قراردادی با روس‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی نهایی نشده اما صحبت از حدود یک میلیارد دلار است که اگر مشکل گلوگاه بانک مرکزی و تخصیص ارز حاصل از فروش نفت ایران برطرف شود، می‌توان امیدوار بود که این پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری مورد نظر اجرایی شود اما در صورت به تفاهم نرسیدن با بانک مرکزی، قراردادها به جای خود باقی است اما میزان سرمایه‌گذاری قطعا کاهش می‌یابد.

مدیرعامل ایمیدرو با اشاره به اینکه روسیه جزو پنج کشور بزرگ و برتر در حوزه معدن و صنایع معدنی است که تجربه فوق العاده‌ای در این زمینه دارد، گفت: ایمیدرو در کنار سایر دستگاه‌های دولتی بستر سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری روس‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی را فراهم می‌کند که در حوزه‌های معدنی خاصی محدود نشده است اما می‌توان به مواد اولیه‌ای مانند پودر آلومینا، ذغال سنگ کک شو، برخی از تجهیزات و مواد اولیه معدنی دیگر سیانور مورد نیاز برای تولید طلا، دستگاه‌های حفاری، ماشین‌آلات معدنی و ... که در داخل تولید نمی‌شود، اشاره کرد و روسیه به بخش عمده‌ای به عنوان تامین کننده آن تبدیل شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 14 خرداد 97، کد مطلب: 97031306397، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
0
0
فقط مراقب باشید قرارداد های استعماری مثل ترکمانچای نبندید که بعدا به عنوان فاجعه قرن ازش یاد بشه
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین