پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۴۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
صنایع معدنی کاوه پارس در کنار اجرای نه هزار میلیارد تومان طرح معدنی و صنایع معدنی، هفت هزار میلیارد تومان طرح نیز در دست اجرا دارد.

شعار سال: سید‌محمد اتابک، مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس با اعلام این مطلب گفت: این مجموعه با دو شرکت عمده خارجی برای بازرگانی و خرید اجناس در خارج از کشور و دو شرکت دیگر برای صادرات همکاری دارد. همچنین دارای هفت شرکت سیمانی، چهار شرکت فولادی، یک شرکت معدنی و یک شرکت تولیدکننده آلومینیومی است.

اتابک گفت: هم اکنون شرکت‌های معدنی دماوند، سیمان تهران، سیمان هگمتان، سیمان ایلام و فولاد کاوه جنوب کیش، از زیرمجموعه‌های هلدینگ کاوه پارس در بازار سرمایه کشور حضور دارند و مقدمات ورود شرکت فولاد اروند به فرا‌بورس در حال انجام است که تا پایان امسال حضور این شرکت در فرابورس نهایی شده و سال آینده وارد بورس می‌شود.وی با بیان وضعیت اقلیم کشور گفت: نگاه اول هلدینگ، نزدیکی کارخانه‌ها به آب‌های بین‌المللی بوده که به لحاظ آب مصرفی دچار مشکل نشوند. این مجموعه با دارا بودن آخرین تکنولوژی سیستم‌های بازیافت و تصفیه بهداشتی آب در کارخانه‌ها، آب شیرین‌کن و سیستم برداشت آب از خلیج‌فارس و اروند و نزدیکی به آب‌های آزاد، مشکلی از بابت کمبود آب نخواهد داشت.

به اعتقاد این متخصص صنعتی، امروز بحران آب این واقعیت را پیش روی برنامه‌ریزان قرار داده که طرح‌های فولادی باید در کنار آب‌های بین‌المللی ایجاد شود تا برای تامین آب موردنیاز، واردات مواد اولیه و صادرات محصولات نهایی دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی به منظور تحقق افق صنعت فولاد در ۱۴۰۴ در رابطه با تولید ۵۵ میلیون تن انجام گرفته است، گفت: اگر واقعا بخواهیم به ظرفیت یادشده فولاد برسیم، باید بتوانیم سالانه حداقل ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن از معادن کشور استخراج کنیم. بنابراین با توجه به اینکه ذخایر قطعی موجود در کشور برای طولانی مدت جوابگو نیست، باید به فکر اکتشاف معادن جدید و واردات سنگ آهن باشیم.

اتابک با اشاره به اینکه فولاد بعد از نفت و گاز، بزرگ‌ترین تجارت بین‌المللی دنیاست و می‌تواند در صنایع معدنی، به‌عنوان یکی از پیشران‌های صنایع حضور داشته باشد، گفت: در سال گذشته بیش از ۸۰ درصد از تولیدات کاوه جنوب کیش به کشورهای اروپایی صادر شد. اما آنچه برای ما اهمیت دارد، روند رو به رشد تولید فولاد در دنیاست که امیدواریم صنعت فولاد به رشد خود ادامه دهد. هم اکنون رشد فولاد در کشور بیش از رشد جهانی است.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس در پاسخ به این سوال که آیا در سال جاری میزان صادرات شما افزایش پیدا می‌کند، گفت: تاکنون صادرات هلدینگ کاوه پارس با روندی بهتر از سال قبل پیش رفته است. آنچه در سال ۹۷ می‌تواند روی میزان صادرات فولاد شرکت تاثیر بگذارد، حمل‌ونقل‌، بیمه، تحریم‌ها و ایجاد سامانه نیما است و باید به‌نحوی باشد که فولاد‌سازان با ارز ناشی از صادراتشان بتوانند در مرحله اول لوازم و موارد مورد نیاز خود را تهیه کنند و امیدواریم دولت برای بازار ثانویه ارز حاصله نیز تصمیمی بگیرد که تولیدکنندگان هم منتفع شوند و در یک سامانه با وارد‌کنندگان امکان تبادل داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه توافق بین صادر‌کننده و وارد‌کننده، راهکار منطقی است و باید هر چه سریع‌تر این موضوع پیگیری شود، گفت: صنعت فولاد درخشش بسیار خوبی را در سال گذشته تجربه کرد؛ بنابراین باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنیم که به بالندگی و درخشش این صنعت خدشه‌ای وارد نشود.اتابک با بیان اینکه باید میان تصمیم‌گیری در مورد صنعت فولاد و صنعت پتروشیمی تفاوت قائل شویم، افزود: گنجاندن تصمیمات اتخاذ شده در حوزه پتروشیمی در صنعت فولاد، موجب خُسران صنعت فولاد خواهد شد. چرا که ثبات در رویه‌های اقتصادی در حوزه تولید و تجارت یک ضرورت است.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش تعرفه‌های واردات بر فولاد چین از سوی آمریکا آیا تاثیری بر صادرات ایران خواهد گذاشت یا خیر، ادامه داد: با توجه به رتبه و وضعیت ایران در میان کشورهای تولید‌کننده و صادرکننده فولاد، نمی‌توان ایران را از نظر میزان صادرات با کشوری مثل چین مقایسه کرد. بنابراین چنانچه آمریکا از برجام خارج نمی‌شد و احتمال ظهور دوباره تحریم‌های اقتصادی به صفر می‌رسید، شاید افزایش تعرفه بر کالاهای وارداتی آمریکا، صادرات ما به غرب را افزایش می‌داد. اما در وضعیت کنونی، این استدلال (افزایش تعرفه بر واردات فولاد آمریکا از چین باعث افزایش صادرات فولاد ایران نمی‌شود) می‌تواند در بازار جهانی فولاد تاثیر منفی داشته باشد.براساس این گزارش،‌ هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس یکی از بزرگترین صنایع زیربنایی و سنگین بنیاد مستضعفان است که در رشته‌های فولاد، سیمان، معدن، آلومینیوم، مهندسی و بازرگانی فعالیت دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 1 مرداد 97، شماره: 3417239


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین