پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۴
یک کارشناس صهیونیست معتقد است اسرائیل می تواند با استفاده از آزادی مرحله ای تمام اسرای حماس برای دستیابی به آتش بسی 15 ساله با غزه استفاده نماید.

شعارسال: روزنامه معاریو در مقاله ای نوشت: برای چه اسرائیل از اسرای جنبش حماس در زندان های خود به عنوان اهرم افشاری برای دستیابی به آتش بس طولانی مدت در نوار غزه استفاده نمی‌کند؟ به چه دلیل اسرائیل به دستیابی به توافق با جنبش حماس و آزادی تعداد زیادی از افراد در مقابل ۱۵ ساله آتش بس استفاده نمی کند؟

دکتر عمیتی شفتای شوفل کارشناس مرکز پژوهش های تروریسم خاورمیانه می گوید: اسرائیل باید حماس را به بازیگری سیاسی تبدیل کرده و آن را در توافقات مشارکت دهد چرا که این گروه هنوز خطری برای اسرائیل بوده و بحران نوار غزه می ‌تواند در برابر اسرائیل انفجاری عظیم ایجاد کند.

وی افزود: اسرائیل باید برای جلوگیری از چنین مسئله ای سیاست های خود در قبال حماس را تغییر دهد و از این جهت مقامات سیاسی اسرائیل باید آماده پرداخت هزینه مشخصی برای دستیابی به 15 سال آتش بس با نوار غزه شوند و این مسئله ای است که نیاز به شجاعت سیاسی دارد.

این کارشناس اسرائیلی ادامه داد: تشکیلات خودگردان با غزه سر ستیز دارد و هماهنگی های امنیتی خود با اسرائیل را برای جلوگیری از عملیات نیروهای مقاومت ادامه می دهد، تشکیلات خودگردان به دنبال یک کشور نیست اما به دنبال ثبات است و حماس خطری جدی برای آن محسوب می‌شود، تشکیلات خودگردان هرگز نمی تواند بدون کمک اسرائیل زیاد در مقابل حماس مقاومت کند از همین جهت تلاش می‌کند تا میان اسرائیل و حماس درگیری ایجاد نماید اما منافع اسرائیل در توافق با حماس است و نه درگیری با آن.

وی ادامه داد: بهانه اسرائیل برای عدم دستیابی به توافق استراتژیک با حماس آن است که نمی‌خواهد تشکیلات خودگردان تضعیف شود البته دلایل سیاسی داخلی دیگری نیز برای این مساله وجود دارد اما اسرائیل می‌تواند به توافق محدود با حماس دست پیدا کند و این مسئله از طریق استفاده از اسرای حماس در زندان های اسرائیلی قابل تحقق است.

این کارشناس صهیونیستی معتقد است اسرائیل می‌تواند از مسئله آزادی اسرای امنیتی حماس در مقابل توافق 15 ساله آتش بس با این گروه استفاده کند و در مقابل حماس را از ربودن سربازان و ادامه حفر تونل منع کند، بر اساس پیشنهاد دکتر شوفل این امکان وجود دارد که اسرای حماس به صورت تدریجی و مرحله ای آزاد شوند و هر ماه 40 نفر از آنان به اختیار اسرائیل به حماس تحویل داده شوند تا در نهایت ۷200 اسیر آنها از زندان ها آزاد شوند و اسرائیل نیز در مقابل آتش بس و باز بودن دائمی گذرگاه رفح با نظارت مصر را تضمین نماید.

در مقابل حماس به عدم شلیک موشک و عدم فعالیت های نظامی در این ۱۵ سال ملزم شود و اسرائیل باید حق واکنش به هرگونه عملیات در این توافق را برای خود محفوظ نگاه دارد.

اسرائیل پیش از این نیز 1200 اسیر فلسطینی را در مقابل یک سرباز آزاد کرد، آیا امکان ندارد اسرائیل به آزادی تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی در مقابل ۱۵ سال آتش‌ بس فکر کند؟

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری قدس، تاریخ انتشار:26خرداد1397 ، کدخبر: 313575: www.qodsna.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین