پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۳۵۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۸
یکی از مفاهیمی که در چند سال اخیر به شکل چشمگیری استفاده از آن زیاد شده است،مفهوم مطالبات و معوقات بانکی می باشد.در این مطلب شما می توانید با انواع دسته بندی های مطالبات بانکی،همچنین دلایل بوجود آمدنشان،تاثیر آنها بر اقتصاد و سیستم بانکداری آشنا شوید.

شعارسال: بانکها به عنوان واسطه در اقتصاد یک جامعه عمل می نمایند. بانک ها از طریق جذب سپرده های مشتریان(تجهیز منابع) و اعطای تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی(تخصیص منابع) فعالیت می کنند.

مطالبات معوق که در ادبیات بانکداری به عنوان مطالبات غیر جاری شناخته می شود نتیجه بروز ریسک اعتباری است.مسئولین بانکی و اقتصادی یک کشور همواره سعی می کنند ریسک اعتباری و مطالبات غیر جاری را به حداقل ممکن برسانند تا از ورشکستگی و پیامدهای منفی آن در امان باشند.لذا سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها باید در جهتی باشد که به کاهش ریسک اعتباری یک بانک کمک نماید.

انواع مطالبات بانکی

مطالبات جاری :به مطالباتی که از سررسید آنها بیش از دو ماه نگذشته باشد مطالبات جاری گویند.

مطالبات غیر جاری : که خود شامل مطالبات سررسید گذشته،معوق و مشکوک الوصول می باشد.

مطالبات سررسید گذشته :به مطالباتی که بیشتر از 2 ماه و کمتر از 6 ماه از سررسید آنها گذشته باشد مطالبات سررسید گذشته گویند.

مطالبات معوق :به مطالباتی که بیشتر از 6 ماه و کمتر از 18ماه از سررسید آنها گذشته باشد مطالبات معوق گویند.

مطالبات مشکوک الوصول:به مطالباتی که بیشتر از 18ماه از سررسید آنها گذشته باشد مطالبات مشکوک الوصول گفته می شود.

مطالبات سوخت شده:به مطالباتی گفته می شود که فارغ از تاریخ سررسید به دلایل مختلف از قبیل فوت، ورشکستگی بدهکار و یا دلایل دیگر قابل وصول نباشد و طبق ضوابط مربوط به مطالبات به عنوان مطالبات سوخت شده در نظر گرفته می شود.

یکی از راههای جلوگیری از سوخت شدن مطالبات از طریق فوت بدهکار بیمه عمر نمودن تسهیلات می باشد که منجر به کاهش ریسک اعتباری تسهیلات خواهد شد.

تاثیر مطالبات غیر جاری بر اقتصاد و بانکها

1-عدم تحقق درآمد های پیش بینی شده بانک ها و ایجاد اخلال در درآمدهای بانک.

2-در روند مدیریت نقدینگی اخلال بوجود می آید و ممکن است بانک ناچار به تامین مالی با سود های بالا گردد که مستقیماً بر سود و زیان بانک تاثیر می گذارد.

3-طبق اصول حسابداری بانکی،بانک موظف است برای مطالبات غیر جاری مبلغی به عنوان ذخیره مطالبات در حسابها نگهداری کند که این امر موجب عدم دسترسی سهامداران به مقداری از سودشان می شود.

4-هرچقدر مقدار مطالبات غیرجاری بیشتر باشد، مطالبات سوخت شده نیز بیشتر می شود.

عوامل تاثیر گذار بر رشد مطالبات غیر جاری

1-تحریم های بین المللی و رکود اقتصادی

2-ورود افراد غیر متخصص در تولید

3-عدم بررسی دقیق طرح های توجیهی

4-فساد اداری

5-عدم اعتبارسنجی صحیح مشتری

6-عدم مصرف تسهیلات در محل مورد نظر

7-عدم برخورد قاطع و جدی با بدهکاران بانکی که آنان را به عدم بازپرداخت در موعد مقرر تشویق می کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بانکداری ایران ، تاریخ انتشار:13مرداد1395 ، کدخبر: - : www.irbanker.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین