پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۶۷۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
عدم‌شفافیت! این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حلقه مفقوده در نظام پولی و بانکی کشور است؛ مسئله‌ای که باعث شده هرگونه اطلاعات درباره کم و کیف بدهی‌های بانکی محرمانه تلقی شود و انتشار فهرست «مال‌مردم‌خورها» به اندازه احتمال زندگی انسان روی پلوتون دور از ذهن باشد. منتها در سال‌های اخیر گاهی اطلاعاتی به بیرون درز کرده یا یکی از نمایندگان مجلس فهرستی منتشر کرده و همین‌ها سبب شده بعضی اسامی سرزبان‌ها بیفتند؛ نام‌هایی که معلوم نیست تا چه حد به واقعیت نزدیک باشند و آیا واقعا اینها بزرگ‌ترین بدهکاران هستند یا پای افراد دیگری هم در میان است؟ افرادی که معمولا پشت پرده‌های ضخیم زندگی می‌کنند و ما هیچ وقت نام و نشانی از آنها پیدا نمی‌کنیم. توضیح ضروری اینکه چون تقریبا درباره هیچ کدام از این بدهکاران هنوز حکم قطعی صادر نشده ما هم نمی‌توانیم اسم کامل آنها را بیاوریم و باید به حروف بی‌معنی اکتفا کنیم.

شعار سالدر سال‌های اخیر گاهی اطلاعاتی به بیرون درز کرده یا یکی از نمایندگان مجلس فهرستی منتشر کرده و همین‌ها سبب شده بعضی اسامی سرزبان‌ها بیفتند؛ نام‌هایی که معلوم نیست تا چه حد به واقعیت نزدیک باشند و آیا واقعا اینها بزرگ‌ترین بدهکاران هستند یا پای افراد دیگری هم در میان است؟ افرادی که معمولا پشت پرده‌های ضخیم زندگی می‌کنند و ما هیچ وقت نام و نشانی از آنها پیدا نمی‌کنیم. توضیح ضروری اینکه چون تقریبا درباره هیچ کدام از این بدهکاران هنوز حکم قطعی صادر نشده ما هم نمی‌توانیم اسم کامل آنها را بیاوریم و باید به حروف بی‌معنی اکتفا کنیم.

نام: ح.ه

میزان بدهی: حدود 1000میلیارد تومان

زمینه فعالیت: تولید تزئینات پرده، یراق‌آلات، پرورش میگو، ساخت‌وساز و...

او با کمک‌های میلیاردی و بدون پایانش به قرمزها نامی برای خودش دست و پا کرد و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. همین شهرت هم بعدا باعث دردسرش شد و حالا سرنوشت او شباهت‌هایی به بابک زنجانی دارد که همیشه دوست داشت معروف باشد. آنطور که فهرست بدهکاران بزرگ بانک سرمایه نشان می‌دهد، بچه محل علی پروین نزدیک به 1000میلیارد تومان بدهی معوقه دارد که برای آنها وثیقه چندانی هم نزد بانک نسپرده. آقای «ه» تا‌کنون چندبار دستگیر و بازجویی و آزاد شده و خودش هر بار همه این حرف‌ها را تکذیب کرده است. آخرین بار خرداد گذشته بود که او بازداشت شد اما فعلا خبری از نتیجه این پرونده به بیرون درز نکرده است.

نام: م.ز

میزان بدهی: حدود 1200میلیارد تومان

زمینه فعالیت: سهامدار شرکت هواپیمایی، سهامدار بانک خصوصی و...

وقتی ماجرای اختلاس 3هزار میلیاردی فاش شد، نام «م.ز» هم به گوش رسید؛کسی که گفته می‌شد با امیرمنصور آریا ارتباط داشت اما آن موقع اتفاق خاصی برایش نیفتاد. آقای ز که در شمال غرب کشور فعال است با پول‌هایی که از بانک‌ها وام گرفته و سود حاصل از سرمایه‌گذاری آنها توانسته به یکی از ثروتمندان این منطقه تبدیل شود و سهام کارخانه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌های متعددی را خریداری کند. او که همان خریدار خودروی پژو 504 احمدی‌نژاد به قیمت 5/2میلیارد تومان است سال91 بازداشت شد اما با وثیقه 500میلیارد تومانی بیرون آمد.

نام: م.الف

میزان بدهی: حدود 1400میلیارد تومان

زمینه فعالیت: فعالیت خاصی نداشته و به همراه پسرش کلاهبرداری می‌کرده

بسیاری از بدهکاران بانکی کشور به شکل فرمالیته هم که شده یک کارخانه و کسب و کاری دارند. «م.الف» اما برخلاف همه، فقط در حوزه کلاهبرداری مشغول بوده و با جعل سند و روش‌های غیرقانونی اقدام به اخذ وام و سپس فک رهن و اینطور مسائل می‌کرده است. او و پسرش توانستند طی چندین سال حدود 1400میلیارد تومان پول بانک‌های مختلف را برای خودشان کنند و وقتی مسئولان خواستند آنها را دستگیر کنند معلوم شد که آقای بدهکار و همسرش از کشور گریخته‌اند و فعلا دست کسی به او نخواهد رسید.

نام: م.ر

میزان بدهی: حدود 1700میلیارد تومان

زمینه فعالیت: مالک کارخانه‌های تولید لوله، نورد، تیرآهن و...

آقای«ر» که نخستین بار نامش توسط محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان مفسد اقتصادی برده شد تنها از بانک پارسیان حدود 1200میلیارد تومان وام گرفته که آنها را پرداخت نکرده است. البته او همان موقع می‌خواست با همین پول‌ها سهام بانک را هم بخرد که ناموفق بود. تیرماه 88، م.ر توسط دادگاه محاکمه شد و به 3سال حبس، آن هم به‌خاطر پرداخت رشوه محکوم شد که چون سابقه کیفری نداشت، مورد بخشش قرار‌گرفت و تنها جریمه را پرداخت کرد. بعد از این تا‌کنون از سرنوشت بدهی‌های م.ر خبری منتشر نشده است.

نام: ح.ب.د

میزان بدهی: حدود 2000میلیارد تومان

زمینه فعالیت: قاچاق طلا، قاچاق کالا، پولشویی و...

نزدیک به 11سال پیش بود که نام «ح.ب.د» شنیده شد اما نام او که همین چند وقت پیش توسط دادگاه محاکمه شد را حالا خیلی‌ها می‌دانند؛ حمید باقری درمنی. تقریبا هیچ جرم اقتصادی‌ای نیست که انجام نداده باشد و البته بدهی‌های بانکی‌اش هم سر به آسمان گذاشته. باقری درمنی با احداث کارخانه تولید خودرو و استخدام حدود 1500نفر توانست وام‌های کلانی از بانک‌های مختلف بگیرد و این چنین به یکی از ابربدهکاران تبدیل شود.

نام: ر.د

میزان بدهی: حدود 2600میلیارد تومان

زمینه فعالیت: ساخت و ساز

یک فرمول ثابت برای بسیاری از فسادهای مالی و بدهکاران بانکی وجود دارد؛ یک کارخانه کوچک احداث کن، وام‌های کلان بگیر و دست به ساخت‌وساز بزن و پولدار شو!

آقای ر.د هم به همین فرمول اعتقاد داشت و با ارتباطاتی که با بعضی از صاحبان قدرت داشت توانست اعتبار بالایی جذب کند. افتتاح LC و تنزیل آن در بانک‌ها، دیگر کاری بود که او انجام می‌داد و تکرار این کار بدهی او به بانک‌ها را به 2600میلیارد تومان رساند. مالک یکی از قصرهای محله فرمانیه تهران در بهمن‌ماه 95دستگیر شد و فعلا در انتظار محاکمه است.

نام: ش.م.ک

میزان بدهی: حدود 3000میلیارد تومان

زمینه فعالیت: گرفتن وام!

آقای «م» که ظاهرا ارتباطات خوبی با مردان قدرتمند داشته برای پولدار شدن راه ساده‌ای انتخاب کرده است. او به شعبات خارجی بانک‌های ایرانی می‌رفته و با سفارش‌هایی، وام‌های کلان بدون بهره می‌گرفته. سپس این پول‌ها را به ایران می‌آورده، سپرده‌گذاری می‌کرده و سودش را می‌گرفته است. او با همین روش ساده توانسته بیش از 3هزار میلیارد تومان از سرمایه بانک‌ها را برای خودش جمع کند و در نهایت از کشور خارج شود و حالا شما بدو، آهو بدو!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 15 آبان 97، کدمطلب: 36661، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین