پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۳۵۸۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
معاملات آتی زعفران موجب می‌شود تا قیمت این محصول به‌صورت شفاف از طریق بورس کشف‌شده و کشاورز اطمینان حاصل کند که قبل از زمان کشت می‌تواند محصول خود را با قیمت مشخصی به فروش برساند؛ این روند رفته‌رفته در جهت رشد سرمایه‌گذاری و توسعه کشت زعفران موثر خواهد بود.

شعار سال: معاملات آتی زعفران موجب می‌شود تا قیمت این محصول به‌صورت شفاف از طریق بورس کشف‌شده و کشاورز اطمینان حاصل کند که قبل از زمان کشت می‌تواند محصول خود را با قیمت مشخصی به فروش برساند؛ این روند رفته‌رفته در جهت رشد سرمایه‌گذاری و توسعه کشت زعفران موثر خواهد بود. استفاده از ابزارهای نوین معاملاتی همواره در هر بخش از اقتصاد مورد‌توجه متولیان بازار سرمایه بوده است. بورس کالا به‌عنوان مرجع داد و ستد شفاف و بدون واسطه کالاهای استراتژیک و مهم کشور، پیوسته ابزارهای جدیدی را به بازارها معرفی می‌کند و در این راستا، خردادماه سال‌جاری، معاملات آتی برای محصول با ارزش و گرانبهای زعفران معرفی شد تا زمینه رسیدن طلای‌سرخ ایران به جایگاه اصلی خود و تبدیل شدن به مرجع قیمتی در جهان فراهم شود. برای بررسی معاملات آتی زعفران در ماه جاری با نگار میری‌مقدم، کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگو کرده‌ایم که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

مزایای قراردادهای آتی زعفران برای معامله‌گران چیست؟

با توجه به مزایایی که عرضه محصولات پایه پتروشیمی، معدنی و کشاورزی به بورس کالا دارد، به تدریج شاهد ورود محصولاتی تازه در این بازار هستیم. عرضه محصولات پایه دربورس کالا، سبب شفافیت اقتصادی شده و از رانت، انحصار و سوء استفاده جلوگیری می‌کند. در صورت عرضه محصولات در بورس، مصرف‌کنندگان اصلی و نهایی می‌توانند با سهولت و اطمینان بیشتری مواد پایه مورد‌نیاز خود را خریداری کنند و دیگر فضایی برای فعالیت دلالان وجود نخواهد داشت. در همین راستا، معاملات آتی زعفران که همواره کالای استراتژیک ایرانیان بوده است، از دوم خرداد امسال آغاز شد.خریداران عمده زعفران افراد محدود و خاصی هستند و این افراد از ماه‌ها پیش از آنکه کشاورزان محصول خود را برداشت کنند، با آن ها به توافق می‌رسند که با نرخی مشخص محصول را خریداری کنند. هرچند با این اقدام کشاورزان از فروش محصول خود و نیز نقدینگی اطمینان خاطر خواهند داشت، اما این عدد توافق شده کفاف هزینه‌های کشاورزان را نمی‌داد، بنابراین معاملات آتی زعفران موجب می‌شود تا قیمت این محصول به‌صورت شفاف از طریق بورس کشف شده و کشاورز اطمینان حاصل کند که می‌تواند محصول خود را با قیمت مشخصی به فروش برساند و تعیین قیمت محصول قبل از زمان کشت باعث می‌شود تا کشاورز با خیال آسوده‌تری برنامه‌ریزی و بتواند برای توسعه کشت سرمایه‌گذاری کند.میزان صادرات زعفران در سال گذشته برابر با ۷۰ درصد از تولید ۳۳۶ تنی آن بوده است. در این شرایط، نبود مرجع قیمتی این کالا، قیمت‌گذاری آن نه‌تنها در ایران، بلکه در کشورهای واردکننده آن نیز همراه با دشواری است. به دلیل رقابت شدید صادرکنندگان، این کالای ایرانی همواره با قیمتی ارزان به بازارهای جهانی عرضه شده است. همچنین به واسطه نیاز به نقدینگی تولیدکنندگان آن، کالا به یکباره روانه بازار شده و این روند همواره فرصت مناسبی جهت سوء استفاده دلالان بوده است.

چه فرصت‌ها و ریسک‌هایی در معاملات آتی زعفران می‌بینید؟

با توجه به صادرات‌محور و ارز‌آور بودن این محصول، شفافیت قیمتی انگیزه بیشتری را در تولیدکنندگان ایجاد کرده و منجر به تقویت تولیدکنندگان این محصولات در جهت کسب منفعت آنان شده است. با توجه به کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزهای خارجی، سرمایه‌گذاران خرید کالاهایی همچون زعفران را که از بازارهای صادراتی برخوردارند، به نگهداری سرمایه ترجیح می‌دهند، در نتیجه با توجه به افزایش قیمت آتی تحویل شهریور ماه نسبت به قیمت کنونی، سرمایه‌گذاران انتظار افزایش قیمت آن را دارند. همچنین از دیگر مزایای این بازار خروج آن از انحصار تعدادی از بازیگران و اجازه ورود و حضور سایر بازیگران است که امکان کسب منفعت از این بازار برای افراد مختلف با انگیزه‌های معاملاتی متنوع را ایجاد می‌کند. همچنین معافیت مالیاتی بورس مشوق مناسبی برای سرمایه‌گذاران این بازار است و می‌توان به استقبال روزافزون آن امیدوار بود. همچنین علاوه بر معامله‌گران داخلی، مشتریان خارجی نیز می‌توانند با دریافت کد معاملاتی بورس کالا، در معاملات نقدی و مشتقه زعفران حضور یابند.

زعفران‌کاران می‌توانند با ورود به معاملات آتی و فروش محصولاتشان با نرخ روز، خود را در برابر افت قیمت‌ها بیمه کنند.در همین راستا برای آموزش تولیدکنندگان این محصول با بورس کالا و نحوه معامله قراردادهای آتی زعفران و فرهنگ‌سازی بیشتر، نماد زعفران در سامانه مجازی بازار مشتقه بورس کالا رونمایی شده است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 30 خرداد 97، کد مطلب: 3402556، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
از اون حرف ها بودا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
چرا روی این طرح ها سرمایه گذاری های جدی ای نمیشه ؟ چرا که سود آوری های خیلی خوبه رو میتونند برای ما داشته باشند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین