پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
با رسانه‌ای شدن مشکلات روستاهای رزه، گل نی و ذکری توسط خبرگزاری تسنیم به دستور استاندار، معاون عمرانی و هیئت همراه به این روستاها اعزام شدند که این بازدید ۱۳ مصوبه داشت و از مهمترین مصوبات تامین آبرسانی به این روستاها بود.
شعار سال: با رسانه‌ای شدن مشکلات روستاهای رزه، گل نی و ذکری توسط خبرگزاری تسنیم به دستور استاندار، معاون عمرانی و هیئت همراه به این روستاها اعزام شدند که این بازدید ۱۳ مصوبه داشت و از مهمترین مصوبات تامین آبرسانی به این روستاها بود.
خشکسالی‌های 20 ساله، کمی بارش و کمبود آب زخم عمیقی بر جان کویر خراسان جنوبی گذاشته و در روستای مرزی شهرستان درمیان پدیده مهاجرت را به راه انداخته و سهم مردم در طول شبانه‌روز تنها داشتن چند ساعت آب شور است.

در نزدیکی مرز افغانستان و در شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی روستاهایی وجود دارد که در طول شبانه روز تنها 20 دقیقه آب دارند و تعدادی از کودکان و بزرگسالان روستا به بیماری نادر پوستی دچار شده‌اند و سهم این مردم از خدمات و رفاه هیچ است.

تا مرز فاصله زیادی دارند یکی می‌گوید از طریق زمینی 50 کیلومتر و از طریق هوایی 30 کیلومتر با مرز افغانستان فاصله داریم و همان طور که از همه چی دور و به مرز نزدیک هستیم از امکانات هم فاصله زیادی داریم.

* شنیدن کی بود مانند دیدن

شنیدن یا خواندن فقر و محرومیت کجا و مردمانی که در فقر و محرومیت غوطه ورند کجا، دیدن فقر و محرومیت کجا و با پوست و گوشت فقر و محرومیت را درک کردن کجا است.

ساعت به ظهر نزدیک می‌شود که به روستای ذکری و روستای رزه شهرستان مرزی درمیان می‌رسیم اولین صحنه‌ای که در این روستا توجهم را به خود جلب کرد پیرزنی بود که به همراه کودکی گالن‌هایی را در دست داشت تا از تانکر وسط روستا آب شرب برداشت کند.

* غبار از کوچه‌های خاکی به هوا بلند می‌شود

درخت‌های مقابل خانه‌ها هم رمقی ندارند، با اندکی جولان باد، غبار از کوچه‌های خاکی به هوا بلند می‌شود و بوی خاک مرده به مشام می‌رسد.

آن روز باد بر جان روستای کویری "رزه"  افتاده بود و وقتی گوسفندان مش قربان به دنبال یک جرعه آب بر لب قنات خشک شده روستا رسیدند چوپان آهی از دل کشید و تصمیم گرفت برای اینکه دامش تشنه نباشد بره‌ای یکی دو ماهه را قربانی کند چون چشم دیدن تلف شدنش را در اثر بی آبی نداشت.

آری مشکلات روستاهای گل نی، رزه و کلاته ذکری درمیان در چند وقت اخیر توسط رسانه‌های خراسان جنوبی به ویژه خبرگزاری تسنیم در بیرجند، با انتشار گزارشاتی چون "هیاهوی فقر در بین مردمی که تنها 20 دقیقه در روز آب دارند"، "سایه سنگین خشکسالی و مهاجرت در روستای مرزی رزه " و "هیچ آبی برای خوردن نداریم" منتشر شد به این امید که چاره‌ و مرهمی برای دل پردرد این مردمان اندیشیده شود.

* روستاهای "رزه"، "ذکری" و "گل نی" آبرسانی می‌شود

و اکنون مدتی بعد از انتشار این گزارشات استاندار خراسان جنبوی معاون عمرانی و 8 مدیرکل خود را برای بررسی وضعیت مردم این روستاها مأمور می‌کند که پیرو این بازدید مصوباتی صادر می‌شود.

فرماندار درمیان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: با همکاری آب منطقه‌ای قرار است برنامه‌ریزی درست برای تامین آب روستاهای رزه، گل نی، مورتیغ و ذکری از سد رزه انجام شود.

* 55 روستای شهرستان درمیان با تانکر آبرسانی می‌شود

محمد بشیری‌زاده افزود: در حال حاضر 55 روستا در شهرستان درمیان با تانکر آبرسانی می‌شود و تلاش می‌شود با پیگیرها بتوانیم از سد رزه برای آبرسانی به این چند روستا استفاده کنیم.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود در صورت موافقت استاندار برای تامین مشکل آبی تمام شهرستان از سد رزه استفاده شود تا همه مردم درمیان از این نعمت استفاده کنند.

فرماندار درمیان افزود: پیشنهاد می‌شود سد رزه نسبت به مطالعات برای تأمین آب شهرستان درمیان در نظر گرفته شود و در بازدید معاون عمرانی استاندار و هیئت همراه  13 مصوبه تصویب شد که مهمترین آن تامین آب به این سه روستابود.

بشیری‌زاده بیان کرد: مجوز نصب یک دستگاه تصفیه با ظرفیت 50 هزار مترمکعب، حفر یک چاه عمیق و افزایش عمق چاه‌های موجود و آبرسانی از سد رزه به این چند روستا در دستور کار قرار گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4 تیر 1397، کدخبر: 1760000 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین