پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
خشکسالی و عدم وجود آب مناسب در روستاها واژه‌ای است که مردمان خطه کویر سال‌ها است که با آن خو گرفته‌اند و این روزها زندگی روستائیان استان خراسان جنوبی در مرز تعطیلی است و زنگ خطر خالی شدن روستاها نیز به صدا درآمده است.

شعار سال: حرف و حدیث خالی شدن روستاهااز سکنه بارها از زبان‌ افراد مختلیف مختلفی شنیده شده است و آمار آبرسانی به روستاها بارها ذکر شدهاما آیا برای تسکین درد روستائیانی که از کمترین امکانات زندگی بی‌بهره‌اند و یک‌صدا فقر، خشکسالی، بی‌آبی و محرومیت را فریاد می‌زنند کاری انجامشده است؟

این روزها این موضوع تا حدی در منطقه کویری خراسان جنوبی حیاتی و بحرانی شده است که استاندار خراسان جنوبی در آخرین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که در چند روز اخیر برگزار شد به شدت از متولیان آب گلایه کرد.

سهمیه آب ارسالی به روستاها افزایش یابد

محمدصادق معتمدیان با گلایهشدید از وضعیت آبرسانی به روستاها با مسئولان اتمام حجت کرد و افزود: تا پایان هفته جاری شرکت آب و فاضلاب روستایی با همکاری دهیاران به صورت کوتاه مدت وضعیت آبرسانی سیار به روستاها را مدیریت کند و حجم آب ارسالی را افزایش دهد.

وی در این جلسه خطاب به مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: هیچ دغدغه ای در مورد وضعیت روستائیان در شما نمی‌بینم و بهتر است آب منزل شما فقط روزی یک ساعت وصل باشد تا شاید مردم روستا را بیشتر درک کنید.

آب منزل مدیر عامل آبفار قطع شود تا شاید روستائیان را بیشتر درک کند

استاندار خراسان جنوبی به مدیر عامل شرکت آبفای استان دستور داد تا آب منزل مدیر عامل آبفار را قطع کند تا شاید روستائیان را بیشتر درک کند و در این رابطه گفت: این موضوع کاملاً جدی است و باید حتما عملیاتی شود و در این رابطه با کسی شوخی ندارم.

تکلیف روستاهای زیر 20 خانوار که در استان آب ندارند چیست؟

معتمدیان با بیان اینکه تکلیف روستاهای زیر 20 خانوار که در استان آب ندارند چیست و چه کاری برای رفع مشکل آنان انجام شده تصریح کرد: اگر نیاز به اعتبار است سازمان برنامه و بودجه با همکاری فرمانداری‌ها این اعتبار را تامین کند تا در این دو ماه تابستان حجم آبرسانی به روستاها چند برابر شود.

وی با انتقاد از اینکه گویا کم آبی در روستاها به یک مشکل عادی تبدیل شده است افزود: در یکی از روستاهای شهرستان طبس یکی از روستائیان پیشنهاد جالبی داد که مسئولان برای اینکه این مشکل را به خوبی درک کنند باید یک ماه در روستاها زندگی کنند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای یک هفته آینده در زمینه رفع مشکل کم آبی روستاها برنامه جدی و عملیاتی می‌خواهم و نباید در این زمینه مردم نارضایتی باشند بیان کرد: آب به عنوان نیاز معیشتی حداقل درخواست مردم است و رفع این مشکل وظیفه ما مسئولان است و مطالبه مردم کاملاً به حق است و کوتاهی از ما مسئولان است.

سهمیه آب روستائیان تا دو برابر افزایش یابد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز روز گذشته در شورای مدیریت بحران استان با گلایه از متولیان آب گفت: سهمیه آب خانوارها در آبرسانی روستایی دو برابر افزایش یابد.

سید کمال‌الدین میرجعفریان خواستار مدیریت آب شد و افزود: تکمیل مجتمع‌های روستایی نیازمند تأمین منابع بوده که می‌طلبد دستگاه‌ها از ظرفیت ملی نهایت استفاده را ببرند.

فرمانداران در راستای رفع مشکل آب شرب روستائیان چاره اندیشی کنند

وی با تاکید بر اینکه اگر تخلفی در بحث آب شرب مردم صورت گیرد باید اعلام شودگفت:فرمانداران در راستای رفع دغدغه روستائیان برای آب شرب چاره اندیشی کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سهمیه 50 لیتری هر خانوار در روستاها اظهار داشت: در مناطقی که دارای تنش آبی بیشتری هستند، سهمیه آب تا دو برابر افزایش یابد.

تنش آبی در 100 روستای استان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی نیز گفت: از ابتدای تیرماه امسال آبرسانی پایدار به 30 روستای استان انجام شده است.

مهدی صفوی‌نژاد با بیان اینکه 950 روستا در استان زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارندگفت: از این تعداد 750 روستا بالای 20 خانوار و بقیه زیر 20 خانوار هستند که در فصل تابستان به دلیل کاهش آبدهی چاه‌ها و عدم مدیریت مصرف شاهد تنش آبی در 100 روستای استان هستیم.

سالانه چهار میلیارد تومان برای آبرسانی سیار به روستاهای استان نیاز است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به 417 روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شودبیان کرد: از این تعداد 300 روستا به صورت کامل آب ندارند و بقیه مشکل کمی و کیفی آب دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: سالانه چهار میلیارد تومان برای آبرسانی سیار به روستاهای استان نیاز است و تا پایان سال جاری 23 روستای استان با اجرای طرح‌های آبرسانی پایدار از چرخه آبرسانی سیار حذف خواهند شد.

برخی روستاهای استان حداقل نیم ساعت و حداکثر سه ساعت آب دارند

صفوی‌نژاد با بیان اینکه آبرسانی سیار به روستاهای استان به وسیله 38 دستگاه تانکر انجام می‌شود گفت: متولی حمل آب به روستاهای استان اتحادیه دهیاران خراسان جنوبی است.

وی با تاکید بر اینکه مردم در برخی روستاهای استان حداقل نیم ساعت و حداکثر سه ساعت آب دارندادامه داد: سالانه 360 هزار مترمکعب آب در قالب 27 هزار سرویس آب برای روستائیان استان ارسال می‌شود و ماهانه 250 میلیون تومان برای آبرسانی سیار به روستاهای استان نیاز داریم.

امید است با این مهلت دو روزه‌ای که استاندار خراسان جنوبی برای متولیان آب تعیین کرده شاهد افزایش حجم آبرسانی در تابستان گرم امسال در روستاهای محروم و کم برخوردار استان باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 26 تیر 98، کد مطلب: 2056197: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین