پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۳۸۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
محسن یوسفی پیش از ظهر یکشنبه در اولین جلسه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد شهری استان بیان کرد: در حال حاضر ۲۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در چهار شهرستان مرزی سربیشه، نهبندان، زیرکوه و درمیان با مسئله مهاجرت درگیر هستند.
شعار سال: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۲۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در چهار شهرستان مرزی با مسئله مهاجرت درگیر هستند.

محسن یوسفی پیش از ظهر یکشنبه در اولین جلسه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد شهری استان بیان کرد: در حال حاضر ۲۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار  در چهار شهرستان مرزی سربیشه، نهبندان، زیرکوه و درمیان  با مسئله مهاجرت درگیر هستند.

وی بیان کرد: مهاجرت در ۷۹ روستای شهرستان سربیشه، ۵۹ روستای درمیان، ۴۴ روستا در شهرستان نهبندان و ۵۳ روستا در شهرستان زیرکوه  که بالای ۲۰ خانوار هستند، با پدیده مهاجرت رو به رو شده اند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: در مجموع مسئله مهاجرت از شهرستان‌های مرزی به سمت مرکز استان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه ۴۳ درصد از جمعیت استان معادل ۳۱۸ هزار نفر ساکن روستاها هستند، گفت: عمده مهاجران استان جوانان روستایی بوده اند که برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا برای کار قدم به شهرها می گذارند.

یوسفی بیکاری، پایین بودن درآمد، کاهش بارندگی، خشک شدن یا کاهش آب دهی منابع آبی را از جمله عوامل مهاجرت دانست و گفت: افزایش عرصه‌های بیابانی، تهدید ریز گردها و تحصیل از دیگر عوامل مهاجرت هستند.

* توسعه حاشیه‌نشینی در بیرجند

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: با افزایش مهاجرت درون استانی شاهد توسعه حاشیه‌نشینی در برخی از شهرستان‌های استان مانند بیرجند و بروز ناهنجاری‌های اجتماعی، بهداشتی و امنیتی هستیم.

یوسفی اظهار کرد: عدم زیرساخت‌های اقتصادی و خدمات زیربنایی در روستاها، انتظار درآمد و اشتغال بهتر وجود خدمات و تسهیلات رفاهی و آموزشی برتر در شهرها باعث مهاجرت‌های روستایی شده است.

وی حاشیه‌نشینی را یکی از دغدغه‌های جدی دانست و گفت: حاشیه شهرها به واسطه حضور مهاجران و نبود نظارت‌های لازم به محلی برای تجمع افراد بزهکار تبدیل شده است.

یوسفی ادامه داد: توسعه‌نیافتگی از یک سو و سوءاستفاده از ضعف ساکنان در حاشیه شهرها باعث می‌شود تا زمینه بروز جرم در این مناطق بیشتر شده و به داخل شهرها و مناطق مسکونی نیز سرایت کند.

وی توانمندسازی روستاها و ایجاد اشتغال با درآمد مناسب پایدار به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان، جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی و اجرای پروژه‌های محرک بازآفرینی و بهبود خدمات زیربنایی را از جمله راهکارهای پیشگیری از بافت ناکارآمد شهری دانست.

* اجرای طرح‌های توانمندسازی در روستاها

یوسفی از اجرای طرح‌های توانمندسازی جوامع روستایی خبر داد و بیان کرد: تحقق سهم بری عادلانه در زنجیره تولید تا مصرف، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی، افزایش نشاط و اصلاح سبک زندگی و بهبود وضعیت اشتغال و افزایش نرخ بهره‌وری از جمله اهداف اجرای این طرح‌ها است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی توسعه پایدار روستایی و انسجام سازمانی  و توسعه همکاری بین بخشی را از دیگر اهداف اجرای طرح‌های توانمندسازی روستایی دانست.

وی با اشاره به اجرای دو پروژه بین‌المللی مشارکتی ترسیب کربن و احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته بیان کرد: نهادینه شدن مشارکت، انسجام سازمانی و استفاده از هم افزایی پتانسیل‌ها سه اصل اجرایی در این پروژه‌ها است.

یوسفی مساحت حوزه آبخیز شهرستان سرایان را ۱۶۳ هزار و ۵۶۸ هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان ۵۱ هزار و ۲۳۰ هکتار مساحت زیر حوزه آبخیز است.

وی با اشاره به وضعیت صندوق‌های توسعه پایدار جوامع محلی برای اجرای طرح  احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته  در سرایان بیان کرد: چهار صندوق با هزار و ۹۵۹ نفر عضو راه‌اندازی شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۷۷۴ خانوار عضو این صندوق‌ها هستند، گفت: همچنین سرمایه کل صندوق‌ها، شش هزار و ۳۴۲ میلیون ریال است.

یوسفی با بیان اینکه در راستای اولویت‌بندی برنامه‌ها و تهیه طرح‌های توسعه در سطح روستا، کارگاه‌های مشورتی نیازسنجی برگزار شد، گفت: مشارکت‌های مردمی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این طرح‌ها بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 24 تیر 1397، کدخبر: 4347146 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
0
0
ا.ف75
مطمئن باشین همین که این زنگ خظر به صدا در اومده خیلی از مسئولین تازه به فکر ایجاد اشتغال در روستاها میفتن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
کافیه فقط امکانات اولیه رو برای این مردمان فراهم کنید تا از مهاجرت دست بردارن
س.د76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
وقتی از ابتدایی ترین امکانات برای زندگی محرومن انتظار بیشتر از این نمیرفت
س.ق76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
انگار برای روستاها امکانات قائل نیستسن که مردم همه دارن هجوم میارن به سمت شهر ها م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین