پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۷۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین گفت:با کاهش ۱۶ درصدی بارش ها وکمبود ۳۰ درصدی منابع زیرزمینی اگر مردم با مدیریت مصرف و صرفه جویی با شرکت آبفا همکاری کنند در تابستان آب جیره بندی نمی شود.

شعار سال: داراب بیرانوندی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در محل شرکت آب و فاضلاب شهری قزوین با ابراز نگرانی از کمبود منابع آب زیرزمینی در استان اظهار داشت: افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی و نیز شرب که تمامی آن از آب های زیرزمینی تامین می شود باید مدیریت شود تا با بحران مواجه نشویم.

مردم صرفه جویی کنند/آب جیره بندی نمی شود

بیرانوندی اظهارداشت: امسال با کاهش حدود ۱۶ درصدی بارش ها مواجه شده ایم که در منابع زیرزمینی تا ۳۰ درصد کمبود داریم لذا اگر مردم صرفه جویی کنند و با مدیریت مصرف با شرکت آبفا همکاری داشته باشند امیدواریم تابستان امسال را بدون جیره بندی سپری کنیم.

بیرانوندی تصریح کرد: افت شدید در منابع آب زیرزمینی نگران کننده است و امسال حداقل باید ۱۱ حلقه چاه حفر کنیم تا نیازهای ضروری جبران شود.

وی افزود: در زمان اوج مصرف در قزوین با کمبود ۴۷۰ لیتر بر ثانیه مواجهیم که معادل مصرف ۳۰ هزار مشترک است که تا نیمه تیرماه برای تامین ۱۲۰ لیتر بر ثانیه اقدام خواهیم کرد و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال حدود ۱۸۰ لیتر برثانیه معادل نیاز ۱۰ هزار مشترک را تامین خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین گفت: بیشترین حجم مصرف آب در بخش کشاورز با ۹۳ درصد است که با ۱۰ درصد صرفه جویی در این بخش می توانیم دو برابر نیازهای کنونی استان را تامین کرده و از بحران عبور کنیم.

بیرانوندی بیان کرد: با این که با کمبود آب مواجهیم و مردم هم مطلع هستند اما به نظر می رسد هنوز این خطر به یک باور تبدیل نشده و صرفه جویی به خوبی صورت نمی گیرد.

وی اظهارداشت: تلاش کرده ایم با اطلاع رسانی بموقع و مناسب زمینه مدیریت منابع آبی را بخوبی انجام دهیم تا از آب در توسعه پایدار استفاده مطلوب شود.

بیرانوندی گفت: رویکرد وزارت نیرو جلب مشارکت حداکثری مردم و ذینفعان با کمک رسانه ها در مدیریت سازگاری با کم آبی است تا از بحران عبور کنیم.

پوشش ۱۰۰ درصدی آب شرب شهری

وی اضافه کرد:درحال حاضر بیش از ۹۶۰ هزار نفر ازجمعیت استان تحت پوشش آبفای شهری در ۲۶ شهر قرار دارند و با ۳۸۶ هزار مشترک، سالانه ۸۱ میلیون مترمکعب آب در استان تولید می شود که میزان فروش آب در استان نیز بالغ بر ۶۶ میلیون مترمکعب است.

بیرانوندی گفت: آب شرب استان از ۱۶۲ حلقه چاه و ۷۰ مخزن با حجم ۲۷۲ هزار مترمکعب تامین می شود و خط انتقال ایجاد شده بالغ بر ۲۱۷۰ کیلومتر با ظرفیت پمپاژ ۳۲۲ هزارمترمکعب است.

وی تصریح کرد: ۲۶ ایستگاه پمپاژ برای کنترل فشار آب مورد استفاده قرار می گیرد و در بخش فاضلاب هم ۶۲ درصد جمعیت استان تحت پوشش قرار گرفته اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین یادآورشد: در بخش فاضلاب ۶۲ درصد جمعیت استان تحت پوشش قرار دارد و با شش تصفیه خانه با ظرفیت ۵۸ هزار مترمکعب دراین مسیر خدمت رسانی می کنیم.

وی اظهارداشت: اعتبارات اجرای طرح های فاضلاب حدود ۶۱ میلیارد تومان بود که ۵۷ درصد آن تخصیص داده شده و در این راستا ۴۳ کیلومتر عملیات اصلاح، بازسازی و توسعه شبکه آبیاری در سطح شهرها اجرا شده است.

بیرانوندی اضافه کرد: ۲۰۰ کیلومتر از شبکه آب شهری قزوین نشتی آب دارد که باید آن را اصلاح کنیم که در این راستا در سال گذشته ۱۷ هزار و ۷۰۰ مورد حادثه در امور آب داشتیم که برطرف شد.

وی بیان کرد: در سال گذشته توانستیم با ایجاد ۲۲ کیلومتر شبکه فاضلاب جدید تعداد ۶۴۰۰ مشترک را تحت پوشش این شرکت قرار دهیم و امسال در صددیم تصفیه خانه محمودآباد را به صورت رسمی افتتاح کنیم که ظرفیت آن ۷۰۰۰ مترمکعب است.

کیفیت آب شرب استان قزوین مطلوب است

بیرانوندی کیفیت آب شرب استان را مطلوب و استاندارد ذکر کرد و گفت: در شرایطی که استاندارد کلرزدایی و آزمایش سلامت آب در کشور ۹۵ درصد تعیین شده این میزان در استان ۹۹ درصد است و کیفیت آب قزوین بالاتر از استانداردهاست.

وی اضافه کرد: آزمایشات میکروبی و کلرسنجی نشان می دهد آب شرب قزوین به طورکامل از فلزات سنگین هم عاری است و کیفیت خوبی دارد.

هدر رفت ۱۸.۵ درصد آب شرب/ ۲۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده در قزوین

رئیس هیئت مدیره شرکت آبفای استان قزوین یادآورشد: در حال حاضر ۲۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده در استان قزوین وجود دارد که امسال ترمیم ۴۰ کیلومتر آن در دستور کار قرار گرفته که اجرای آن ۱۵ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

وی بیان کرد: میزان هدر رفت آب در استان بر اثر فرسوده بودن شبکه، انشعاب غیرمجاز و ترکیدگی و حوادث نیز بالغ بر ۱۵ میلیون مترمکعب است که برای جلوگیری از آن باید برنامه ریزی کنیم.

بیرانوند یادآورشد: سالانه باید دو تا چهار درصد از فرسودگی شبکه اصلاح و نوسازی شود تا بتوانیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

متاسفانه علیرغم همه توصیه ها با افزایش میزان مصرف در استان مواجهیم که در تاکستان هفت درصد، قزوین پنج درصد و البرز ۱.۳ رشد مصرف داریم که به طور میانگین افزایش شش درصدی مصرف آب شرب در استان را ثبت کرده ایم.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین بیان کرد: متوسط سرانه مصرف ماهانه هر مشترک در کشور ۱۶ هزار لیتر و در استان قزوین ۱۴ هزار و ۳۰۰ لیتر است که باید کاهش یابد.

مشترکین ماهانه ۹۶۰۰ تومان هزینه آب پرداخت می کنند

وی اضافه کرد: به طور متوسط هر مشترک ماهانه ۹۶۰۰ تومان آب بها پرداخت می کند که این هزینه ها به هیچ عنوان جوابگوی نیازها نیست.

یک درجه گرما، پنج درصد مصرف آب را بالا می برد

مدیرعامل شرکت آبفای قزوین تصریح کرد: به ازای هر یک درجه که هوا گرم می شود میزان مصرف آب شرب پنج درصد افزایش می یابد و اگر مدیریت مصرف نباشد و مردم همراهی نکنند دچار مشکل می شویم.

وی اضافه کرد: در برنامه کوتاه مدت حفر۱۶ حلقه چاه و در برنامه میان مدت آبرسانی از شرق قزوین با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار و در دراز مدت انتقال آب از سد طالقان پیش بینی و برنامه ریزی شده است که عملیاتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: عملکرد دولت دوازدهم در حوزه آبفا روبه پیشرفت و توسعه بوده به طوری که در طول سالهای ۹۱ تا ۹۶ تعداد مشترکین از ۴۲۶ هزار و ۹۰۰ مشترک با ۲۱ درصد رشد مواجه شده و ۴۹ هزار مشترک دیگر تحت پوشش قرار گرفته اند و در احداث شبکه با رشد هشتدرصدی و در ایجاد شبکه فاضلاب با رشد ۱۳ درصدی روبرو هستیم

بیرانوندی گفت: رویکرد ما استفاده از مشارکت بخش خصوصی برای اجرای طرح های تصفیه و انتقال آب است تا ظرفیت پساب های موجود برای بخش کشاورزی و صنعت استفاده شود.

وی اضافه کرد: ایجاد انگیزه در میان سرمایه گذاران بخش خصوصی با خرید تضمینی پساب ها در اولویت برنامه های آبفای استان است تا بتوانیم از ظرفیت ۴۰ میلیون مترمکعب پساب موجود در استان استفاده بهینه کنیم و این آب را با مشارکت بخش خصوصی به چرخه تولید بازگردانیم.

تصفیه خانه شال و آبگرم امسال احداث می شود

بیرانوندی با اشاره به مهمترین طرح های آبفا در سال جاری گفت: امسال تصفیه خانه های محمودآباد، آبیک و مهرگان و محمدیه به بهره برداری خواهد رسید و ۱۲۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت آب استان اضافه خواهد شد.

بیرانوندی تصریح کرد: امسال تلاش می کنیم تا ساخت تصفیه خانه شهرهای شال و آبگرم آغاز شود که اجرای آنها ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

تعمیر و اصلاح شبکه ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

بیرانوندی اضافه کرد: برای تعمیر و اصلاح شبکه فرسوده به ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و در این راستا اصلاح و بازسازی ۴۰ کیلومتر از شبکه خط انتقال با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار و اجرای ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در قزوین، تاکستان، آبیک و بافت فرسوده، تسریع در اجرای طرح انتقال آب از شرق قزوین، از برنامه های مهم شرکت آبفای قزوین است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 7 تیر 97، کد مطلب: 4332607، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین