پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۸۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی گفت:«ایران روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفتیم لذا این خشکسالی از گذشته با ما بوده و خواهد بود. لذا باید با این مسئله کنار آمد و عاقلانه برخورد کرد. متاسفانه تا به اینجا اکثر روش های به کار گرفته شده شامل نقص های زیادی بودند و روش های غیراستاندار مدیریتی محسوب می شدند.»
شعارسال: معضل کم آبی سالها است گریبان ایران را گرفته ؛ این معضل در برخی مناطق کشور پررنگ تر است و این روزها سیستان و بلوچستان، شهر های جنوبی مانند اهواز، آبادان، باغملک، ایذهو .... در بحران بی آبی به سر می برند .در کنار بحران کم آبی که روال زندگی ساکنان را با معضل مواجه ساخته است، ما شاهد هدررفت آب در مقیاس کلان هستیم حدود 90 تا 92 درصد از منابع آبی موجود در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما چگونه می شود این مشکل را ساماندهی کرد؟ در این خصوص با اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

کهرم در خصوص سیاست های غلط در برخودر با مشکل کم آبی گفت:« کشور ایران روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفتیم لذا این خشکسالی از گذشته با ما بوده و خواهد بود. لذا باید با این مسئله کنار آمد و عاقلانه برخورد کرد. متاسفانه تا به اینجا اکثر روش های به کار گرفته شده شامل نقص های زیادی بودند و روش های غیراستاندار مدیریتی محسوب می شدند.»

دچار سو مدیریت هستیم

او برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی را علت اصلی هدررفت آب در کشاورزی را برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی خواهند و گفت: « متاسفانه در برخورد با منابع آب کشور، دچار سومدیریت هستیم. مدیریت غلط باعث تشدید مشکلات خواهد شد. به عنوان مثال چندی پیش طرحی تصویب شد که به موجب آن برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی مجاز تلقی شد و بر اساس آن هر کس به هر طریقی که می خواست می توانست حتی در خانه خود هم حفر چاه کند که به موجب آن ذخیره آب زیرزمینی تهران از بین می رود. ذخیره آب های زیرزمینی ابدی نیستند. آب زیرزمینی مثل ستونی است که زمین روی آن استوار است. با برداشت بی رویه باعث تلف شدن این منابع خواهیم شد و در نتیجه به معضل کم آبی دامن زده خواهد شد.»

نیاز به مدیریت جدید برای حل معضلات

وی در ادامه افزود: « این نوع سیاست های غلط باید تصحیح شود و با مبنای جدیدی به سراغ حل معضلات برویم. معضل کم آبی همه چیز را تحت تاثیر قرار خواهد داد و همه جوانب اکوسیستم را در بر خواهد گرفت. از جمله 85 درصد عامل ایجاد ریزگردها در اثر مشکل کم آبی است. اگر ذخایر آب زیرزمینی خالی نباشند، ریزگرد بوجود نمی آید. اگر ما بتوانیم از مدیریت صحیح و رفتارهای درست در خصوص کم آبی استفاده کنیم و از ذخایر آب زیر زمینی استفاده نکنیم و روش های سنتی را کنار بگذاریم و به روش های جدید دست پیدا کنیم، می توانیم تا حدی با مشکل کم آبی کنار بیایم.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 8 تیر 1397 ، کدخبر: 723059 ، www.bornanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
اینکه کشور ما که هر ساله حتی در زمان بارش فراوان هم دچار کنم ابی هستیم به فکر های بلند مدت نیستیم نشان دهنده ضعف مسیولین ما هست
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
اگه واقعا این مسیر نظم داشت و هرکس برای خودش به طرز خودرای عمل نمی کرد وضعیت بهتر از این بود
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین