پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
شهرستان خوی در شمال آذربایجان غربی در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و از دیرباز به عنوان یک شهر اقتصادی و در عین حال با مردمانی مؤمن و خداجو شناخته می‌شود اما این روزها شهرستان خوی میراث دار پروژه‌های بزرگ عمرانی ناتمام است.

شعار سال: اوضاع پروژه‌های عمرانی در آذربایجان غربی مدت‌هاست که دچار رکود شده و برخی از پروژه‌های بزرگ بیمارستانی از جمله بیمارستان آیت الله خویی حدود ربع قرن است که همچنان در شرایط نا مطلوبی به سر می‌برد.

شهر خوی به عنوان دومین شهر بزرگ آذربایجان غربی نیازمند احداث بسیاری از پروژه‌های عمرانی، خدماتی و اقتصادی است اما این شهر تاریخی به دلایل مختلف در طول دهها سال از آنچه که حقش بوده محروم مانده است.

حدود 25 سال پیش به همت مرجع عالیقدر جهان تشیع کلنگ احداث بیمارستانی در این شهر به زمین خورد که قرار بود در طی دو سه سال به بهره برداری رسیده و پاسخگوی نیاز نه تنها اهالی این شهر بلکه به احتیاجات درمانی شهرهای شمال آذربایجان غربی نیز پاسخ دهد اما اکنون این بیمارستان ده ها سال است مثل توپی بین خیرین سلامت و دولت‌های مختلف رد و بدل می‌شود بی آنکه به سرانجام رسانده شود.

شهریور 97 آخرین وعده افتتاح بیمارستان آیت الله خویی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی درباره سرنوشت این پروژه می‌گوید: بیمارستان 250 تخت خوابی آیت الله خویی در زمینی به مساحت 15 هکتار و زیربنای 30 هزار مترمربع در حال احداث است.

تقی کهوریان اظهار داشت: این بیمارستان در حال حاضر نزدیک به 94 درصد پیشرفت اجرایی دارد و برای تکمیل عملیات ساختمانی آن تا شهریور امسال 200 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

به گفته وی تأمین خدمات زیربنایی بیمارستان آیت الله خویی از جمله مشکلات این پروژه است که مقرر شده پیگیری‌های لازم برای تأمین انشعابات و آماده‌سازی برای بهره‌برداری به موقع از پروژه انجام شود.


هفته دولت، آخرین مهلت افتتاح بیمارستان امام خمینی (ره) خوی

یکی دیگر از پروژه‌های ناتمام شهرستان خوی باز هم یک بیمارستان است.

کهوریان درباره بیمارستان 220 تخت خوابی امام خمینی (ره) می‌گوید: این پروژه در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع و با زیربنای 16 هراز مترمربع در حال احداث است.

وی گفت: هم اکنون بیمارستان 220 تخت خوابی امام خمینی (ره) با اعتبار 400 میلیارد ریالی بیش از 98 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند این بیمارستان را تا هفته دولت امسال آماده بهره برداری کند.


از سوی دیگر موضوع جاده ارتباطی خوی نیز به طرف مرز و به طرف سایر شهرهای هم‌جوار سال‌هاست که به عنوان یکی از مسائل این شهر مطرح است.

پروژه‌های ناتمام جاده‌ای شهرستان خوی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی درباره درباره پروژه تعریض جاده به مرز رازی می‌گوید: این پروژه به طول 67 کیلومتر است که عملیات تعریض در 35 کیلومتر آن با اعتباری افزون بر 540 میلیارد ریال در مراحل پیمان سپاری و عقد قرارداد با پیمانکار است.

اگر چه در انتهای همین مسیر، پروژه ساماندهی و مناسب سازی مرز رازی از طرف اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های آذربایجان غربی به کندی پیش می‌رود.

از دیگر پروژه‌های ناتمام جاده‌ای در شهرستان خوی پروژه تعریض و بهسازی جاده ارتباطی خوی به ایواوغلی است که این پروژه‌های سالیان سال است به اتمام نمی‌رسد.


کاری که مسئولان برای اتمام این پروژه‌ها انجام می‌دهند این است که هر چند سال یک بار از آن بازدید کرده و برای حل مشکلات مالی آنها وعده‌های جدید می‌دهند.

پروژه‌های ناتمام بخش کشاورزی خوی

پروژه سد انحرافی بویلاپوش و شبکه آبیاری و زهکشی غازان چای نیز از جمله پروژه‌های نا تمام مانده شهرستان خوی در بخش کشاورزی است.

این پروژه بر روی رودخانه قطور و شاخه فرعی غازان چای با هدف تأمین آب کشاورزی 6500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه در حال احداث است.

بر اساس اعلام استانداری آذربایجان غربی این پروژه هم اینک با 94 درصد پیشرفت فیزیکی در بدنه سد انحرافی و در مجموع 55 درصد نسبت به سال گذشته پیشرفت دارد و قرار است تا پایان نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد.

جزئیات نحوه اجرای پروژه‌های راه و شهرسازی در خوی

رئیس اداره راه و شهرسازی خویبا تشریح آنچه که در حوزه عمران جاده‌های بین شهری و روستایی می‌گذرد اظهار داشت: امسال اداره کل راه و مسکن و شهرسازی خوی برای تکمیل جاده خوی به ایواوغلی مصمم است.

افشین سلیمانی افزود: در سال 89 جاده ایواوغلی به سمت خوی به میزان 7.5 کیلومتر به پیمانکار واگذار شد و در اوایل سال 95 زیر بار ترافیکی رفت و به دلیل کمبود استانداردهای لازم در جاده اعم از نبود آسفالت روکش، فعلاً پلیس راه خوی محدودیت عبور و مرور با سرعت 95 کیلومتر بر ساعت را در این محور لحاظ می‌کند.

سلیمانی با اشاره به تخصیص 30 میلیارد ریال اعتبار توسط اداره کل راه و مسکن و شهرسازی استان آذربایجان غرب به پروژه احداث جاده خوی به ایواوغلی تصریح کرد: اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال برای پروژه 4.5 کیلومتری جاده قطور تخصیص یافته است و تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همزمان خرید و تملک زمین‌های اطراف جاده برای احداث دور برگردان نیز در دستور کار اداره کل قرار گرفته است.


رئیس اداره راه و شهرسازی خوی گفت: کارخانه سیمان خوی متعهد بود یک پل غیر همسطح در ورودی کارخانه بر روی جاده خوی به ایواوغلی احداث کند و با رایزنی‌های صورت گرفته قرار بر این شد تا کارخانه سیمان خوی احداث 2.7 کیلومتر از جاده خوی به ایواوغلی را در عوض احداث پل غیرهمسطح عملیاتی کند.

ضرورت حل مشکل پیمانکاران پروژه‌های ناتمام عمرانی خوی

وی تصریح کرد: بدهی 75 میلیارد ریالی به پیمانکار جاده خوی به سلماس سبب عدم تمکین پیمانکار برای ادامه ساخت جاده شده است و همچنین وجود معارض در سه روستای تکلک، قوروق و شبانلو نیز مانع از عملیات تعریض در جاده شده است که طی جلسه‌ای با شورای دو روستای تکلک و شبانلو، مشکل تعریض جاده با احداث پل برای عبور و مرور احشام رفع شد و تنها مشکل باقیمانده نزدیکی روستای قوروق به جاده تصلی است.

رئیس اداره راه و شهرسازی خوی با اشاره به طرح ساماندهی سه راهی خوی به بازرگان گفت: این طرح در زمان فرماندار قبل و با طراحی یک طرح ویژه و مدرن کلید خورد و به دلیل مسائل امنیتی با مخالفت دستگاه‌های امنیتی رو برو شد اما به تازگی یک طرح جدید برای ساماندهی سه راهی خوی به بازرگان آماده شده و مشکلات امنیتی برطرف شده است.

سلیمانی بیان کرد: شهرستان خوی دارای 214 روستا و 33 هزار و 601 خانوار و جمعیتی بالغ بر 122 هزار و 362 نفراست و به طول 342 کیلومتر راه آسفالت و 430 کیلومتر راه خاکی دارد و روستاهای بالای 50 خانوار آن 103 روستاست و از این تعداد 35 روستا بدون راه آسفالت است و در میان روستاهای زیر 50 خانوار نیز 19 روستا دارای آسفالت و 57 روستا فاقد راه آسفالت است.

رئیس اداره راه و شهرسازی خوی تصریح کرد: با پیشنهاد اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، موافقت نامه بستر راه روستایی به طول 85 کیلومتر از منابع ملی صورت گرفته است.

وی گفت: با تلاش اداره کل و دولت، جاده خوی به مرز رازی با اعتبار 450 میلیارد ریال از ابتدای پل هوایی به طرف مرز رازی وارد مناقصه شده و مطالعات ایجاد 500 متر تونل در مسیر شروع شده است و همچنین در مسیر جاده خوی به رازی چهار تقاطع غیر همسطح پیش بینی شده که یکی از پل‌ها سال قبل افتتاح شد و احداث سه تقاطع دیگر در دست اقدام است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 8 تیر 97، کد مطلب: 1762331: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین