پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
آذربایجان غربی با داشتن ظرفیت منحصربه‌فرد برای توسعه همواره قربانی بی‌توجهی‌ها و وعده‌های تکراری شده و بیشتر پروژه‌های بیمارستانی به‌عنوان عامل ارتقادهنده شاخص سلامت نیمه‌تمام و یا راکد مانده است و تنها چیزی که عاید مردم می‌شود وعده‌های تکراری است.

شعارسال: آذربایجان غربی با داشتن ظرفیت منحصربه‌فرد برای توسعه همواره قربانی بی‌توجهی‌ها و وعده‌های تکراری شده و بیشتر پروژه‌های بیمارستانی به‌عنوان عامل ارتقادهنده شاخص سلامت نیمه‌تمام و یا راکد مانده است و تنها چیزی که عاید مردم می‌شود وعده‌های تکراری است.

حوزه سلامت دربردارنده اصلی‌ترین نیازهای جامعه است و شامل تمامی موارد تأمین، حفظ و ارتقای سلامت است و به دلیل ارتباط مستقیم با مردم و شاخص رشد و توسعه کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، سلامت درواقع فقط به نداشتن نقص در بدن و بیماری مربوط نمی‌شود و سلامت روح و روان نیز در این امر تأثیر گذار است و چهار چوب‌های خاصی دارد و به طور خلاصه دربرگیرنده تندرستی جسمی و روانی اجتماعی است

پایش و پیگیری شاخص سلامت در یک استان و کشور از مهم‌ترین وظایف مسئولان است چراکه ارائه خدمات بهداشتی و فراهم کردن زمینه لازم برای خدمات درمانی و سلامت حداقل انتظار مردم از دولت و مسئولان است، برای پیگیری و ارزیابی خدامت ارائه‌شده و سلامت یک کشور بر اساس شاخص‌های مشخص‌شده و اثربخشی خدمات ارائه‌شده در سطح کشور صورت می‌گیرد و پروسه‌ای ساده ولی مهم و حیاتی دارد.

معمولاً اصطلاح شاخص سلامت به یک میزان خلاصه واحد اشاره دارد که اغلب با اصطلاحات کمی توصیف‌شده و بعد کلیدی وضعیت سلامت، سیستم مراقبت بهداشتی و یا فاکتورهای مرتبط به آن را در می‌گیرد و به عنوان یک علامت عملکرد می‌تواند برای پیگیری پیشرفت و در عملکرد برنامه‌های کشور مورداستفاده قرار گیرد.

در این میان پروژه‌های بیمارستانی و افزایش تخت بیمارستانی، ارائه مطلوب خدمات درمانی، تأمین امکانات و ابزار لازم برای شهروندان یک کشور و استان تأثیر مهمی در افزایش این شاخص دارند و بعضاً به وجود آمدن مشکل در این حوزه‌ها سبب پایین آمدن شاخص سلامت، رکود در توسعه اقتصادی و اجتماعی فرهنگی و درمانی کشور می‌شود و در این میان بیشتر از هرکسی مردم با معضل روبرو می‌شوند.

آذربایجان غربی یکی از استان‌هایی است که بیشترین پروژه بیمارستانی را دارد که هرکدام در حوزه مربوطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و نقش حیاتی در توسعه استان ایفا می‌کنند ولی طولانی شدن پروسه احداث، رکود اقتصادی، مدیریت نادرست و بی‌توجهی به این پروژه‌های مهم سبب شده است آذربایجان غربی با مشکلاتی د حوزه ارائه خدمات درمانی بهداشت درخور شأن آنان روبرو باشد.

شهرستان خوی نخستین شهر آذربایجان غربی از نظر وسعت و دومین شهر این استان از نظر جمعیت است و با وسعتی بالغ بر 5548 کیلومترمربع در شمال غربی‌ترین نقطهٔ ایران و آذربایجان و در مرز کشور ترکیه واقع‌شده است

خوی با داشتن این موقعیت مهم دارای پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف است ولی نیمه‌تمام ماندن 25 ساله یک پروژه بیمارستانی که می‌تواند در ارتقا شاخص سلامت و توسعه استان تأثیر داشته باشد اصلاً قابل قبول نیست و سبب شده است مردم این شهر از داشتن خدمات درمانی مطلوب‌تر و به روز تر محروم باشند.

عملیات ساخت این بیمارستان با کاهش تعداد تخت‌های آن به 220 تخت برای اتمام عملیات ساخت و تکمیل به دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی واگذار شد که به علت بی‌پولی که دلیل ناتمام ماندن بسیاری دیگر از پروژه‌های استان است این پروژه هم تکمیل نشد.

این بیمارستان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و مجاورت با شهرهای چالدران، ماکو و قره ضیاءالدین می‌تواند پذیرای تعداد بسیاری از بیماران این منطقه باشد اما بازدیدها، وعده‌ها، برنامه‌ها و درنهایت خلف وعده‌ها برای افتتاح این بیمارستان گویی پایانی ندارد، وعده افتتاح در هفته دولت، دهه فجر و امسال و سال آینده فقط و فقط جزئی از وعده‌های تکراری مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی است.

اما هنوز بعد از گذشت 25 سال وعده‌های رنگارنگ و تکراری مسئولان تمام نشده و حتی عملی نیز نشده است و با تمام این وعده‌ها مردم شهرستان خوی همچنان منتظر افتتاح این بیمارستان هستند چراکه افتتاح این بیمارستان علاوه بر اینکه خواسته‌های درمانی این شهر را برآورده می‌کند شهرهای نزدیک به خوی نیز می‌توانند به جای رفتن به شهرهای دورتر برای دریافت خدمت درمانی به خوی مراجعه کرده و از این بیمارستان بهره‌مند شوند.

وعده جدید؛ هفته دولت امسال افتتاح می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به شاخص تخت بیمارستانی استان می‌گوید: شاخص تخت بیمارستانی استان در سال 92 هشت دهم تا یک درصد بود که با افتتاح پروژه‌های بیمارستانی این شاخص به یک و نیم درصد رسیده است که با افتتاح دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام شاخص تخت بیمارستانی به 2.4 درصد می‌رسد.

جواد آقازاده می‌افزاید: بیمارستان آیت‌الله خویی، خوی در سال 71 کلنگ زنی شد این پروژه سال 85 به دانشگاه علوم پزشکی منتقل و در سال 92 با 30 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفته شد و در 6 سال 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حتی تجهیزات این بیمارستان آماده و دپو شده است که با تأمین اعتبار در هفته دولت امسال افتتاح می‌شود.

در انتظار تجهیز بیمارستان آیت‌الله خویی

به گفته فرماندار خوی هم‌اکنون 300 تخت بیمارستانی در خوی وجود دارد که با توجه به حضور بیماران از شهرهایی مانند چالدران و ماکو و خود شهرستان خوی جوابگوی نیازهای افراد نیست.

محمد عبادی می‌گوید: حدود 26 سال پیش پروژه بیمارستان آیت‌الله خویی کلنگ زنی شد ولی به دلیل برخی مشکلات افتتاح آن به طول انجامید اما اکنون روند احداث فیزیکی ساختمان این پروژه به‌طور 100 درصدی به اتمام رسیده و فقط منتظر تجهیز شدن آن برای افتتاح هستیم.

عبادی می‌افزاید: هم‌اکنون تعدادی از تجهیزات موردنیاز این بیمارستان در اختیار است ولی برای تهیه دیگر تجهیزات این بیمارستان نیاز به اعتباری بالغ‌بر 15 میلیارد تومان وجود دارد که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

فرماندار خوی زمان افتتاح بیمارستان 220 تخت خوابی آیت‌الله خویی را حداکثر تا شهریورماه امسال می‌داند.

تزریق بودجه هم تأثیری در پیشرفت نداشت

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این حجم از بی‌توجهی به احداث یک بیمارستان در حوزه انتخابیه خود می‌گوید: احداث بیمارستان آیت‌الله خویی از 25 سال پیش شروع شده است که در ابتدا قرار بر اجرای این پروژه به‌صورت 515 تخت خوابی توسط جامعه خیرین سلامت بود اما به علت بزرگ بودن پروژه و نیاز آن به منابع مالی بیشتر صرفاً هزینه کرد نذورات و کمک‌های مادی خیرین کافی نبوده و نیاز به جذب اعتبارات دولتی احساس می‌شد.

تقی کبیری می‌گوید: چند سال پیش دولت با کاهش تعداد تخت‌های بیمارستانی و تخصیص بودجه دولتی برای آن درصدد کمک به اتمام پروژه برآمد هرچند که با این وجود نیز توفیقی در پیشبرد پروژه ایجاد نشد تا اینکه در سال 95 با سفری که آقایان نوبخت و قاضی‌زاده هاشمی به شهرستان خوی داشتند مقرر شد تا با تزریق 700 میلیارد ریال شاهد افتتاح آن در خرداد 96 باشیم که این اتفاق هم نیافتاد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ،تاریخ انتشار: 23 مرداد1398،کدخبر:2075411 www.tasnimnews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین