پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
روز گذشته یک مقام سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از رشد ۳۳/ ۴درصدی ورود گردشگران خارجی در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ خبر داد. براساس این آمار در سال ۱۳۹۵، ۴میلیون و ۹۰۱هزار و ۸۴ گردشگر خارجی به کشور وارد شدند که این رقم در سال گذشته به ۵میلیون و ۱۱۳هزار و ۵۲۴ نفر افزایش یافت. با این‌همه در میان ده مبدا نخست، نامی از کشورهای اروپایی نیست و عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، کویت، هندوستان و چین به عنوان مبادی برتر معرفی شده‌اند.

شعار سالروز گذشته یک مقام سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از رشد ۳۳/ ۴درصدی ورود گردشگران خارجی در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ خبر داد. براساس این آمار در سال ۱۳۹۵، ۴میلیون و ۹۰۱هزار و ۸۴ گردشگر خارجی به کشور وارد شدند که این رقم در سال گذشته به ۵میلیون و ۱۱۳هزار و ۵۲۴ نفر افزایش یافت. با این‌همه در میان ده مبدا نخست، نامی از کشورهای اروپایی نیست و عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، کویت، هندوستان و چین به عنوان مبادی برتر معرفی شده‌اند.

گرچه به گزارش «میراث‌آریا»، ایران در سال گذشته میزبان گردشگرانی از کشورهای مختلف اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا، هلند، انگلستان، اتریش، سوئد، اسپانیا، بلژیک، لهستان، دانمارک، یونان، جمهوری چک، پرتغال، رومانی، کرواسی و ایرلند نیز بوده با این همه فعالان گردشگری بر این عقیده هستند که میزان گردشگر ورودی از کشورهای اروپایی و آمریکایی نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته و احتمال دارد در این زمینه با بحران روبه‌رو شویم. روند منفی ورود گردشگران خارجی به کشور در حالی روز به روز رو به افزایش است که پیش‌بینی‌ها نیز با توجه به مصوبه محدویت سفر به آمریکا، اقدامات اخیر ترامپ علیه ایران و احساس عدم امنیت در ایران به آن دامن زده‌است؛ به طوری که برخی از کارشناسان معتقدند اگر وضعیت به همین شکل باقی بماند، با کاهش بیشتر گردشگر ورودی روبه‌رو خواهیم‌بود. این در حالی‌است که عده‌ای از فعالان حوزه گردشگری می‌گویند ایران با توجه به جاذبه‌های گردشگری که دارد در صورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم می‌تواند شرایط را برای ورود گردشگر خارجی هر روز بیشتر از دیروز کند.

پاشنه آشیل توریسم ایران

آذر ماه سال ۹۴ بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا مصوبه محدودیت سفر به آمریکا را تصویب کرد. در این مصوبه آمده‌است شهروندان ۳۸کشوری که بدون ویزا می‌توانند به آمریکا سفر کنند اگر در ۵سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای ایران، سودان و سوریه سفر کرده‌باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند. به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.

از سوی دیگر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و خروج این کشور از برجام موجب شد تا بسیاری از گردشگران خارجی اروپایی و آمریکایی که قصد سفر به ایران را دارند منصرف شوند و مقصد دیگری را جهت سفر انتخاب کنند. همچنین تبلیغات منفی علیه ایران بیشتر از همه بر روی گردشگری تاثیر منفی گذاشته‌است چون موجب می‌شود بسیاری از گردشگران خارجی ایران را کشوری ناامن تلقی کنند. این در حالی است که یک گردشگر، اصلی‌ترین اولویتش برای سفر به کشوری دیگر فارغ از مسائل مالی، امنیت است. در چنین شرایطی، افت گردشگر ورودی مساله‌ای‌ است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «افت گردشگر ورودی به کشور از سال گذشته قابل پیش‌بینی بود.

به‌ویژه این افت در بین گردشگران آمریکایی و اروپایی محسوس‌تر بوده است.» او با اشاره به وضعیت سیاسی کشور ادامه می‌دهد: «در حال‌حاضر اوضاع سیاسی کشور گره کاهش گردشگر ورودی را کورتر کرده‌است، با این وجود همچنان این گردشگران با توجه به جاذبه‌های گردشگری ایران ترجیح می‌دهند از طریق آژانس‌های گردشگری به ایران بیایند.» به گفته پورفرج برای یک گردشگر خارجی به‌ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی مساله امنیت برتمام مسائل دیگر از جمله مالی ارجحیت دارد: «اولویت بودن امنیت یک امر طبیعی است و تجربه نیز ثابت کرده‌ گردشگران به‌دلیل اعتمادی که به آژانس‌های گردشگری دارند، انتخاب‌شان سفر از طریق تور است.» رئیس جامعه تورگردانان ایران با اظهار امیدواری جهت بهبود اوضاع در جهت منافع ایران معتقد است افزایش نرخ ارز موجب خواهدشد ایران به عنوان یک کشور ارزان جهت گردشگری انتخاب شود و آژانس‌ها با استفاده از این موقعیت و بهبود ساختارها می‌توانند میزبان خوبی برای گردشگران ورودی اروپایی و آمریکایی باشند.

تغییر بافت توریست‌ها

اما در همین حال، رضا پورحسینی، یکی از تورگردانان شیراز در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» از تغییر در نحوه ورود گردشگر ورودی به ایران می‌گوید: «در حال‌حاضر کسانی از طریق تور به ایران سفر می‌کنند که یا سن بالایی دارند و به‌دلیل ناتوانی یا بی‌حوصلگی نمی‌توانند به کشورهای دیگر بروند یا از سه ملیت آمریکا، کانادا و انگلیس هستند که با توجه به قانون وزارت خارجه بدون تور و راهنما نمی‌توانند ایران را به عنوان مقصد گردشگری به شکل انفرادی انتخاب کنند. اما باقی کشورها و کسانی که سن بالایی ندارند، به شکل انفرادی اقدام به تهیه بلیت و رزرو هتل می‌کنند

پورحسینی به این موضوع تاکید دارد که ویزای فرودگاهی نیز در این سبک سفر گردشگر ورودی اثرگذار بوده و می‌گوید: «در چهار سال اخیر با توجه به اینکه دولت ویزای فرودگاهی را ساده‌تر کرده و به سه ماه افزایش داده، این گردشگران می‌توانند به صورت مستقیم ویزا را نیز دریافت کنند و دیگر به بودن واسطه برای گرفتن بلیت و رزرو هتل احتیاج ندارند.» این تورگردان با اشاره به مصوبه محدودیت سفر به آمریکا ادامه می‌دهد: «با توجه به اقدامات روسای جمهوری آمریکا در چند سال اخیر و همچنین نبود زیرساخت جهت پذیرش گردشگر موجب شده تا با کاهش گردشگر اروپایی و آمریکایی مواجه باشیم.» مشکلات عدیده پیش‌رو جهت ورود گردشگر خارجی هر روز بیشتر از دیروز می‌شود و با توجه به شرایط حال‌حاضر کشور از طریق سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌های لازم شاید بشود امیدوار بود که همزمان با واقعی شدن نرخ ارز، ایران به عنوان یک مقصد ارزان، امن و پر از جاذبه گردشگری معرفی شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 10 تیر 97، کدمطلب:۳۴۰۷۳۵۰، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین