پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۵۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
خط دوم طرح آبرسانی غدیر با حضور وزیر نیرو به‌صورت آزمایشی آبگیری شد. وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری آزمایشی از این طرح گفت: برای این طرح ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و این طرح خاص (خط دوم غدیر) بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته و رکوردهای ارزنده‌ای را از خود به جا گذاشته است.

شعار سال: خط دوم طرح آبرسانی غدیر با حضور وزیر نیرو به‌صورت آزمایشی آبگیری شد. وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری آزمایشی از این طرح گفت: برای این طرح ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و این طرح خاص (خط دوم غدیر) بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته و رکوردهای ارزنده‌ای را از خود به جا گذاشته است. رضا اردکانیان اظهار کرد: اجرا کردن بند خاکی مارد برای کنترل شوری در شرایط عادی تا حدود شش ماه طول می‌کشید اما این طرح ظرف ۴۷ روز احداث شد که کار ارزشمندی به شمار می‌رود. البته حق مردم آبادان، خرمشهر و شادگان دسترسی به آب با کیفیت بهتر است.

فاز سوم تکمیل می‌شود

وزیر نیرو گفت: در اولین فرصت ممکن مقدمات تکمیل طرح بزرگ غدیر برای راه‌اندازی فاز سوم این طرح فراهم می‌شود. اردکانیان با بیان اینکه سعی خواهیم کرد در نخستین فرصت مقدمات تکمیل طرح بزرگ غدیر برای راه‌اندازی فاز سوم این طرح فراهم شود، اظهار کرد: در اجرای طرح تاخیری ایجاد نشد؛ پس از سفر رئیس‌جمهوری به استان و سرعتی که به دلیل وعده وی مبنی بر اجرای این طرح داده شد در فروردین ۹۶ هیات‌ دولت مصوبه جامعی را برای این استان داشت که تامین منابع مالی طرح غدیر نیز جزو این مصوبه‌ها بود. وی افزود: مرداد ۹۶ این طرح آغاز شد و در مدت‌زمان یک سال، اقدام کم‌نظیری انجام شد و رکورد مهندسی به ثبت رسید. بند خاکی مارد که برای کنترل شوری آب دریا احداث شد نیز برای اجرا به ۶ ماه زمان نیاز داشت اما طی ۴۷ روز بخشی از کار انجام شد.

اردکانیان با بیان اینکه سعی خواهیم کرد با سرعت‌بخشی به دیگر فازهای طرح آبرسانی غدیر، بتوانیم مشکل آب دیگر شهرها را رفع کنیم، اعلام کرد: تجربه ارزشمندی از همکاری و همدلی در اجرای این طرح فراهم‌شده که این برای بخش آب کشور و به‌ویژه خوزستان یک سرمایه است. وزیر نیرو با بیان اینکه حل این مشکل نشان داد رفع مشکلات با تدبیر امکان‌پذیر است، گفت: نقش استاندار خوزستان در راهبری و حمایت از مسوولان اجرایی و همچنین تشویق سازمان‌های مرکزی برای توجه بیشتر به خوزستان و مسائل آن بسیار منحصربه‌فرد است. آب غدیر در فاز بعدی از سد دز تامین می‌شود

استاندار خوزستان نیز گفت: خط دوم طرح غدیر نشانه کارآمدی نظام و دولت است. غلامرضا شریعتی اظهار کرد: تلاش بر این بود که چون آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر با مشکل مواجه است نشان از ناکارآمدی نظام و دولت تلقی نشود اما این اقدام از یک سال قبل شروع شده است. اسفند سال ۹۵ که رئیس‌جمهوری به اهواز آمد و مشکل آب را با ایشان مطرح کردم، خواستم هدیه سفرشان را حل مشکل آب خوزستان قرار دهند و ایشان هم قول دادند مشکل حل شود و فروردین ۹۶ مصوبه مهم برای حل مشکلات زیرساخت‌های استان تصویب شد. وی ادامه داد: این مصوبه شامل ریزگردها، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و حقابه تالاب‌ها بود. این اقدام به‌طور استاندارد حداقل دو سال و نیم زمان می‌برد که ۹۵ کیلو‌متر لوله‌کشی کار شود، اما همه دست به دست دادند و کار در ۱۲ ماه انجام شد.

شریعتی اظهار امیدواری کرد: با همدلی و همراهی در ادامه این کار، یعنی تامین آب شرب مردم استان از سد دز را انجام دهیم که خط لوله آن خریداری و تامین شده و سایر قسمت‌ها شامل خط دوم اهواز، شوش و تصفیه‌خانه‌ها نیز به سرعت انجام خواهد شد تا این وعده دولت به مردم استان محقق شود. وی اظهار کرد: با این اقدام مشکل تامین آب شرب آبادان، خرمشهر، شادگان، دارخوین و مینوشهر مرتفع می‌شود تا بتوانیم تا افق ۱۴۲۵ این دغدغه را به‌طور کامل رفع کنیم.

تکمیل طرح نیازمند اعتبار

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: طرح غدیر حدود ۶ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و هنوز بخش‌های زیادی از این طرح باقی مانده است. محمدرضا شمسایی اظهار کرد: ۱۰ سال پیش تمام آب شرب شهرها و روستاها از رودخانه‌هایی که از شهرها عبور می‌کنند تامین می‌شد اما به مرور به دلیل ورود سموم کشاورزی و آب شور، لازم شد که آب از بالادست سدها به شهرها منتقل شود. وی افزود: این طرح‌ها از سال ۱۳۸۷ شروع شد اما عمده اقداماتی که انجام شد به پنج سال اخیر بازمی‌گردد. تنها در طرح غدیر ۱۸۰۰ میلیارد تومان طی چند سال گذشته هزینه شده و این طرح بسیار بزرگ است و طبق آن استان به چند منطقه تقسیم شده است. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: طرح غدیر بخش‌هایی از شهرهای شمالی، مرکزی و جنوبی استان را پوشش می‌دهد و بقیه مناطق استان یعنی شهرهای شمال شرق (حدود هفت شهر و ۷۰۰ روستا) و شهرهای جنوب شرق استان از دو طرح دیگر تامین آب می‌شوند. اجرای طرح در شهرهای شمال شرق که شامل ایذه و باغملک و چند شهر و چند صد روستا است نیز آغاز شده است و مناقصه طرح مربوط به مناطق جنوب شرق نیز در حال برگزاری است و به زودی در این بخش نیز اجرا خواهد شد. شمسایی گفت: در بخش آبرسانی در پنج سال اخیر به جز طرح غدیر تاکنون ۲۲۲۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: اکنون ۸۵‌ درصد از آب اهواز و تمام آب شهرهای دشت آزادگان، حمیدیه، بستان، سوسنگرد و هویزه از غدیر تامین می‌شود. خط انتقال شهرهای آبادان و خرمشهر نیز کشیده شده است و در آبادان با همان خط قبلی حدود ۴۰۰ لیتر به ازای هر نفر به تصفیه‌خانه تحویل داده می‌شود. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: علت مشکلاتی که در برخی شهرها ایجاد شده است فرسودگی برخی خطوط است که در طول دو سال گذشته اقدامات خوبی در آن بخش انجام شده است؛ البته به این معنا نیست که تمام مشکلات حل شده است. شمسایی خاطرنشان کرد: در کشور از نظر تامین آب به ازای هر نفر به‌طور متوسط ۱۸۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌شود، در آبادان و خرمشهر به ازای هر نفر ۴۰۰ لیتر به تصفیه‌خانه تحویل داده می‌شود اما شبکه‌ها مشکل دارند و تغییر تمام این شرایط زمان می‌طلبد که به مرور زمان شرکت آب و فاضلاب آن ها را اصلاح خواهد کرد.

وی ادامه داد: خط اول غدیر به ازای هر نفر ۴۰۰ لیتر تحویل می‌دهد و خط دوم به‌عنوان پدافند غیر عامل کشیده شد تا در صورت بروز مشکل در یک خط آب شهرها از طریق خط دوم تامین شود. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه دولت فروردین سال گذشته اعتبارات مربوط به طرح‌های آبرسانی جدید خوزستان را تصویب کرد، گفت: خرداد سال گذشته اجرای عملیات آغاز شد و طی یک سال قرارگاه خاتم ۹۰ کیلو‌متر خط انتقال با قطر دو هزار میلی‌متر را به پایان رساند. البته طرح غدیر همچنان ادامه دارد و در بخش‌های شمالی استان هنوز اقدامات زیادی برای انجام شدن باقی مانده است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 16 تیر 97، کد مطلب: 3410253، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
ا.ف75
در ایران هیچ وقت چیزی به نام مدیریت روزهای بحران نداریم! باید مردم به جنون برسن تا یک کاری انجام بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
حتما باید مردم صداشون در بیاد تا یه کاری برای تامین معاش مردم بکنید؟
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین