پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۴۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹
با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اولین انشعاب آبرسانی به روستای شش هزار نفری تیس به‌عنوان تنها روستای منطقه آزاد چابهار به‌بهره‌برداری رسید.
شعار سال: روستای کهن تیس با قدمتی بیش از دو هزار سال از تمدن ایران باستان در قلب منطقه آزاد چابهار واقع است و درواقع تنها روستای این منطقه نیز به شمار می‌رود .

قلعه پرتقالی‌ها، گورستان‌ جن‌ها، غارهای بان میسیتی و ده‌ها اثر قدیمی دیگر که در این روستا رخ می‌نماید، تیس را به یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران مبدل کرده است، اما تیس پرظرفیت و جذاب سال‌ها مورد بی‌توجهی قرارگرفته و مردم آن در محرومیت زندگی می‌کردند .

مردم‌ روستای‌ تیس هرچند منطقه آزاد نشین بودند و از آب‌رسانی، برق‌رسانی، جاده، امکانات بهداشتی و سایر شاخصه‌های زندگی در حد متوسط هم برخوردار نبودند، اما مجموعه مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار در سال‌های اخیر با نگاهی نو سعی کرده محرومیت را در این روستا بزداید .

تیس به یک نقطه مدرن تبدیل می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار می‌گوید: روستای دو هزارساله تیس با جمعیتی بالغ‌بر شش هزار نفر تنها روستای منطقه آزاد چابهار است که متأسفانه در سال‌های گذشته کمتر اقدامی برای توسعه و ساماندهی آن انجام‌ شده است‌ .

عبدالرحیم کردی با بیان این‌که یکی از معیارهای سنجش عملکرد مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار، عملکرد آن‌ها در روستای تیس است، می‌افزاید: روند ساماندهی و بهسازی روستای تیس از سه سال قبل سرعت چشمگیری یافته و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است‌ .

وی بابیان این که تیس در دولت دوازدهم به یک نقطه مدرن تبدیل می‌شود، تصریح می‌کند: برای ساماندهی روستای تیس هیچ‌گونه محدودیتی ازنظر منابع مالی نداریم و تاکنون همه اعتبارات لازم تخصیص داده‌ شده است‌ .

تیس تا پایان سال به‌طور کامل آبرسانی می‌شود

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار نیز با تشریح روند آب‌رسانی به روستای تیس می‌گوید: اجرای خط انتقال شبکه اصلی آب روستای تیس از اسفند 96 آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت‌ .

حمید الله بلیده‌ای می‌افزاید: اجرای این پروژه شامل حدفاصل ورودی تا مسجد جامع به طول 1200 متر بوده، همچنین بازگشایی مسیر اجرای پروژه نیز تعریض شده است.

به گفته معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار، انجام مطالعات مربوط به خط انتقال، شبکه توزیع، مخزن ذخیره آب شرب روستای تیس صورت گرفته و انتخاب مشاور جهت انجام مطالعات مرحله اول و دوم شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه در دست اقدام است‌ .

بلیده‌ای از آغاز پروژه لوله‌گذاری شبکه آب‌رسانی روستای تیس بااعتباری بالغ‌بر هفت میلیارد ریال می‌گوید و می‌افزاید: یکی از اولویت‌های اصلی منطقه آزاد آب‌رسانی به روستای تیس جهت بهره‌مندی شهروندان از آب شرب سالم است که بخشی از آن تحقق‌ یافته است .

وی تصریح می‌کند: انتظار می‌رود با لوله‌گذاری خطوط انتقال آب قسمت عمده مشکلات روستا مرتفع گردد، همچنین اهالی روستا و شورای اسلامی در خصوص تعریض و بازگشایی معابر روستایی اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون فنی و زیربنایی می‌گوید: با بهره‌برداری کامل از این طرح شش هزار نفر در قالب دو هزار خانوار روستای تیس از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد تا قبل از این پروژه روستای تیس با تانکرهای سیار آب‌رسانی می‌شدند.

وی هم‌چنین از برنامه‌های ساماندهی روستای تیس در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: اجرای بازگشایی معابر ورودی این روستا جهت جدول‌گذاری، آسفالت و پیاده‌روسازی و کمک به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، ‌انجام مطالعات مربوط به خط انتقال، شبکه توزیع، مخزن ذخیره آب شرب روستای تیس صورت گرفته و انتخاب مشاور جهت انجام مطالعات مرحله اول و دوم شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه در دست اقدام است‌ .

‌روستای تاریخی تیس با قدمتی هفت هزارساله و 10اثر ثبت‌شده ملی در جوار منطقه آزاد چابهار واقع‌شده است. این روستا هرساله میزبان بازدیدکننده‌هایی از سراسر ایران وجهان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 28 تیر 97، کد مطلب: 97042815418: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
ا.ف75
برای سیستان که هنوز روستاهایی با این جمعیت داره باید برای ایجاد اشتغال پایدار روستاییشون برنامه ریزی کرد و براشون تسهیلات خوبی ایجاد کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین