پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
در روستاهای منطقه بلوچستان دیدن مردان و زنانی که گالن یا قابلمه در دست دارند و در کنار برکه‌ها و رودخانه‌ها به فکر تامین آب مصرفی خود هستند، منظره عجیبی نیست، سالیان متمادی است که کوچک و بزرگ، دختر و پسر معمولا به دنبال تانکرهای آب این طرف و آن طرف می‌روند.

شعار سال: در حالیکه روستاهای منطقه سیستان اکثرا در فصل تابستان دچار کمبود شدید آب می شود، اینجا در شهرها و روستاهای منطقه بلوچستان مشکل آب و کم آبی در طول سال جدی‌تر است.


در روستاهای منطقه بلوچستان دیدن مردان و زنانی که گالن یا قابلمه در کنار برکه‌ها و رودخانه‌ها به دست دارند منظره عجیبی نیست، سالیان متمادی است که کوچک و بزرگ، دختر و پسر معمولا به دنبال تانکرهای آب این سو آن سو می‌روند.


از روستاهای نیکشهر گرفته تا روستاهای چابهار و دشتیاری با معضل و مشکل بی آبی دسته و پنجه نرم می کنند، آنها از آب هوتگ یا گودال استفاده می‌کنند که این آب هم توسط انسان و هم حیوانات اهلی و وحشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین تابستان امسال دو کودک در اطراف برکه ها و هوتگ‌ها در هنگام برداشت آب از ناحیه دست و پا مورد حمله تمساح پوژه کوتاه قرار گرفتند، علاوه بر این تلفات، تحمل بی آبی در گرمای نزدیک به 50 درجه هوای شهرهای منطقه جنوب سیستان و بلوچستان امان مردم اکثر روستاها را بریده است.

امسال چهار نفر از یک خانواده و فامیل در گودال آبی در زیردان غرق شدند

رئیس شورای استان سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار کرد: اگر شبکه آبرسانی درستی در روستاها ایجاد شده باشد، آیا مردم برای تامین آب مصرفی مورد نیاز به سراغ هوتگ‌ها می‌روند؟

عبدالعزیز بلوچ زهی افزود: بی‌آبی در حوزه دشتیاری بی داد می‌کند مردم چاره بجز حفظ و نگهداری از برکه‌ها و هوتگ‌ها ندارند، باید تکلیف روستاهای فاقد شبکه آبرسانی مشخص شود.

وی ادامه داد: وقتی دولت پروژه های آبرسانی را تصویب می کند اما عملا هیچ اتفاقی نمی افتد نتیجه آن می‌شود، غرق شدن کودکان بیگناه.

بلوچزهی بیان کرد: در بخش مرکزی نیکشهر پروژه آب رسانی سه سال است تعریف شده اما تعطیل است، آب و فاضلاب روستایی مقصر است و به موقع کار را انجام نمی دهد، وضعیت آبرسانی در روستاها بسیار بد است.

بلوچزهی گفت: بخاطر 600 متر لوله و 500 متر کابل و یک عدد ترانس دو سه هزار نفر از بی آبی رنج می برند و از آب هوتک ها استفاده می کنند.

وی با تاکید بر اینکه آب و فاضلاب روستایی باید موضع را پیگیری کند، گفت: انتظار داریم برخی ادارات و ارگان‌های شهرستان چابهار در راستای مسؤولیت اجتماعی خود نسبت به درد مردم روستاها بی تفاوت نباشند و برای تامین نیازهای اولیه آنان همکاری و هم افزایی بیشتری داشته باشند.

افتتاح هشت پروژه شرکت آب و فاضلاب روستایی در سیستان و بلوچستان

مسؤول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: با هدف حل مشکلات آب مردم، در هفته دولت، هشت پروژه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با مبلغی بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

حمید جهانتیغ افزود: همچنین پروژه آبرسانی پنج روستایی مجتمع تنگ و چگردان لاش از بخش مرکزی شهرستان کنارک افتتاح شد، این پروژه به طول شش کیلومتر خط انتقال و 10 کیلو متر شبکه توزیع بوده و با اعتبار بالغ بر ۴۵۰۰۰میلیون ریال هزینه شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب روستایی دارای 18 مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی، جهت آبرسانی 2025 روستا در سطح استان با پیشرفت فیزیکی 35درصد است، که بالغ بر 450 میلیارد تومان طی سه سال اخیر هزینه شده است که در این راستا می توان به مجتمع 261 روستایی تلنگ پلان و پیرسهراب شهرستان چابهار و قصرقند با حجم عملیات در دست اجرای 903 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع و بیش از 21000 متر مکعب مخازن ذخیره با اعتبار هزینه شده حدود 170 میلیارد تومان و 68 درصد پیشرفت فیزیکی و نیاز اعتباری 50 میلیارد تومان دیگر اشاره کرد.

وی اضافه کرد: پروژه 28 روستایی مجتمع بندینی شهرستان کنارک با پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد که جمعیت تحت پوشش آن حدود 7000 نفر بوده و دارای حجم عملیاتی شامل 225 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع بهمراه 2000 متر مکعب مخازن ذخیره بوده و اعتبار هزینه شده آن بیش از 50 میلیارد تومان است.

جهانتیغ افزود: پروژه شاخص اجرا شده دیگر پروژه آبرسانی 41 روستایی غرب و شرق بمپور بوده که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود 62 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده و دارای حجم عملیاتی شامل 567 کیلومتر خطوط انتقال شبکه داخلی و بیش از 11000 متر مکعب مخازن دخیره بوده که تا کنون بیش از 75 میلیارد تومان هزینه شده است.

مسؤول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان افزود: پروژه 213 روستایی زیرمجموعه سد پیشین با حجم عملیاتی در دست اجرای 1450 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع و 47000 متر مکعب مخازن دخیره که در پایان آب شرب مورد نیاز حدود 144000 نفر را تامین خواهد کرد این پروژه در حال حاضر حدود ده درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود 10 میلیارد تومان هزینه شده و جهت اتمام 480 میلیارد تومان دیگر نیاز خواهد بود، ضمنا بخشی از عملیات اجرایی پروژه در آینده ای نزدیک از طریق فاینانس اجرا می شود.

وی ادامه داد: این شرکت طی سنوات اخیر 520 پروژه آبرسانی روستایی را در دست اجرا داشته که با این تعداد پروژه سالانه حجم عملیاتی شامل 800 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه داخلی و 20000 متر مکعب مخازن ذخیره و حدود 80 حلقه چاه آب آشامیدنی حفر نموده و جهت تامین آب شرب جامعه تحت پوشش وارد مدار بهره برداری کرده است.

با مجموعه اقداماتی که طی سنوات گذشته از طریق این شرکت انجام شده شاخص بهره مندی جمعیت روستایی استان به 63 درصد رسیده است که تنها طی دو سال اخیر حدود دو درصد شاخص مذکور ارتقا یافته است.

وی بیان کرد: این شرکت تعداد 28 مجتمع شاخص آبرسانی دیگر را نیز در دست مطالعه داشته که از این تعداد 10 مجتمع تکمیل و آماده اجرای تاسیسات است و تعداد 18 مجتمع مطالعاتی باقی مانده در دستور کار این شرکت قرار دارد.


اگر آب تامین باشد، کسی به هوتگ مراجعه نمی‌کند

رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه گفت: اگر از طریق آبرسانی سیار آب مصرفی و مورد نیاز مردم تامین شود قطعا به هوتگ‌ها مراجعه نمی‌کنند که شاهد فاجعه ناگوار غرق شدن کودکان باشیم.

محمدنعیم امینی‌فرد با بیان اینکه هوتگ‌ها به صورت طبیعی ایجاد شده است، گفت: باید تامین آب آشامیدنی روستاییان حتی به صورت آبرسانی سیار و فوری را انجام دهیم و نیاز مردم به آب را تامین کنیم، قطعا اگر آب تامین باشد، کسی به هوتگ مراجعه نمی‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به تکرار حوادث تلخی که از ناحیه هوتگ‌ها برای مردم رخ می‌دهد لازم است آموزش‌های لازم به کودکان و دانش آموزان ارائه شود تا تلفات آن حداقل اگر به صفر نمی‌رسد، کمتر شود.

حاصل پیگیری نمایندگان استان برای رفع مشکل کمبود آب روستاییان و مسائل ناشی از آن چیست؟

امینی‌فرد در پاسخ به اینکه نمایندگان برای رفع مشکلات کمبود آب چه تلاشی در مجلس انجام داده‌اند و حاصل پیگیری‌های نمایندگان کجاست؟ گفت: ما به طور مکرر هم تذکر می‌دهیم و هم سئوال می‌کنیم و باید این را یاد اوری کرد که در چند سال اخیر با عنایت مقام معظم رهبری در حوزه آب رسانی به روستاها از محل صندوق توسعه ملی پروژه‌های متعددی در حال انجام است اما عمق عقبماندگی زیاد است و لازم است از منابع دیگر نیز کمک شود.

امینی‌فرد: حدود سه هزار روستا در سطح استان داریم که از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم هستند، هزار روستا را می‌توانیم از طریق آبرسانی سیار تامین کنیم که آنهم کیفیت خوبی ندارد و به ازای هر فرد 15 لیتر در شبانه روز بوده و بسیار پایین است.

رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان بیان کرد: امسال هم باید تلاش کنیم درصد برخورداری استان از طریق صندوق توسعه ملی و یا بودجه 98 افزایش پیدا کند تا مرکز و جنوب استان را به شاخص کشوری و جهانی برسانیم.

وی گفت: بارها یادآور شده‌ایم که شاخص های توسعه در سیستان و بلوچستان پایین است و حتی شاخص ها در داخل استان هم متوازن نیست و درصد برخورداری از آب آشامیدنی نسبت به متوسط کشور پایین است.


دوهزار روستا از کمبود آب رنج می‌برند

وی افزود: حدود سه هزار روستا در سطح استان داریم که از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم هستند، هزار روستا را می‌توانیم از طریق آبرسانی سیار تامین کنیم که آنهم کیفیت خوبی ندارد و به ازای هر فرد 15 لیتر در شبانه روز بوده و بسیار پایین است.

امینی‌فرد ادامه داد: دو هزار روستا که اصلا هیچ نوع پوشش دهی نمی‌شوند این موضوع به خصوص در مرکز و جنوب استان ابعاد ناهنجاری دارد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور اخیرا در سفر به سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در سال جاری اعتبار قابل توجهی برای آبرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است که مبلغی بالغ بر 240 میلیارد تومان است و نسبت به سال گذشته رشد دوبرابری داشته است.

امسال اعتبار قابل توجهی برای آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور اخیرا در سفر به سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در سال جاری اعتبار قابل توجهی برای آبرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است که مبلغی بالغ بر 240 میلیارد تومان است و نسبت به سال گذشته رشد دوبرابری داشته است.

شاهین پاکروح ادامه داد: به منظور عملیاتی شدن پروژه های آبرسانی بیش از 2100 روستا در استان سیستان و بلوچستان از محل منابع ملی و صندوق توسعه برنامه ریزی لازم انجام شده است.

وی گفت: با برنامه ریزی های به عمل آمده و حمایت نمایندگان مجلس در موضوع تامین منابع مالی صندوق توسعه ملی امیدواریم بتوانیم در یک بازه چهار ساله تعداد زیادی از پروژه ها را به بهره برداری برسانیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور افزود: برای برطرف کردن هرگونه مشکل در زمینه تامین منابع آب شرب با همت همه همکاران و به منظور ارتقاء شاخص بهره مندی در استان تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

گلایه برخی از مردم روستاهای منطقه بلوچستان از کم آبی

تعداد بازدید : 8

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 12 شهریور 98، کد مطلب: 13980609000443: www.farsnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین