پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: هم اکنون به علت کمبود آب در سطح روستاها با تانکر به 6 هزار و 500 روستا آب شرب منتقل می شود.
شعار سال : رحیم میدانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در بودجه سال 92 هیچ ردیف اعتباری برای آبرسانی به روستاها در نظر گرفته نشده بود در حالی که از سال 93 در بودجه 200 میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاها مصوب شد و این رقم در سال 94 به 400 میلیارد تومان رسید.

وی یادآورشد: از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای رفع مشکل آبرسانی به روستاها اختصاص داد.
میدانی با بیان اینکه تخصیص این مبلغ نیازمند طی فرآیندی قانونی بود که تا کنون طی شده است، اظهار کرد: در صورتی که این مبلغ تخصیص یابد، توان مالی وزارت نیرو برای آبرسانی به روستا به 2 هزار میلیارد تومان می رسد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از تدوین برنامه جامع سه ساله برای رفع مشکل آبرسانی به روستاها با احداث مجتمع های آبرسانی خبر داد و گفت: این طرح جامع با احداث بیش از 900 مجتمع می تواند به هفت میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت روستایی کشور خدمت رسانی کند.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح جامع نیازمند 6 میلیارد تومان اعتبار است که در صورت تخصیص مستمر 2 میلیارد تومان اعتبار طی سه سال می توان گام موثری در مسیر آبرسانی و رفع مشکل آب شرب روستاها برداشت.
میدانی تاکید کرد: هم اکنون متخصصان ایرانی علاوه بر آنکه در دانش مورد نیاز برای احداث مجتمع های آبرسانی به خود کفایی رسیده اند، بلکه امروز کشور به دنبال بازار برای صادرات دانش فنی آنان است.
به گفته وی کشور در تامین تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز توانایی لازم را دارد و در صورت تخصیص منابع مورد نیاز می توان در حوزه آب و فاضلاب به موفقیت های بسیاری دست یافت.
**
ادامه خشکسالی منابع آبی کشور را تهدید می کند
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در صورتی که خشکسالی به همین روند ادامه پیدا کند منابع آب های سطحی و زیر زمینی با مشکل و چالش جدی مواجه خواهند شد.
وی به کاهش میزان بارندگی سالانه در سال آبی 93 -94 اشاره کرد و افزود: مجموع بارندگی سال آبی گذشته نشان داد که دوره خشکسالی ممتد و ادامه دار است.
میدانی ادامه داد: متوسط بارندگی در سطح کشور 197 میلی متر بود در صورتی که پیش بینی می شد با وجود خشکسالی نیز این میزان 241 میلی متر باشد اما این موضوع محقق نشد.
** 400
میلیارد اعتبار برای خرید تضمینی آب از بخش خصوصی
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: برای سال جاری در قانون بودجه ردیف مستقلی با عنوان خرید تضمینی آب با 400 میلیارد تومان اعتبار، مصوب شده است.
وی یادآورشد: وزارت نیرو در تلاش است تا این مبلغ را به 800 میلیارد تومان برساند.
میدانی اظهار کرد: بخش خصوصی در زمان سرمایه گذاری انتظار دستیابی به سود دارد اما همواره دولت هزینه گزافی را برای تامین آب شرب صرف می کند و به ظاهر مشکلی نیز پیش نمی آید در حالی بخش خصوصی پس از موفقیت در مناقصه انتظار خرید آب با نرخی که تعیین می کند را دارد تا بتواند هم به سود دست یابد و هم بدهی خود با بانک را پرداخت کند.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: دولت در این شرایط مجبور است با همان قیمت تعیین شده از سوی بخش خصوصی آب را خریداری کند و آن را با قیمت به مراتب پایین تر به مصرف کنندگان بفروشد.
وی خاطر نشان کرد: امروز بخش خصوصی برای ورود به این عرصه اقبال خوبی دارد و اگر سیستم بانکی کشور حمایت مناسبی از آن داشته باشد به حتم سرعت کار در جریان خرید و تامین آب افزایش می یابد.
میدانی تصریح کرد: باید به خاطر داشت که ممکن است از طریق خرید تضمینی بخشی از مشکل حل شود اما ردیفی که الان هزینه خرید تضمینی از آنجا پرداخت می شود، به نوعی از اعتبارات عمرانی است و در نهایت توان اجرایی دولت کاهش پیدا می کند.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بهترین راهکار تامین آب با صرف هزینه کمتر مشارکت تدریجی خود مردم برای ارایه خدمات بهتر در حوزه بازسازی و تعمیرات است.
**
هدر رفت آب از طریق شبکه آب فرسوده
وی با بیان اینکه هم اکنون شبکه توزیع شهری و روستایی به واقع نیازمند بازسازی است، افزود: اینکه همه می گویند که پرت شما از شبکه زیاد است و واقعیتی است که نمی توان کتمان کرد.
میدانی یادآورشد: توان مالی شرکت های حوزه آب به دلیل پایین بودن تعرفه ها محدود است و اعتبار لازم برای سرعت بخشی به روند اجرای پروژه ها و اصلاح شبکه را در اختیار ندارد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: هم اکنون تمام تلاش این وزارت تخصیص حداقل هفت هزار میلیارد تومان بودجه به بخش آب برای سال آینده است.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد معقول ترین راه برای تامین این اعتبار، ارایه خدمات بهتر و دریافت ما به التفاوت هزینه ها از مردم است، مسیری که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در آن حرکت کرده اند.
میدانی بر لزوم ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پروژه های حوزه آب و فاضلاب تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس یک برآورد انجام شده در صورتی که با قیمت های کنونی وزارت نیرو قصد به اتمام رساندن تمام پروژه های نیمه کاره خود را داشته باشد، نیاز به حداقل 150 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در صورتی که سالانه 10 هزار میلیارد تومان بدون آنکه بر نرخ ها و قیمت های کنونی افزوده شود، به پروژه های در دست اجرای این وزارت تخصیص یابد، حداقل به 15 سال زمان برای اتمام آنها نیاز است.
وی خاطر نشان کرد: این موضوع نشان می دهد که اگر ما منابع مالی دیگری به پروژه های آب و فاضلاب کشور اضافه نکنیم با طولانی شدن روند اجرای پروژه ها با اعتبارات دولتی، آنها عمر مفید خود را از دست می دهند.
میدانی تاکید کرد: باید پروژه ها در یک دوره سه تا چهار ساله اجرا و تمام شود و حداکثر یک زمان پنج ساله زمان برای احداث آنها صرف شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت ایرنا، تاریخ انتشار 8 مهر 1394،کد مطلب81780347 (4902909) www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین