پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
مشکل آب اصفهان که از آن با عنوان «ورشکستگی» یاد می‌شود با صرفه جویی و کاهش سرانه آب برای هر اصفهانی به ۳۲ لیتر منجر به صرفه جویی بیش از ۱۶۰ میلیون مترمکعبی در استان شد.

شعار سال: این روزها مردم اصفهان با جدیت مسئله کم آبی را درک کرده اند و فرهنگ صرفه جویی در آب برای بسیاری از خانواده ها جا افتاده است به طوریکه طبق آمار آب و فاضلاب استان اصفهان، طی سه ماهه ابتدایی امسال با نه درصد کاهش مصرف آب از سوی اصفهانی ها روبرو شده ایم.

«صرفه جویی» تنها راهکار عملی مسئولان برای مدیریت کم آبی بوده است، که این اقدام هم از سوی مردم و با استفاده بهینه از آب صورت گرفته و این در حالی است که بسیاری از صاحب نظران معتقدند امروز بحران آب به حدی رسیده که صرفا با «صرفه جویی» از کم آبی خلاص نخواهیم شد چراکه این کار اثر موقتی خواهد داشت.

صاحب نظران معتقدند اگر در کنار همراهی مردم، مسئولان هم فکر جدی برای کم آبی در اصفهان نکنند در آینده نزدیک اصفهان خالی از سکنه خواهد شد و صرفه جویی هم که اکنون با مشارکت خوب مردم به نتیجه خوبی رسیده است، دیگر راهکار این چالش نخواهد بود.

صرفه جویی نه درصدی آب در سه ماهه ابتدای امسال

مدیر آبفای استان اصفهان در این خصوص که صرفه جویی چقدر بازگشت آب به منابع آبی را در پی داشته است، به مهر گفت: در سال گذشته سرانه مصرف آب برای هر نفر در سطح استان اصفهان ۱۸۶ لیتر بود و این در حالی است که امسال این سرانه به ۱۵۴ لیتر رسیده است یعنی هر شهروند اصفهانی ۳۲ لیتر کاهش مصرف آب داشته است.

هاشم امینی ادامه داد: یعنی ما میزان آبی که از حوضه آبریز زاینده رود در ۱۰ سال گذشته داشتیم برای اصفهان و کاشان به طور متوسط ۳۲۰ میلیون متر مکعب بوده است و طی این ۱۰ سال این میزان برداشت ما ثابت مانده در حالی که قریب به ۵۰۰ هزار مشترک جدید اضافه شده است و این یعنی به همین میزان ذخیره آب صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه بر پایه مدیریت فشار تله متری و هوشمند سازی شبکه صرفه جویی مردم در سه ماه ابتدایی امسال حدود نه درصد صرفه جویی در آب را از سوی مشترکین داشتیم، گفت: علاوه بر صرفه جویی که در بین مشترکین داشتیم از سوی دیگر با انجام اصلاحات و بازسازی شبکه‌های توزیع آب، سرانه هدر رفت آب طی ۱۰ سال گذشته از ۳۱ میلیون متر مکعب به ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده است و این یعنی از نصف پرت آب جلوگیری شده است که بهترین شرایط در کشور در زمینه جلوگیری از پرت آب را، اصفهان دارد.

صنعت اصفهان مجاب به استفاده از پساب تصفیه شده است

مدیر آبفای استان اصفهان که رسیدن به صرفه جویی ۳۰ درصدی آب را نقطه بهبود مدیریت آب و خروج از بحران آب دانست، گفت: برای رسیدن به این نقطه ایده‌آل از تمام مشترکین می خواهیم از لوازم کاهنده مصرف آب استفاده کنند.

وی یکی دیگر از راهکارهای مدیریت بحران آب را استفاده از پساب فاضلاب عنوان کرد و ادامه داد: امروز صنایع را مجاب کردیم که مصارف خود را با تصفیه پساب حل و فصل کنند و با تمامی ارگان ها و نهادها به مذاکره نشستیم که منابع آبی خود را مدیریت کنند و از مصرف بیش از اندازه آب پیشگیری شود.


در حال حاضر تمام دستگاه‌ها و ارگان ها در مدیریت مصرف بهینه آب ملزم به رعایت شده اند و همه دستگاه های مسئول، موظف به جلوگیری از برداشت های های مازاد آب شده اند. در کنار آموزش ها و اقدامات فرهنگی شرکت آبفا، شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز که وظیفه حراست از آب های سطحی و نیز چاه ها را بر عهده دارد، موظف به مقابله با برداشت ها از چاه های غیرمجاز شده است.

پلمب چاه های غیرمجاز و کنترل برداشت های اضافه از چاه های مجاز در سال های اخیر به ویژه در سال جاری با جدیت دنبال شده است به طوریکه صرفه جویی ناشی از این نوع مدیریت هم سبب جلوگیری از برداشت بیش از ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب در استان اصفهان شده است.

در همین راستا معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از کشف و ضبط چهار هزار و ۵۰۳ چاه غیر مجاز در سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر هشت هزار و ۱۶۶ چاه غیر مجاز متروکه و غیر فعال است.

حسن ساسانی از ۱۷ هزار و ۱۳۰ چاه غیر مجاز در سطح استان اصفهان خبر داد و بیان داشت: بیشترین میزان چاه غیر مجاز در سال ۹۵ کشف و ضبط شد و بالغ بر یک هزار و ۶۲۲ چاه شناسایی شد و پس از آن در سال ۹۲، یک هزار و ۲۶۶ چاه غیر مجاز کشف شد.

وی اعلام کرد: در سال ۹۳، ۳۹۳، در،سال ۹۴، ۵۶۳ و در سال گذشته، ۶۸۹ چاه شناسایی شد.


صرفه جویی بیش از ۱۹۴ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی با مسدود کردن چاه های غیرمجاز

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه طی سال های ۹۲ تا ۹۶، در مجموع یک هزار و ۶۵۲ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز در استان توقیف شده است، ادامه داد: در سال ۹۲، ۲۵۸ دستگاه و ادوات غیر مجاز کشف شده است و سال ۹۳، ۲۴۲، سال ۹۴ ،۳۵۵، سال ۹۵، ۳۶۴ و سال گذشته، ۴۳۳ دستگاه و ادوات غیر مجاز کشف و ضبط شد.

وی گفت: در مجموع یک هزار و ۶۵۲ دستگاه و ادوات غیر مجاز کشف شده است.

ساسانی بیان داشت: تقویت گروه های گشت و بازرسی در استان اصفهان به تعداد ۵۷ اکیپ در سطح دشت های استان اصفهان، منجر به گزارش به موقع و جلوگیری از بسیاری از تخلفات آبی شده است.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۲ سال گذشته چهار هزار و ۸۷۴ چاه غیر مجاز در سطح استان اصفهان مسدود شد، بیان داشت: مسدود کردن بیش از چهار هزار چاه غیر مجاز در سطح استان در این سالها سبب صرفه جویی ۱۹۴.۵ میلیون متر مکعب در مصارف آب زیرزمینی استان اصفهان شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از پر شدن دو هزار و ۷۶۸ حلقه چاه غیر مجاز در سال های ۹۴ تا ۹۶ خبر داد و بیان داشت: در سال ۹۲، یک هزار و ۲۶۶ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شد و در سال ۹۳ این رقم به ۳۹۳ حلقه رسید و سال ۹۴، ۵۶۳ و سال ۹۵، یک هزار و ۶۲۲ و در سال گذشته ۶۸۹ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شد.

صرفه جویی در آب یک مسکن موقت برای خروج از بحران است

علی بصیر پور، کارشناس مسائل آب در اصفهان نیز تعریف یک برنامه بلندمدت برای خروج از بحران آب را راهکار اصلی دانست و افزود: حکمرانی درست در خصوص منابع آبی کشور امروز بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

وی بیان داشت: خارج کردن شرکت های آب استانی و ایجاد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز در زمان بحران آبی بسیار پر اهمیت است.

کارشناس مسائل آب در اصفهان بیان داشت: بهره گیری از انرژی خورشیدی در جهت شیرین کردن آب و استفاده صد در صد از پساب های فاضلاب، سرمایه گذاری جدی در این بخش، اصلاح و بازسازی شبکه های فرسوده آبی، رساندن پرت آب به زیر ۱۰ درصد، مدیریت درست منابع آب‌های زیرزمینی و اجرای کامل طرح احیا و تعادل بخشی در جهت حفظ منابع آبی از اقداماتی است که باید قبل از مسئله صرفه جویی و فرهنگ سازی، به اجرا گذاشته شود زیرا «صرفه جویی» تنها یک مسکن موقتی برای خروج از بحران آب است.

برآیند صحبت های مسئولان و کارشناسان در زمینه مدیریت مصرف آب نشان می دهد که مردم در قالب مصرف کنندگان خانگی، صنعت و کشاورزی، به عنوان یکی از طرف های درگیر در این مسئله، به خوبی توانسته اند از عهده وظیفه شهروندی خود برآیند اما به اندازه همت مردم باید مسئولان هم، منابع آبی پایدار را برای استانی مانند اصفهان که با یک تغییر در اقلیم یا تصمیمات نادرست، دچار چالش می شود، در نظر بگیرند که در این زمینه اصفهان با بهره مندی از توان شرکت های دانش بنیان، نخبگان دانشگاهی و مدیران جوانی که انگیزه حرکت و فعالیت برای استان را داشته باشند، می تواند به الگوی مدیریت علمی آب در کشور تبدیل شود.

شرایط حاضر اصفهان تنها این استان را به الگویی مردمی در صرفه جویی تبدیل کرده است و لازم است طرف دیگر این ماجرا که مدیران و تصمیم سازان استان و کشور هستند هم به اندازه مردم پای کار باشند تا همراهی مردم در هر شرایطی قابل درخواست باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 13 تیر 93، کد مطلب: 4337731: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین