پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
استاد منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با جاری شدن مداوم زاینده‌رود، میزان فرونشست زمین کمتر می‌شود، اما مشکل حل نمی‌شود و شکست ساختمان‌های قدیمی با تداوم شرایط امروز، حتمی خواهد بود.

شعارسال: مهدی بصیری، استاد منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص فرونشست زمین و خطر نشست و شکست ساختمان‌های مسکونی در اصفهان، اظهار کرد: ساختمان‌هایی با فونداسیون یکپارچه که از زیر به یکدیگر متصل و مقاوم به زلزله هستند، اکنون در شرایط فرونشست زمین در معرض خطر نیستند، اما ساختمان‌هایی که به شکل سنتی ساخته می‌شوند و پی آن‌ها از هم جداست، در حال حاضر در معرض خطر هستند.

وی بابیان این‌که نشست زمین به صورت یکنواخت اتفاق نمی‌افتد و در برخی مناطق بیشتر و در برخی کمتر است، گفت: در حال حاضر دهانه ورودی برخی منازل مسکونی، ستون‌ها، وسط پذیرانی و ... به دلیل فرونشست زمین دچار ترک شده‌اند.

استاد منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: سال‌ها پیش آموزش‌وپرورش ترک‌خوردگی تعدادی از مدارس اصفهان را گزارش داد که این ترک‌خوردگی‌ها بعد از فرونشست زمین و پایین رفتن سطح آب‌ها، یک دفعه مشاهده شد.

وی با بیان این‌که ترک‌های مربوط به فرونشست از چند سال پیش آغاز شده و در طول یک یا دو سال دیده می‌شود، افزود: با پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین آغاز می‌شود، درحالی‌که وقتی زاینده‌رود پرآب جاری بود، شاهد فرونشست نبودیم، اما با تخلیه آبخوان‌های اطراف زاینده‌رود و به دنبال سست شدن زمین امروز این پدیده در اصفهان رخ داده است.

بصیری با اشاره به این‌که در صورت پر نشدن و عدم تغذیه آبخوان‌ها، فرونشست زمین در اصفهان بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: با جاری شدن مداوم زاینده‌رود، میزان فرونشست زمین کمتر می‌شود، اما مشکل حل نمی‌شود.

وی با بیان این‌که تنها با جریان طولانی‌مدت رودخانه آبخوان‌ها تا حدودی تغذیه می‌شوند، گفت: اگر تا آن زمان ساختمان‌ها دچار شکست نشوند و با تغذیه آبخوان‌ها فرونشست زمین کمتر می‌شود، اما شکست ساختمان‌های قدیمی با تداوم شرایط امروز، حتمی خواهد بود.

مرجع: ایسنا

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار:29 آبان 1397 ، کدخبر: 15683،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین