پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۶۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
دشت کاشان حدود 6 هزار و 500 کیلومتر وسعت و مقدار متوسط بارندگى در آن 134 میلیمتراست که در مقایسه با 250میلیمتر بارندگى متوسط کشورى و 750 میلیمتر متوسط جهانى، بسیاراندک است. «حسن جوکاری» مدیر منابع آب کاشان اظهار داشت: به‌همین دلیل ما دچار فقر در سفره آب هاى زیرزمینى هستیم و دشت کاشان در حال حاضر از لحاظ برداشت از منابع آب زیرزمینى جزو دشت هاى ممنوعه بحرانى است.

شعارسال: دشت کاشان حدود 6 هزار و 500 کیلومتر وسعت و مقدار متوسط بارندگى در آن 134 میلیمتراست که در مقایسه با 250میلیمتر بارندگى متوسط کشورى و 750 میلیمتر متوسط جهانى، بسیاراندک است. «حسن جوکاری» مدیر منابع آب کاشان  اظهار داشت: به‌همین دلیل ما دچار فقر در سفره آب هاى زیرزمینى هستیم و دشت کاشان در حال حاضر از لحاظ برداشت از منابع آب زیرزمینى جزو دشت هاى ممنوعه بحرانى است.

به‌گفته وی، نصب کنتورهاى هوشمند روى چاه‌ها جهت کنترل برداشت آنها، انسداد چاه هاى غیرمجاز و جلوگیرى از اضافه برداشت چاه هاى مجاز، تقویت و تشکیل گروه هاى گشت و بازرسى در منطقه و جایگزینى پساب با بعضى از مصارف، از راهکارهای حفظ منابع آب است.

وی افزود: بیشترین برداشت‌ها در دشت‌هاى ایران با بخش کشاورزى است و در دشت کاشان نیز بیش از 85 درصد سهم برداشت مربوط به بخش کشاورزى است. با توجه به اینکه هواى منطقه در 6ماه دوم سال نیز براى کشاورزى مناسب است اکثر چاه هاى این بخش در پاییز و زمستان هم فعال است که این موضوع موجب اضافه برداشت و پایین رفتن و افت سطح منابع آبى شده و این نیزعامل پدیده فرونشست شده است. مدیرمنابع آب کاشان تنها راهکار براى نجات دشت کاشان را اجرای طرح تعادل‌بخشى با کاهش خروجى و تخلیه منابع آب زیرزمینى دانست و اظهار داشت: درحال حاضر پیگیرنصب کنتورهاى هوشمند روى چاه هاى باقیمانده کشاورزى و اصلاح و تعدیل پروانه هاى بهره بردارى هستیم که آب قابل بهره بردارى بر مبناى پروانه اصلاح و تعدیل شده که به نمایندگان چاه‌ها تحویل مى شود و بر حسب مقدار آب مشخص شده باید برنامه ریزى کنند.

به‌گفته وی، فرونشست‌های پیش آمده در دشت کاشان به معنای خالی شدن سفره‌هاى آب زیرزمینى است که در صورت ادامه‌دار بودن برداشت‌ها به مرگ کامل دشت و تبدیل آن به صحرا خواهد انجامید.

وی با اشاره به اینکه هر قنات 3 نوع حریم گل انداز، ضررى و کیفى دارد، تصریح کرد: کاشان حدود 430 حلقه چاه کشاورزى دارد که تقریباً در کل منطقه پراکنده است.

اصلاح شبکه‌های فرسوده

«علیرضا مفرح» عضو شورای اسلامی شهر کاشان نیز اعلام کرد: مساحت فعلی فضای سبز این شهر 865 هکتار است که برای ممانعت از هدررفت آب باید اصلاح شبکه‌های فرسوده و شیرآلات شهری انجام شود که نیازمند بررسی میدانی و تأمین منابع مالی است.

مفرح افزود: با توجه به بافت شهری، رفع نواقص پرهزینه است و منابع مالی می‌خواهد. همچنین حذف و تبدیل چمن به گونه‌های کم آب در دستور کار شهرداری است، اما تغییر ناگهانی در حال حاضر میسر نیست.

به گفته وی، طرح استفاده از گیاهان مقاوم و سازگار با آب و هوا و تکثیر گونه‌های گیاهی و طرح ادغام سازمان پارک‌ها و فضای سبز با سازمان زیبا‌سازی مصوب شده که گام مؤثری خواهد بود.

کاهش حجم ذخیره آب

«حسین خراسانی زاده» رئیس مرکز تحقیقات آب، تغییراقلیم و خشکسالی دانشگاه کاشان هم گفت: برای شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل یک حوضه آبریز به وسعت حدود ۷ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع داریم. دشت کاشان به منطقه پایین ارتفاعات گفته می‌شود و منطقه آبرفتی است که از «ده زیره» شروع شده و تا بالای «سن سن» ادامه دارد.

خراسانی‌زاده افزود: وسعت کلی دشت حدود ۴ هزار کیلومتر مربع است، اما منطقه مستعد آن برای سکونت و کشاورزی حدود یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع است و مابقی کویر و شوره زار است.

وی با اشاره به حدود ۶۰۰ دشت ایران، گفت: بیش از ۴۰۰ دشت، ممنوعه است و فقط در ۹ ماه گذشته ۲۲ دشت به دشت‌های ممنوعه ایران اضافه شده است. در طول ۳۰ سال گذشته سفره آب زیرزمینی دشت کاشان سالانه حدود ۵۰میلیون متر مکعب کاهش حجم ذخیره آب یعنی در طول ۴۰ سال گذشته حدود 2میلیارد متر مکعب بوده است.

خراسانی‌زاده معتقد است: به‌طور پیوسته سطح ایستایی آب سفره زیرزمینی پایین رفته و آب باقیمانده شورتر شده و از نظر شاخصه‌های کیفی برای شرب تنزل پیدا کرده و در بسیاری از مناطق شمال و شرق دشت کاشان، آب چاه‌ها دیگر حتی برای کشاورزی مناسب نیست. در منطقه دشت کاشان حدود ۸۶ درصد از کل برداشت آب برای کشاورزی انجام می‌شود که عمده اقدامات باید روی این بخش متمرکز شود.

رئیس مرکز تحقیقات آب، تغییراقلیم و خشکسالی دانشگاه کاشان گفت: مجموعاً در منطقه دشت کاشان حداقل ۲۵ هزار خانوار از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند که باید برای ادامه کار و معیشت و زندگی آنان فکری اساسی شود.

حسین خراسانی‌زاده افزود: یکی از اقدامات می‌تواند این باشد که به جای اینکه کشاورز زحمت بکشد و محصولاتی با اقتصاد ضعیف مثل خربزه و پنبه کشت کند مثلاً زعفران بکارد. اقدامات دیگری مثل استفاده از روش‌های هیدروپونیک هم است که متأسفانه در کل منطقه ما از آن خبری نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 11اسفند 1397 ، کدخبر:503086 www.iran-newspaper.com،

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
0
0
با این وضعیت بحران آب دقیقا آینده ما چی میشه و چه کارهای مدیریتی در این زمینه در حال شکل گیریه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین