پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
وضعیت حوضه آبریز زاینده‌رود و تهدیدات زیست‌محیطی ناشی از خشکی تالاب گاوخونی از مهمترین مباحث مطرح شده در نشست هیئت رئیسه و روسای کمیته‌های هفتگانه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان بود.
شعار سال: وضعیت حوضه آبریز زاینده‌رود و تهدیدات زیست‌محیطی ناشی از خشکی تالاب گاوخونی از مهمترین مباحث مطرح شده در نشست هیئت رئیسه و روسای کمیته‌های هفتگانه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان بود.

 نشست هیئت رئیسه و روسای کمیته های هفتگانه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت برنامه‌های ملی و چالش‌های مهم بخش کشاورزی برگزار شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست از تعامل این کمیسیون و اتاق ایران برای برگزاری نشست مشترک با کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و اظهار داشت: این نشست مشترک می‌تواند فرصتی باشد تا طرح‌هایی که در طول چهار سال گذشته مورد بررسی علمی قرار گرفته به نهادی از جنس کشاورزی و باقدرت اجرایی تقدیم شود.

حمیدرضا قلمکاری تقدیم 8 طرح ملی به کمیسیون کشاورزی مجلس را، محور اصلی این نشست مشترک دانست و گفت: کار کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با ارائه برنامه‌های تدوین شده به مقامات اجرایی تمام نمی‌شود چراکه این کمیسیون پیگیری تا حصول نتیجه و مشارکت و حمایت از اجرای این طرح‌ها را وظیفه خود می‌داند

وی گفت: اگرچه اتاق‌های بازرگانی تنها نقش مشاور را برای قوای سه‌گانه ایفا می‌کنند اما دغدغه‌ بهبود وضعیت اقتصادی در کنار اصل اجماع و اصل امانت‌داری سبب شده تا این کمیسیون در پیشبرد اهداف خود موفق‌تر عمل کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان افزایش تعاملات کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی را از دیگر اهداف این نشست مشترک عنوان و اظهار داشت: اعتلا و استیلای بخش کشاورزی هدف این کمیسیون است و ما آمادگی داریم تا در این راستا با هر بخش و یا سازمانی همکاری داشته باشیم.

* زمان زیادی تا تبدیل‌شدن تالاب گاوخونی به کانون ریزگردهای سمی نمانده است

احمد جلالیان استاد علوم خاک و خاک‌شناسی محیط‌زیست در این جلسه با تأکید بر اینکه زمان زیادی تا تبدیل‌شدن تالاب گاوخونی به کانون ریزگرد های سمی باقی نمانده است، گفت: پژوهش‌های انجام‌شده در تالاب گاوخونی وجود فلزات سنگین نظیر سرب، کادمیوم و روی را اثبات کرده و با توجه به نوع ریزگردهای این تالاب و جهت باد حتی مردمی که در فاصله هزارکیلومتری از این تالاب سکونت دارند در معرض تهدید ریزگردهای سمی هستند.

وی سونامی کلرید و سدیم را از دیگر تبعات خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی دانست و اظهار داشت: این پدیده اثری مخربی را بر اراضی کشاورزی خواهد گذاشت و تمامی آن‌ها را به بیابان تبدیل خواهد کرد.

جلالیان با بیان اینکه این تهدیدات زیست‌محیطی با مدیریت صحیح قابل‌پیشگیری است، گفت: به‌عنوان مثال با بخشی از 400 میلیون متر مکعب آبی که قبل از ورود به سد به مصرف باغات تازه تأسیس می‌رسد می‌توان حق آبه تالاب گاوخونی را تأمین نمود و از تبدیل‌شدن این تالاب به کانون ریزگردهای سمی جلوگیری کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه باغات ایجاد شده در بالادست حوضه آبریز زاینده‌رود درنهایت خشک می‌شود، افزود: مشکل کشور تولید هلو، بادام، گردو و امثال آن نیست بلکه مشکل اصلی مخاطراتی است که می‌تواند سلامت میلیون‌ها ایرانی را به خطر بیاندازد.

جلالیان ادامه داد: حوضه آبریز زاینده‌رود کماکان در زیر چرخ‌دنده‌های جلسات رو به نابودی است درحالی‌که لازم است از اندک فرصت باقی‌مانده استفاده کرد و مسیر توسعه پایدار را در پیش گرفت.

* طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار در استان اصفهان اجرا نمی‌شود

 علی یوسفی مسئول کمیته آب کمیسیون با تأکید بر اینکه اجرای طرح توسعه باغات دیم در 500 هزار هکتار از راضی شیب‌دار کشور تنها تبعات محیط‌زیستی را برای ایران به دنبال دارد، گفت: بارگذاری‌های جدید بر حوضه‌های آبریز کشور، افزایش فرونشست زمین، افزایش ریزگردها و دست‌اندازی به منابع ملی و طبیعی کشور از مهم‌ترین اثرات مخرب این طرح است.

وی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی توانسته مانع اجرای این طرح در استان اصفهان شود، گفت: مخالفت ما با طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار بر اساس یک نگاه ملی است و تا زمانی که این طرح به‌طور کامل متوقف نشود به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

یوسفی ریشه تمام مشکلات زیست‌محیطی استان ازجمله خشک شدن رودخانه زاینده‌رود و خشک شدن تالاب گاوخونی را ناشی از عدم وجود شفافیت در حکمرانی آب دانست و ادامه داد: برای غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی اصفهان لازم است تا ابتدا اطلاعات و آمارهای این حوضه آبریز شفاف‌سازی شود.

وی با اشاره به ارائه طرح ایجاد ستاد نجات زاینده‌رود از سرآب تا پایاب توسط کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان در سال 94 گفت: اگر این ستاد از اختیارات قانونی لازم برخوردار شود می‌تواند با مدیریت صحیح در کاهش مشکلات کشاورزی و محیط‌زیستی اصفهان تأثیرگذار باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1397، کدخبر: 1932284 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین