پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: از مجموع یک‌هزار و 26 روستای مشمول طرح جامع آبرسانی گیلان، 709 روستا از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌‌مند شده‌‌اند.
شعارسال: محمدعلی فرامینی در جلسه آبفار گیلان با اشاره به اینکه این استان برخلاف ظاهر سرسبز خود از معضل نبود وجود آب آشامیدنی سالم و قابل شرب رنج می‌برد، اظهار کرد: دسترسی آسان به آب‌های زیرسطحی موجب شده تا در گذشته توجه لازم از طرف خواص و عوام به لزوم احداث تاسیسات تامین و توزیع آب روستایی نشود.

وی ادامه داد: با توجه به مساحت کم و محدود استان و تراکم بالای جمعیت به‌ویژه در مناطق بسیار محدود و جلگه‌ای، وجود اراضی ساحلی در نوار جنوبی دریای خزر و نیز زمین‌های مردابی و باتلاقی که موجب ایجاد محدودیت در برداشت از سفره‌‌های آب زیرزمینی شده است و نیز کاربری اراضی کشاورزی و استفاده از انواع کودهای شیمیایی و سموم و... انجام مطالعات متمرکز طرح‌‌های آبرسانی «مجتمع‌‌های آبرسانی» در دستور کار جهاد سازندگی و وزارت نیرو قرار گرفت.

به گفته این مسئول، مطالعات طرح جامع آبرسانی به یک‌هزار روستای شرق و غرب گیلان با در نظر گرفتن 104 روستا در سال 70 آغاز شد و با توسعه و تعمیق مطالعات و نگاه عمیق‌تر به مجتمع‌های آبرسانی روستایی طرح مذکور به بیش از یک‌هزار و 26 روستا افزایش یافته است.

وی، محدوده طرح بزرگ آبرسانی مذکور را طبق شرایط و موقعیت منابع تأمین آب و تحلیل اقتصادی شامل روستاهای جلگه‌‌ای 14 شهرستان استان از غرب آستارا تا شرق رودسر عنوان کرد.

فرامینی بابیان اینکه عملیات اجرایی این طرح در دوره مدیریت عمران و صنایع روستایی وزارت جهاد سازندگی وقت در سال 75 آغاز و در سال 78 به دو طرح شرق و غرب گیلان تبدیل شد،خاطرنشان کرد: بخش غربی طرح آبرسانی به یک‌هزار روستابه شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در ابتدای تأسیس واگذار و سپس طرح شرق نیز در سال80 با استانی شدن برخی طرح‌ها در راستای سیاست‌های دولت به این شرکت منتقل شد.

وی خاطرنشان کرد: منطقه طرح غرب شامل 515 روستای شهرستان‌های شفت، فومن، صومعه‌سرا، رضوانشهر، ماسال، تالش، انزلی و بخش‌های عمده رشت و منطقه طرح شرق نیز از شمال به دریای خزر و از غرب به پیربازار و رودخانه زرجوب و از شرق به رودخانه پلرود و از جنوب به جاده رشت‌ـآستانه‌اشرفیه، لاهیجان و ارتفاعات جنوبی رودسر محدود می‌‌شود و شامل 511 روستای آستانه‌اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، رودسر، املش و بخش‌‌هایی از رشت است.

مدیر عامل آبفار گیلان حجم کل عملیات اجرایی طرح جامع آبرسانی به یک‌هزار و 26 روستای گیلان را شامل حفر 77 حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و فلمن، 125 باب ایستگاه پمپاژ، 101 هزار و 615 مترمکعب مخازن ذخیره و تأمین فشار، 5 هزار و 180 کیلومتر شبکه‌‌های توزیع آب و یک‌هزار و 408 کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال آب عنوان کرد.

ویافزود: از مجموع عملیات مذکور تاکنون48 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، 45 باب ایستگاه پمپاژ، 24 هزار و 395 مترمکعب مخازن ذخیره و تأمین فشار، 5 هزار و 180 کیلومتر شبکه‌‌های توزیع آب و یک‌هزار و 408 کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال آب در قالب طرح آبرسانی به 515 روستای غرب گیلان و 9 حلقه چاه عمیق، سه حلقه چاه فلمن، 20 باب ایستگاه پمپاژ، 26 هزار و 420 مترمکعب مخازن ذخیره و تأمین فشار، یک‌هزار و 815 کیلومتر شبکه‌های توزیع آب و 275 کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال آب به منظور آبرسانی به 511 روستای شرق این استان اجرا شده است.

به گفته فرامینی اکنون از مجموع یک‌هزار و 26 روستای مشمول طرح جامع آبرسانی، 709 روستا از طریق اجرای شبکه‌‌های توزیع آب جدید یا تغییر منابع تامین آب از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌‌مند شده‌‌اند.

وی اذعان کرد: باتوجه بهگستردگی طرح آبرسانی و پیگیری‌های مداوممسئولان استان و شرکت آب و فاضلاب روستایی، این طرح یکی از مصوبات سفر هیئت دولتدر سه دورهبرای افزایش شاخص‌های بهداشتی استان مورد تاکید قرار گرفت و در سال89 نیز به طرح نمونه آبرسانی روستایی کشور انتخاب شد.

مدیر عامل آبفار گیلان، دسترسی به منابع آب شرب و مطمئن از نظر کمی و کیفی و کاهش بیماری‌های مربوط به آب و افزایش سطح بهداشت روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها و استان‌های دیگر را از اهداف اجرای جامع آبرسانی عنوان کرد.

وی افزود: محدودیت استحصال آب از چاه‌های حفر شده در مناطق جلگه‌ای به دلیل وجود لایه‌های ریزدانه، فصلی بودن چشمه‌های استان و کاهش شدید آب‌دهی در زمان اوج مصرف در فصل تابستان، پراکندگی جمعیت روستایی و پراکندگی نقاط مصرف آب شرب روستایی از جمله اهداف دیگر اجرای آبرسانی به یک‌هزار روستا بوده است.

فرامینی، کاهش هزینه‌های اجرایی پروژه‌های آبرسانی روستایی با رویکرد مجتمع‌های آبرسانی و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و نگه‌داری از طریق تمرکز تاسیسات استحصال و ذخیره و توزیع آب و در نهایت افزایش رفاه عمومی و تقویت جاذبه‌های گردشگری منطقه طرح و جذب توریست و رونق اقتصادی مناطق روستایی استان را ازدیگر دلایل توجیهی طرح آبرسانی به یک هزار روستای گیلان برشمرد.

به گفته وی، اکنون بالغ بر414 هزار نفر از روستاییان استان با اجرای طرح مذکور از آب آشامیدنی مناسب برخوردار شده‌اند.

این مسئول یادآور شد: اگر چه با تامین بخشی از اعتبارات حدود دو تا سه سال گذشته از ردیف‌های ملی «حساب ذخیره ارزی و یا استانی» شاخص بهره‌مندی آب روستاهای استان رشد یافته اما با اهداف مصوب قانون برنامه پنجم توسعه کشور اختلاف معناداری وجود دارد که نیازمند تامین اعتبارات کافی و قابل توجه است.

وی از بهره‌مندی حدود 70 درصد روستاییان گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی خبر داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 14 آبان 1394، کد مطلب: 13910814001202، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین