پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر از دو منبع رودخانه‌های کارون، بهمنشیر و طرح آب‌رسانی غدیر که از رودخانه کرخه می‌آید تأمین می‌شود، از اواخر سال گذشته EC رودخانه بهمنشیر افزایش یافت و باعث شوری بیش از حد آب شرب مشترکان در این منطقه شد، به طوری که میانگین سالانه EC بهمنشیر در چند سال‌ گذشته، یکباره در ماه‌های اخیر رخ داد.
شعار سال: مردم آبادان که این روزها با مشکل کمبود آب سالم دست و پنجه نرم می‌کنند، حالا امید به وعده حل فوری مشکل خود بسته‌اند.

 آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر از دو منبع رودخانه‌های کارون، بهمنشیر و طرح آب‌رسانی غدیر که از رودخانه کرخه می‌آید تأمین می‌شود، از اواخر سال گذشته EC  رودخانه بهمنشیر افزایش یافت و باعث شوری بیش از حد آب شرب مشترکان در این منطقه شد، به طوری که میانگین سالانه EC بهمنشیر در چند سال‌ گذشته، یکباره در ماه‌های اخیر رخ داد.

این رخداد از روزهای ابتدایی مشکلات بسیاری را برای شهروندان این منطقه به وجود آورد که وقوع این معضلات، آغازی بود بر ایجاد نابسامانی‌هایی که سامان آنها به وجود آب سالم وابسته بود.

آب مورد استفاده زمین‌های کشاورزی و محصولات زراعی، آب شست‌وشو و استحمام که مستقیماً با سلامت مردم ارتباط داشت و مهم‌تر از همه آب شرب مردم، نخستین پیامدهایی بود که شوری آب شهرهای آبادان و خرمشهر برای مردمان این خطه به ارمغان آورد.

*در جستجوی آب

این موضوع باعث شد که مردم تکاپوی جستجو برای آب سالم را آغاز کرده و به طرق مختلف برای حفظ سلامت خانواده و زمین‌های زراعی خود به راه‌های گوناگون روی آورند.

شوری آب شرایط خاصی را ایجاد کرد تا اینکه در دو سوی ماجرا، یعنی هم خدمات‌خواهان و هم خدمات‌دهندگان، رویه‎‌های مختلفی برای تامین آب مایحتاج مردم تبیین کردند.

بدین ترتیب برخی شهروندان که دارای تمکن مالی بودند به خریداری بسته‌های آب معدنی روی آوردند، به گونه‌ای که مصرف هر خانواده در طول شبانه روز، گاها به 15 لیتر در روز و یا حدودا دو بسته آب معدنی می‌رسید.

*افزایش نرخ رستوران‌ها

اینگونه مصارف آب شرب بسته به نیاز و مصرف خانوارها و صنوف پخت و پز اغذیه تنظیم و همین موضوع باعث شد تا نرخ فروشندگان اغذیه و رستوران‌ها به دلیل استفاده زیاد از آب شرب، افزایش یابد.

از سایر زوایا، برخی خانواده‌ها و صنوف مورد اشاره آب مایحتاج خود را از ایستگاه‌های فروش آب تصفیه که در نقاط مختلف این شهرها در حال فعالیت هستند تهیه می‌کنند که دستگاه‌های تصفیه آب این ایستگاه‌ها نیز به دلیل شوری آب، غالبا قادر به تحویل کیفیت مناسب را ندارند اما این آب بیشتر مورد استفاده رستوران‌ها است.

رئیس اداره آبفا شهرستان آبادان در پاسخ به این سوال که تدابیر اتخاذ شده برای رفع نیاز آب شرب مناطق کم برخوردار، به چه شکل بوده است، گفت: در این مدت که شوری ‌آب شبکه بالا رفته و دستگاه‌های تصفیه خانگی جواب‌گو نیاز مردم نیست، بالغ بر 50 تانکر در سطح شهر و روستاهای آبادان مستقر شده‌اند تا آب شیرین را بین مردم در مناطق مختلف توزیع کنند و البته آب‌های بسته‌بندی شده هم با شکل‌های مختلف بطری و پلاستیکی در سطح شهر و روستاها در حال توزیع است.


علیرضا خلیلی‌نیا اظهار کرد: البته این آب‌های بسته‌بندی شده را در اطراف شهر و مناطق محروم توزیع کردیم چرا که مناطق برخوردار اقدام به خرید آب معدنی می‌کردند، بنابراین در مناطقی که کم‌برخوردار بودند و در حاشیه شهرها این آب‌های بسته‌بندی را که خیلی هم زیاد نبود توزیع کردیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر روند شوری آب شبکه آبرسانی شهر خرمشهر و آبادان پایین است و هنوز به حالت نرمال خود بازنگشته است اما در نیمه دوم سال به حالت نرمال و طبیعی خود با ورود آب از طرح آبرسانی غدیر هم به لحاظ کمیت و کیفیت باز خواهد گشت.

*آبرسانی به شیوه سنتی

 در برخی نواحی این شهرها نیز خودروهای کامیونت حامل آب آشامیدنی با حضور در محل‌های مختلف برای ساکنان مناطق مختلف کار آب‌رسانی را انجام می‌دهند، این آب اگرچه به لحاظ بهداشتی استاندارد لازم را ندارد، اما حلاوت لازم را برای استفاده‌های آشامیدنی و بهداشتی دارد.

با اوج گرفتن شوری آب و ایجاد مشکلات فراوان، مردم آبادان با تجمع در مقابل اداره آبفا و فرمانداری ویژه شهرستان آبادان، خواستار پیگیری و حل فوری معضل آب شدند.

*عذرخواهی و وعده حل فوری معضل

نماینده عالی دولت در شهرستان با حضور در جمع معترضان، ضمن عذرخواهی به دلیل مشکلات پیش آمده، عنوان کرد: نظارت بر عملکرد مسئولان حق مردم بوده و مطالبات آنها برحق است.


فرماندار آبادان ضمن وعده حل فوری این معضل تاکید کرد: همه مدیران مسئول وظیفه دارند به مردم خدمات رسانی کنند و مشکلات عدیده ای همچون شوری آب را برطرف کنند.

همچنین در همین اوضاع، از سوی دولت هشت هزار و 500 میلیارد ریال برای برطرف کردن مشکل آب آبادان و خرمشهر اختصاص یافت و در طرح آبرسانی غدیر 250 هزار متر مکعب، آب به آبادان و خرمشهر اختصاص پیدا  کرد که در صورت تحقق این امر، نیازی به تصفیه آب رودخانه بهمنشیر که سبب شوری آب شرب شده نخواهد بود.

 پس از این رخداد بود که مسئولان خبر از ایجاد یک پل خاکی بر روی کارون دادند.

احداث سد مارد که اجرای آن به شش ماه زمان نیاز داشت در مدت 45 روز به صورت ضربتی با همت پیمانکار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(س) و سازمان آب و برق خوزستان به عنوان کارفرما به پایان رسید.

گرچه برای برطرف کردن شوری آب شرب خرمشهر و آبادان ، علاوه بر طرح احداث سد خاکی مارد، اجرای مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر و راه‌اندازی دستگاه آب شیرین کن لازم است.

*ناکافی بودن طرح‌های زودبازده

قرار بود با احداث این سد، شوری آب در رودخانه کارون در مقطع خرمشهر کاهش یابد و از پیشروی آب دریا به سمت کانال مارد جلوگیری شود، اما چنین موضوعی هنوز محقق نشده و شوری ملموسی در آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر حس می‌شود.

این دو شهر که همچون نگین انگشتری بر آستان کشور ایران همیشه درخشیده‌اند و از تمامیت ارضی آن دفاع کرده‌اند، این روزها درگیر معضلاتی هستند که در کشورها و حتی شهرهای دیگر کشورمان، این موضوعات پیش افتاده از زیر ساخت‌های نخستین در صنعت شهرسازی به شمار می‌رود، آبادان و خرمشهر یکصد سال پس از اکتشاف نفت، در عوض اعطای خدمات بیشتر و وقوع پیشرفت‌های محسوس، همواره درگیر نخستین نیازهای خود هستند و دولت‌های مختلف تا به امروز در برطرف ساختن آن ناتوان مانده‌اند.

حل مشکلات زیرساختی جنوب غربی‌ترین نقطه ایران، نیاز به اراده‌ای ملی دارد و مسئولان مسئولیت‌پذیر، کارشناس و دلسوزی را می‌طلبد، که تاکنون این دو شهر از چنین مزیتی بهره نبرده‌ است.

*امید به حل فوری مشکل مردم

امید که صدای اعتراض مردم این خطه تنها با مسکن دردی به سکوت تبدیل نشود و ابتدایی‌ترین امکانات که از حقوق اولیه این مردم به شمار می‌رود، سرانجام پس از سی سال از به صدا درآمدن سوت پایان جنگ به آنها تعلق گیرد.

امکاناتی همچون آب سالم، خیابان‌های هموار و مسطح، هوای سالم، امکانات رفاهی، اشتغال، تسهیلات و ... که مردمان مقاوم و مظلوم این دو شهر همواره با آن دست و پنجه نرم کرده و از دست‌یابی به آن محروم مانده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 6 تیر 1397، کدخبر: 13970406000009 ، www.khuzestan.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
مردم رو به ستوه میارین وطرح ضربطی رو اجرا میکنید م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین