پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۶۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
شهر بروکسل از امروز چهارشنبه میزبان نشست رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و در این میان وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز این نشست اظهاراتی را در خصوص ایران ایراد کرده است

شعارسال:شهر بروکسل از امروز چهارشنبه میزبان نشست رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و در این میان وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز این نشست اظهاراتی را در خصوص ایران ایراد کرده است.

در سایه اختلافات میان آمریکا و اروپا نشست ناتو در بروکسل پایتخت بلژیک از امروز چهارشنبه آغاز می شود. سایه اختلافات آمریکا و اروپا بر این نشست چنان سنگین است که حتی رسانه های غربی نیز به آن اشاره کرده اند.

برای مثال رویترز با تیتر «پارادوکس ناتو: متحد در برابر روسیه اما منشق شده بوسیله ترامپ» به تحلیل این نشست پرداخته است.

اسپوتنیک نیز با این تیتر به استقبال نشست ناتو رفته است: «به موجب کشمکش میان آمریکا و اروپا جو بدی نشست ۲۰۱۸ ناتو را در بر گرفته است»

گرد و خاک ترامپ پیش از عزیمت به اروپا

شکی در این مورد نیست که شخص «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا موجب تشدید اختلافات میان ایالات متحده و اروپا شده است. در حالیکه هنوز نحوه خروج ترامپ از نشست اخیر جی هفت در کانادا و پیامدهای آن نقل محافل دیپلماتیک است وی و دولتمردانش با امید به همراهی ناتو با واشنگتن پای در بروکسل می گذارند.

ترامپ پیش از سفر به بروکسل سعی کرد تا با انتشار پیام هایی در توئیتر همپیمانان آمریکا در ناتو را تحریک کند. وی روز گذشته در پیامی در توئیتر نوشت: برای حرکت به سمت اروپا آماده می شوم. این اولین حضور در نشست ناتو است. آمریکا در بسیاری از مواقع بیش از سایرین برای حفاظت از آنها (کشورهای اروپایی) هزینه کرده است. این برای مالیات دهندگان آمریکایی عادلانه نیست. در مهمترین مورد ما در تجارت با اتحادیه اروپا ۱۵۱ میلیارد دلار از دست داده ایم. آنها ما را با تعرفه های سنگین و محدودیت ها مجازات می کنند.

ترامپ پس از این پیام نیز با انتشار پیام های دیگری موضوع پرداخت سهم کشورها به ناتو را به چالش کشیده و نوشته بود: آمریکا بیش از هر عضو دیگر ناتو در این سازمان هزینه کرده است. این نه عادلانه و نه قابل قبول است. در حالیکه این کشورها در حال افزایش سهم خود از زمان آغاز ریاست جمهوری من هستند باید اقدامات بیشتری در این رابطه انجام بدهند. آلمان یک درصد و آمریکا چهار درصد هزینه می کند اما منافع ناتو بیش از آنکه نصیب آمریکا شود نصیب اروپا می شود.

رئیس جمهور آمریکا در توئیت دیگری نوشت: بر اساس برخی حساب ها آمریکا در حال پرداخت بیش از ۹۰ درصد هزینه های ناتو است در حالیکه بقیه کشورهای عضو ۲ درصد سهم خود را نمی پردازند. در صدر این کشورها اتحادیه اروپاست که دارای مازاد تجاری ۱۵۱ میلیون دلاری با آمریکاست در حالیکه سد بزرگی بر راه ورود کالاهای آمریکایی قرار داده است. نه اینطور نمی شود.

به متحدانت احترام بگذار

اما در پاسخ به این پیام های ترامپ، «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا خطاب به ترامپ و انتقادهای او از اعضای ناتو و کشورهای اروپایی گفت: آمریکای عزیز به متحدان خود احترام بگذار چون دوستان زیادی برای تو باقی نمانده است. ترامپ در روزهای اخیر پیام های متعددی را در خصوص ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) منتشر کرده و مدعی شده که آمریکا بیش از هر کشور دیگری در این سازمان نظامی هزینه می کند و سایر کشورها نیز باید به تعهدات خود در این رابطه عمل کنند. رئیس جمهور آمریکا مدعی است که کشورهای اروپایی در برابر اقدام آمریکا در حمایت از آنها، تعرفه های تجاری بر کالاهای آمریکایی اعمال کرده و از این راه به مازاد تجاری زیادی می رسند و این عادلانه نیست.

اساسی ترین اختلاف آمریکا و اروپا

هر چند آمریکا با اروپا در مسائل مختلفی همچون پیمان تغییرات اقلیمی، تعرفه های تجاری، توافق هسته ای ایران و ... اختلاف دارد اما با این وجود اصلی ترین اختلاف بروکسل با آمریکا روسیه است.

ترامپ خواهان نزدیکی به روسیه است و این موضوع را به هیچ وجه کتمان نکرده و حتی کارکنان کاخ سفید را که مخالف تماس وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بوده اند «احمق» خطاب کرده است و در سوی دیگر میدان دیگر اعضای ناتو هستند که به شدت با روسیه اختلاف دارند.

این میل نزدیکی به روسیه در حالی که سایر اعضای ناتو موضعی متحد در قبال روسیه دارند می تواند برای واشنگتن ایجاد مشکل کند و این در حالی است که ترامپ و مردانش در بروکسل دو هدف را دنبال می کنند یکی متقاعد کردن سایر اعضا به افزایش سهم پرداختی به ناتو و دوم تلاش برای همراه کردن اروپا با موضع واشنگتن در خصوص ایران.

خواب آمریکایی برای نفت ایرانی

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر به بروکسل برای شرکت در نشست ناتو، در جمع خبرنگاران اعلام کرده که در این نشست برای افزایش فشار بر ایران تلاش خواهد کرد. وی همچنین از نشست سه روزه مقامات آمریکایی و عربستانی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و یافتن راه هایی برای جبران کسری بازار نفت در صورت قطع صادرات نفت ایران خبر داده بود.

این در حالی است که برخی رسانه ها از تجدید نظر آمریکا در سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران به دلیل درخواست کشورهای وارد کننده نفت ایران از واشنگتن برای ادامه واردات نفت، خبر داده اند. از سوی دیگر وزیران خارجه کشورهای اصلی اتحادیه اروپا یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه به همراه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تازگی نشستی را در خصوص حفظ برجام و حفظ منافع ایران برگزار کرده اند.

همچنین «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده که سه کشور اروپایی امضا کننده برجام بر سر ادامه داد و ستد با ایران بدون نیاز به دلار به توافق رسیده اند.

در حالیکه اقدامات آمریکا در دو سال اخیر به شدت حاکمیت اروپائی ها بر سرنوشت خود را زیر سوال برده و ترامپ نیز از هر فرصتی برای دوشیدن بیشتر متحدان خود استفاده می کند این سوال مطرح می شود که آیا اختلافات اروپا با آمریکا از جمله بر سر روسیه و برجام به حدی هست که آنها را متقاعد به ایستادگی در برابر فشارهای واشنگتن برای افزایش فشارها بر ایران کند یا خیر.

در این میان هشدار نهادهای اقتصادی در مورد تبعات منفی قطع صادرات نفت ایران بر بازارهای جهانی و همچنین تهدید ایران در خصوص ماجرای تنگه هرمز بر ابهامات تصمیم گیری در خصوص قطع صادرات نفت ایران افزوده و مشخص نیست که آیا خواب ترامپ و مردانش برای به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران رنگ واقعیت به خود می گیرد یا خیر.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار20تیر97، کدخبر: 4343777،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
آمریکا یک تنه یک جهان را بهم ریخته است
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
ما باید با اتحاد و همراهی با نظام ورهبری پیش برویم تا سایه سنگین امپریالیسم از سر جهان کم شود
ازادانه زیستن هنر ایرانیان است
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین