پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
سهیلا صادق‌زاده، شهردار منطقه 10تهران یکی از نخستین بانوان مدیریت شهری است. او مسئولیت حضور در یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق پایتخت را به‌عهده دارد.

شعار سال: صادق‌زاده درباره واکنش شهروندان نسبت به مدیریت یک زن در یکی از مناطق شهری، حمل‌ونقل عمومی، موضوع شفافیت و... صحبت کرده است.

خانم شهردار، واکنش شهروندان نسبت به مدیریت شما در منطقه 10شهرداری تهران چگونه بود؟

ظاهرا که واکنش شهروندان خوب بوده و از حضور یک شهردار بانو استقبال کردند. استنباط من این بود که چون خانم هستم، مورد توجه قرار گرفتم. احساس می‌کنم که انتظارشان از من زیاد است؛ اینکه بتوانم خواسته‌هایشان را مرتفع کنم. یک جوری فکر می‌کنند نگاه من به شهر و منطقه با نگاه یک شهردار مرد متفاوت است. شاید نگاه زنانه آن جنبه دلسوزی بیشتری دارد. از این منظر شهروندان یک نگاه اینچنینی به حضورم در منطقه 10داشتند. حالا تقاضای شهروندان تنها در حوزه ساخت‌وساز نیست و بحث خدمات شهری، نگهداشت شهر، عمرانی، اجتماعی و... را هم در بر می‌گیرد. اما شاید شهروندان در حوزه ساخت‌وساز نگران بودند؛ اینکه یک خانم شهردار منطقه شده و با توجه به سختگیری‌ بانوان در ضوابط و قانون شهروندان نگران بودند. به‌خصوص عده‌ای از سازندگان. البته من سعی کردم در این زمینه تعادل ایجاد کنم.

جمعیت این منطقه به اندازه یک شهر بزرگ است. تراکم جمعیت کار شما را سخت‌تر نمی‌کند؟

در حوزه خدمات شهری و در بحث پسماند مشکلاتی در منطقه داریم. چون مساحت منطقه نسبت به جمعیت کم است و در واقع تراکم جمعیت بالاست. بافت هم خیلی فشرده و جمعیت زیاد است.

از حمل‌ونقل عمومی چقدر استفاده می‌کنید؟

هم‌اکنون خودم از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنم، اما پیاده‌روی زیاد می‌کنم. مثلا برای بازدید پیاده به محل مورد نظر می‌روم. چون به قدری این منطقه کوچک است که برای بازدید از سطح منطقه یکی دو ساعته کار انجام می‌شود. البته یک روزهایی مانند «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» داریم که تمامی همکاران با دوچرخه یا پای پیاده تردد می‌کنند.

آیا ملاقات شهروندان با شهردار و معاونین منطقه به سادگی صورت می‌گیرد؟

درگاه‌های شهرداری به روی شهروندان باز است. ما هفته‌ای یک روز، یعنی دوشنبه‌ها از صبح زود در خدمت شهروندان هستیم. مردم می‌توانند بیایند، ثبت‌نام کنند و موضوعات خود را ارائه دهند. محدودیتی هم وجود ندارد و ما از صبح زود تا عصر در خدمت مردم هستیم. البته اگر مورد حادی باشد، در طول هفته هم می‌توانیم در خدمت شهروندان باشیم. علاوه بر این، ما یکسری صندوق‌های نظرسنجی هم داریم.

موضوع شفافیت از اولویت‌های شهردار تهران و اعضای شورای شهر است. شما چه گامی برای شفافیت برداشته‌اید؟

بعد از راه‌اندازی سامانه شفافیت تمام قراردادهای مربوط به شهرداری منطقه 10در این سامانه بارگذاری می‌شود. علاوه بر آن جلسات ملاقات مردمی ما هم عمومی است. یعنی شهروندان به سالن اجتماعات مراجعه می‌کنند و در کنار هم قرار می‌گیرند. درهای اتاق ما و معاونین شهرداری منطقه هم به روی شهروندان باز است. همچنین ما جلساتی با شورایاری‌ها داریم که آنها به‌عنوان نماینده‌های مردم مشکلات شهروندان را مطرح می‌کنند. با سازند‌ه‌ها نیز جلساتی را برگزار کردیم تا آنها بیایند دغدغه‌های خود را مطرح کنند.

در برنامه عملیاتی شهرداری چه کارهایی انجام داده‌اید؟

ما سعی کردیم از نظرات ساکنین محله‌ها در تنظیم و تدوین برنامه عملیاتی شهرداری استفاده کنیم. یعنی خودشان یا نماینده‌هایشان به‌طور مستقیم حضور پیدا می‌کردند و نظرات خود را ارائه می‌دادند. در واقع این برنامه با حضور و مشارکت ساکنین محله‌ها انجام شد. علاو بر این ما با سه دانشگاه سراسری کشور همکاری داریم که سه موضوع را هم از طریق آنها پیگیری می‌کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 20 تیر 97، شماره: 22683


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین