پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۱۴۱۰۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی درباره لوازم موفقیت بازار ثانویه ارز اظهار کرد: ابتدا باید بررسی کنیم که دلیل این امر چیست که این بازار ثانوی شکل گرفته است تا بعد مشخص شود چنین نسخه‌ای که پیچیده‌ایم می‌تواند جواب بدهد یا خیر. ما یک دلار ۴۲۰۰ تومانی داریم که به عناوین مختلف داده شده است اما الان مشخص شده که کالاهایی که وارد شده با این نرخ قیمت‌گذاری نشده است.

شعار سال: وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی رغبت ندارند که ارز دریافتی خود را بازگردانند بنابراین اکنون شاهد یک کمبود در بازار هستیم و در آنجا نرخ ارزی به صورت آزاد برقرار شده که هر میزان ارز بخواهید به نرخ آزاد وجود دارد. البته نوساناتی در آن بازار وجود دارد و این نوسانات براساس وضعیت کشورر، قیمت نفت و بالا و پائین می‌شود. اکنون می‌خواهیم این نرخ را پائین بیاوریم و باید ارزی را عرضه کنیم که این نرخ شکسته شود بنابراین بانک مرکزی بازار ثانویه را مطرح کرده است.

این استاد اقتصاد تأکید کرد: در بازار ثانویه، عرضه‌کنندگان کسانی‌ هستند که می‌توانند در مقابل آن واردات انجام دهند. ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات باید به دولت بازگردانده شود و ۲۰ درصد آن را در بازار ثانویه معامله کند و به هر کسی که مایل هستند بفروشند؛ بنابراین در اینجا، آن مقدار ارزی که وارد بازار ثانویه می‌شود نمی‌تواند به خوبی بازار را تغذیه کند مگر اینکه مقدار ارز در این بازار زیاد و ادامه‌دار باشد و دولت هم باید نظارت و مدیریت نرخ ارز کند، نه اینکه نرخ ارز بدون دخالت دولت برقرار شود بلکه باید نظارت و مدیریت کند و اگر دید قیمت در حال کاهش است عوامل مؤثر آن را تقویت کند و اگر مشاهده کرد افزایش پیدا کرده، علت آن را پیدا کند.

وی افزود: این کاری است که بانک‌های مرکزی دنیا هم انجام می‌دهند و نرخ ارز را تنظیم می‌کنند و اینگونه نیست که دولت‌ها صرفا نظاره‌گر باشند بلکه مدیریت و ارشاد می‌کنند. سابقه بانک مرکزی هم نشان داده است همانگونه که در ارز ۴۲۰۰ تومانی چنان افتضاحی به وجود آمده، همین امر در بازار ثانویه هم ممکن است رخ دهد و یک زد و بند و تبانی بین خریدار و فروشنده رخ دهد، قیمت‌های مصنوعی اعتبار این بازار را به هم بزند و بسیاری از معاملات صوری باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: بنابراین اگر قرار است چنین بازاری مؤثر باشد باید اولا حجم بالایی از ارز معامله شود، ثانیا اجازه دهند که در طول روز، این بازار در زمان بیشتری دایر باشد و هم اینکه بانک مرکزی به خوبی بر کم و کیف این معاملات ارزی نظارت کند.

بغزیان در پایان گفت: به نظر می‌رسد بانک مرکزی بسیار خوشبین است. قبلا ارز در اختیار صرافان قرار می‌گرفت و الان در اختیار بازار ثانویه است و البته هنوز نقش صرافی‌ها مشخص نیست. اکنون یک بازار موازی ایجاد شده است و در واقع سه نرخ شامل نرخ ۴۲۰۰ تومانی، نرخ بازار ثانویه و نرخ آزاد خواهیم داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خط اعتدال، تاریخ 22 تیر 97، کد مطلب: 116277: www.khateetedal.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین