پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۷۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
یک گالری‌دار درباره خواسته‌اش از مدیرکل جدید مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: بیش از هر چیزی لازم است درباره مجوزهایی که برای گالری‌ها صادر می‌شود، دقت بیشتری شود. به هر فضا، اتاق و گوشه‌ای نمی‌توان به عنوان یک گالری استاندارد اجازه فعالیت داد!

شعار سال: فرهاد آذرین ـ مدیر گالری آتبین ـ گفت: در حال حاضر تعداد گالری‌ها و محل عرضه آثار هنری در تهران بیشتر از کشش بازار و بیننده‌هاست. این تعداد گالری نه تنها رقابت ایجاد نمی‌کند، بلکه رکود ایجاد می‌کند و استاندارد نمایشگاهی را پایین می‌آورد.

این گالری‌دار اضافه کرد: اگر من به دلایل خیلی مشخص حرفه‌ای استاندارد آثار هنری، به هنرمندی وقت نمایش آثارش را در گالری خودم ندهم، به واسطه اینکه گالری‌های زیادی هستند که تازه وارد کار شدند یا برنامه‌هایشان خالی است او به راحتی می‌تواند در یک گالری دیگر نمایشگاه برگزار کند. این موضوع در درازمدت استاندارد را پایین می‌آورد و روی سلیقه عمومی افرادی که تازه شروع به گالری رفتن کرده‌اند، تاثیر می‌گذارد.

او در بخش بعدی صحبت‌هایش درباره وضعیت اقتصاد گالری‌ها در سال گذشته اظهار کرد: نمی‌توانم بگویم سال ۹۶ از نظر اقتصادی سال بدی بود، منتهی این، یک امر نسبی است. تصور عمومی این است که کار ما یک کار خیلی لوکس و همه‌چیز قیمت بالا است. اما این بازار فقط به تکه محدود آثار هنری گرانقیمت منحصر نیست یا آنچه که درباره یک حراجی می‌شنوید درباره عموم گالری‌ها نیست به ویژه ما که در گالری آتبین با هنرمندان جوان‌تر کار می‌کنیم و با رنج قیمت پایین‌تری سر و کار داریم.

آذرین اضافه کرد: آنچه من رونق می‌دانم حجم عددی درآمد نیست بلکه من تعداد آثار فروخته شده را مد نظر قرار می‌دهم. رنج قیمت‌های ما بسیار منطقی لحاظ می‌شود و چون با آرتیست‌های جوان‌ کار می‌کنیم، چندان اتفاق مالی عجیبی در اینجا رخ نمی‌دهد.

این گالری‌دار با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز بیان کرد: مشخص است وقتی اوضاع اقتصادی در هر کشوری دچار بهم‌ریختگی می‌شود هر رشته‌ای دچار مشکل و نوسان می‌شود. متاسفانه یا خوشبختانه کار ما، ضرورت زندگی نیست و در نتیجه اولین چیزی که از سبد خرید مردم خارج می‌شود، اثر هنری است.

او افزود: با جا به جا شدن عجیب قیمت‌های ارز و طلا و آنچه ما به آن کالای سرمایه‌ای می‌گوییم، سرمایه‌گذاری‌های درازمدت که نیاز به شکیبایی دارد، از ذهن آدم‌ها پاک می‌شود. خرید اثر هنری نیاز به بازاری دارد که پرتنش نیست. خریدار آثار هنری باید تلفیقی از شکیبایی و شعور را داشته باشد. در این شرایط اقتصادی بهم ریخته، خرید آثار هنری ممکن است اولویت صدم افراد هم نباشد بنابراین بیشترین ضربه را بازار هنر خواهد خورد.

آذرین گفت: وقتی شرایط بهم می‌ریزد روحیه مردم هم دچار تشنج و دچار ناامنی اقتصادی می‌شوند و دیگر حتی برای خرید تابلو چهار-پنج میلیون تومانی هم دچار تردید می‌شوند. مشکل ما رکود اقتصادی نیست بلکه بهم‌ریختگی اقتصادی است. در دهه ۸۰ میلادی صنعت ژاپن دچار انباشتگی مالی شد. آن‌ها در آن دوره بهترین سرمایه‌گذاری را خرید اثر هنری دیدند. یکی از دلایلی که ژاپن در حال حاضر مجموعه بسیار نفیسی از آثار امپرسیونیست‌ها و اکسپرسیونیست‌ها دارد. وقتی در جایی انسداد مالی ایجاد می‌شود ممکن است بگویید خرید آثار هنری سرمایه‌گذاری خوبی است اما اگر بدانید امروز یک سکه طلا بخرید هفته دیگر ممکن است ۱۰ درصد روی آن برود، اثر هنری نمی‌خرید.

او با این حال اظهار کرد: البته در این میان قشر محدودی هستند که نقدینگی و ارز رایج کشور را ندارند، الان برای آن‌ها وقت خوبی برای خرید است چون اثر را به نصف قیمت قبل می‌خرند. متاسفانه واحد پول ما ارزشش را از دست داده است.

مدیر گالری آتبین بیان کرد: وقتی کشور دچار تحریم می‌شود گالری‌هایی که در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند دچار شک و تردید می‌شوند که آیا می‌توانند با یک گالری ایرانی کار کنند؟ از طرفی با اعمال تحریم‌ها شرکت‌های خارجی رفته رفته از ایران می‌روند و نیروهای سطح بالای خود را می‌برند. این در حالی است که خارجی‌هایی که در ایران حقوق بالاتری می‌گیرند و به واسطه آموزشی که دیده‌اند، دچار نوعی فرهیختگی هستند و مشتری‌های خوب و راحتتری برای گالری‌ها هستند متاسفانه از ایران می‌روند.

آذرین همچنین درباره قانون یک دهم درصد بودجه عمرانی دستگاه‌ها برای خرید آثار هنری و اجرایی شدن آن، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم این موضوع شدنی باشد زیرا ما با کسری بودجه مواجه هستیم. از سویی شیوه خرید کردن موسسه‌ها و اداره‌های دولتی مطلوب گالری‌ها نیست. اتفاق عجیب و گسترده‌ای به تبع این موضوع رخ نداده است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 26 تیر 97، کد مطلب: 97042815608، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
هرکی که ۴ترم هنر خونده میره گالری میزنه...انگار این حوزه مسئولی ندارع
ا.ف۷۵
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین