پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
روزنامه شرق در شماره سه شنبه 24 فروردين، در يادداشتي به قلم سيدمحمدعلي حسيني سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا، نوشت: اروپا به‌طور سنتي شريك تجاري ايران است و توسعه و گسترش مناسبات با كشورهاي اروپايي نيز يكي از اولويت‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بوده است.

شعارسال: در ادامه اين يادداشت مي خوانيم: در اين ميان ايتاليا، به‌عنوان يكي از باسابقه‌ترين و خوشنام‌ترين شركاي تجاري كشورمان، غالبا در جايگاه نخست كشورهاي اروپايي قرار داشته است.

اين كشور، سومين قدرت اقتصادي حوزه يورو، چهارمين اقتصاد برتر اتحاديه اروپا و از اعضاي گروه كشورهاي صنعتي موسوم به گروه «هفت» است و همواره داراي روابط چندوجهي و گسترده‌اي با ايران بوده است. اما تحريم‌هاي ناعادلانه و غيرقانوني وضع‌شده عليه كشورمان، ايتاليا را از منافع سرشار حاصل از حضور در بازار پررونق ايران محروم كرد.

دو كشور با داشتن ظرفيت‌هاي فراوان و متنوع و همچنين با دغدغه‌ها و منافع مشترك و ديدگاه‌هاي نزديك به هم درباره موضوعات مختلف در سطح دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي درصدد هستند با استفاده از شرايط پسابرجام، همكاري‌هاي خود را در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، علمي و فرهنگي در كوتاه‌ترين زمان ممكن ساماندهي كنند.

افزايش و سرعت ديدارهاي متقابل بين مقامات دولتي و همچنين بخش‌هاي مختلف خصوصي بين دو كشور در دو سال اخير، نشانه‌اي بارز از همين عزم و اراده مشترك و سازنده دو طرف است.

سفر آقاي دكتر روحاني به ايتاليا در بهمن سال گذشته و امضاي ١٥ سند همكاري، سرآغاز خوبي در دور تازه همكاري دوجانبه به حساب مي‌آيد كه فرصت‌هاي متعددي را براي افزايش و ارتقاي مناسبات پديد آورده؛ فرصت‌هايي كه انتظار مي‌رود روند اجرائي آنها با سفر آقاي ماتئو رنتسي، نخست‌وزير ايتاليا، به تهران شتاب لازم را پيدا كند و موانع اجرائي آنها را نيز از ميان بردارد.

همچنين انتظار مي‌رود سفر آقاي ماتئو رنتسي به تهران مكمل برنامه‌هاي سفر بهمن‌ماه گذشته رئيس‌جمهور كشورمان به رم باشد تا ملت‌هاي دو كشور به‌سرعت نتايج و دستاوردهاي آن را روي زمين هم مشاهده كنند.

موافقت‌نامه‌ها و يادداشت تفاهم‌هاي متعددي كه در حوزه‌هاي مختلف همكاري به امضا رسيده و در سفر نخست‌وزير ايتاليا به تهران نيز به امضا خواهد رسيد، تماما بسترهاي حقوقي و قانوني لازم را براي تجديد بناي مستحكم مناسبات بين دو كشور فراهم خواهد كرد. رعايت دو اصل اساسي در تنظيم مناسبات و همكاري‌هاي اقتصادي پيش‌ِرو از اهميت بالايي برخوردار است؛ اول سرمايه‌گذاري و توليد مشترك كالا، امكان صادرات اين توليدات و اجتناب از واردات بي‌رويه كالا از اروپا و دوم انتقال فناوري و تكنولوژي پيشرفته جديد.

در همين راستا يكي از انتظارات جدي و البته طبيعي جمهوري اسلامي ايران، برقراري كامل مراودات روان و عادي بانكي و بيمه‌اي با طرف‌هاي اروپايي ازجمله ايتاليا در دوره پسابرجام است. گرچه مقامات و نهادهاي ذي‌ربط آمريكايي به‌عنوان عامل اصلي اين چالش شناخته مي‌شوند، اما كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به سهم خود مي‌توانند در رفع اين مانع، همچنين نشان‌دادن مسير درست به طرف آمريكايي، نقش مؤثر خود را ايفا كنند.

اين انتظار طرف ايراني از آن جهت مهم و اساسي است كه عملياتي‌شدن همه اسناد همكاري مابين منوط به حل اين مشكل است و ازاين‌رو نبايد اجازه داد اين مسئله، سايه سنگين خود را همچنان بر ركود حاكم بر مناسبات‌حفظ‌كند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24فروردین1395، کدخبر: 82031345: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین