پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده است، نوشت: در سفر یک روزه «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران درباره گشایش دفتر دیپلماتیک دائمی این اتحادیه در تهران مذاکره خواهد شد.

شعارسال: موگرینی روز شنبه 28 فروردین ماه در صدر هیاتی از اتحادیه اروپا به منظور انجام مذاکراتی در سطح مدیران اجرایی ارشد این اتحادیه به تهران سفر می کند. در این سفر درباره انرژی، روابط تجاری و مسائل سوریه بحث و تبادل و نظر خواهد شد.

رویترز نوشت: پس از ایتالیا و فرانسه، بروکسل اکنون به دنبال از سرگیری روابطش با تهران است. هیات اتحادیه اروپا به ریاست موگرینی در این سفر که پس از بیش از یک دهه انجام می شود به دنبال استفاده از فرصت بدست آمده در نتیجه توافق هسته ای تاریخی سال گذشته با ایران است. هدف از این دیدار، از سرگیری روابطی است که تا قبل از تحریم های علیه برنامه هسته ای ایران، اتحادیه اروپا را به شریک اصلی تجاری این کشور و دومین خریدار بزرگ نفتی اش بدل کرده بود.

رویترز افزود: سفر کمیسیونرهای اروپایی به تهران به دنبال دیدار مقام هایی از دیگر دولت های اروپایی انجام می گیرد که تازه ترین آنها به سفر «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا از تهران در این هفته مربوط می شود.

هر چند توافق هیات اتحادیه اروپا درباره ارتقای روابط تجاری همچون توافق حاصل آمده بین ایتالیا و فرانسه از زمان توافق هسته ای ژوییه 2015 (تیر94) نخواهد بود، اما این سفر می تواند راه را برای روابط تجاری کشورهای کوچک تر هموار کرده و به این کمیسیون اجازه می دهد به نفع دولت های اتحادیه اروپا اعمال نفوذ کند.

این رسانه گمانه زنی کرد: انتظار می رود موگرینی در این دیدار درباره سوریه با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت و گو کند. اتحادیه اروپا در نشست های کمیسیونرها، موضوع چگونگی کمک به ایران را برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت و استفاده از اهرم قدرت خود به عنوان بزرگترین بلوک تجاری جهان برای منفعت گرفتن از کشوری که ذخایر سرشا گاز در اختیار دارد، بررسی خواهد کرد.

مقام ناشناس اتحادیه اروپا (مذکور در بالا) همچنین به رویترز گفت: مقام های اتحادیه اروپا همچنین درباره چگونگی تشویق بانک های اروپایی به منظور از سرگیری معاملات تجاری در این کشور مذاکره خواهند کرد.

وی تاکید کرد: ما به بهبود فضای سرمایه گذاری نیاز داریم.

سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران پس از حضور تعدادی از رهبران دولت‌های اروپایی در ایران از جمله متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا ، هاینس فیشر رییس جمهوری اتریش و سفر هیات های متعدد تجاری آنها به کشور انجام می شود.

تارنمای کمیسیون اروپا نیز اطلاعات تازه ای از هیات همراه موگرینی و اهداف سفر منتشر کرده است .

طبق این گزارش "از 16 تا 17 آوریل (28 تا 29 فروردین)،یک هیات عالی رتبه اتحادیه اروپا به ریاست «فدریکا موگرینی» مسئول روابط خارجی این اتحادیه برای بررسی زمینه های همکاری و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) راهی ایران می شود.این هیات زمینه های همکاری با ایران را در روابط اقتصادی، انرژی و محیط زیست، مهاجرت، مبارزه با مواد مخدر، کمک های بشردوستانه، حمل و نقل، حمایت مدنی، فرهنگ، علوم و همکاری در زمینه انرژی هسته ای غیر نظامی بررسی خواهد کرد.همچنین مسائل منطقه ای و حقوق بشر نیز در دستور کار این دیدار خواهد بود."

براساس گزارش کمیسیون اروپا ، "این سفر در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در ژوئیه 2015 (تیر 94) در وین به تصویب رسید و چشم انداز بهبود و تقویت روابط دو جانبه میان ایران و اتحادیه اروپا را گشود، صورت می گیرد."

«الیزابت بنیکووسکا» کمیسیونر بازار داخلی و صنعت، «ویولتا بالک» کمیسیونر بخش حمل و نقل، «میگوئل آریاس کانته» کمیسیونر انرژی، «کارلوس موئداس» کمیسیونر تحقیق، علم و نوآوری، «تیبور ناوراسیکس» کمیسیونر آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش، «کریستوس استایلیاندس» کمیسیونر اموربشردوستانه و مدیریت بحران، «کارمنو ولا» کمیسیونر محیط زیست ، امور دریا و ماهیگیری در چارچوب این هیات عالی رتبه موگرینی را در سفر به ایران همراهی می کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 26فروردین1395، کدخبر: 96320: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین