پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دومین بار طی ۹ ماه گذشته در تهران بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

شعارسال: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که بامداد روز (شنبه) در رأس هیأتی متشکل از هفت کمیسیونر این اتحادیه وارد تهران شد، دقایقی قبل با حضور در وزارت امور خارجه ایران با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران بر سر یک میز به گفت‌وگو نشست.

این دیدار به صورت دوجانبه و خصوصی انجام شد.

این دومین سفر موگرینی به تهران طی 9 ماه گذشته است. فدریکا موگرینی برای نخستین بار بعد از توافق وین در تاریخ 6 مرداد 1394 و در راستای پیگیری‌ برجام و همچنین گسترش روابط تهران و اتحادیه اروپا برای نخستین بار به همراه معاونان خود به تهران سفر کرد. وی در این سفر به دیدار و رایزنی با مسئولان و مقامات ایرانی پرداخت.

موگرینی در سفر یک روزه‌اش همچنین با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری دیدار و گفت‌وگو ‌کرد.

کمیسیونر تغییرات آب و هوایی و انرژی، کمیسر بازار داخلی، صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های کوچک، کمیسر تحقیقات، علوم و نوآوری، کمیسر کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران، کمیسر حمل و نقل، کمیسر محیط زیست، امور دریایی و شیلات و کمیسر آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش موگرینی را در این سفر همراهی می‌کنند.

قرار است این کمیسیونرها در رایزنی با طرف‌های ذیربط در وزارت نفت، مسکن و شهرسازی، صنعت، نیرو، علوم، فرهنگ، انرژی هسته‌ای، محیط زیست، گردشگری و کشاورزی به موضوعات مرتبط با مناسبات دوجانبه بپردازند.

سفر موگرینی که پس از توافق صورت گرفته بین ایران و اتحادیه اروپا برای برگزاری سالیانه دو دور گفت‌وگو در سطح معاونان و یک دور در سطح وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌شود، در راستای گسترش مناسبات ایران با این اتحادیه و پس از فراز و نشیب‌های زیاد در سال‌های اخیر به ویژه در دوران اعمال تحریم‌ها علیه ایران، شایان توجه است.

ظریف و موگرینی قرار است یک سند همکاری‌ را در تهران امضا کنند که نقشه راه روابط دو کشور را مشخص می‌کند.

همچنین قرار است در این سفر یادداشت تفاهم‌ همکاری‌های انرژی در بخش نفت بین بیژن نامدار زنگنه و کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا برسد.

در همین راستا نیز یک مقام ارشد مرتبط با اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رویترز با بیان اینکه موضوعات مختلف از جمله اوضاع سوریه و بحث افتتاح دفتر نمایندگی دائم اتحادیه در ایران، در این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد که محور اصلی این سفر «تعامل مجدد و تدریجی» اروپا و ایران در دوران پسابرجام خواهد بود.

وی گفت که در نشست‌های دوجانبه، نحوه تشویق بانک های اتحادیه به تعامل با ایران، مطرح خواهد شد.

پس از این سفر و توافق حاصل شده بین ایران و اتحادیه اروپا برای برگزاری دو نشست سالیانه در سطح عالی، هلگا اشمیت در 19 بهمن به تهران سفر و با عراقچی و روانچی معاونان وزیر خارجه ایران دیدار و ظریف نیز 25 بهمن ماه در سفری دو روزه به بروکسل ضمن رایزنی با مقامات بلژیک با موگرینی و دیگر مسئولان اتحادیه اروپایی در این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 28فروردین1395، کدخبر: 13950128000163: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین