پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳
کمبود بارندگی و خشکسالی در استان خراسان شمالی موجب رها شدن ۴ هزار هکتار از مزارع کشاورزی گندم به علت نداشتن محصول شده است.

شعارسال: استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می‌شود که تولید گندم یکی از محصولات مهم خراسان شمالی است.

امسال در مجموع بر اثر خشکسالی و افت آب‌های زیر زمینی ۴۵ درصد مزارع گندم استان قابل برداشت نیست.

۴۵ درصد از مزارع گندم خراسان شمالی رها شدند

محمد جواد تشکری مدیر تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:کاهش نزولات آسمانی امسال سبب شده ۴ هزار هکتار از مزارع آبی شهرستان‌های اسفراین و شیروان رها شود و برداشت گندم صورت نگیرد.

وی افزود:همچنین در اثر خشکسالی ۳ هزار هکتار از اراضی دیم این شهرستان‌ها هم قابل برداشت نیست.

مدیر تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزانی که مزارع خود را بیمه کرده باشند بر اساس ارزیابی بیمه خشکسالی از تسهیلات و امکانات خشکسالی و بهره مند می‌شوند.

سطح زیر کشت گندم دیم ۲۷۰۰ هکتار در خراسان شمالی کاهش یافت

محمدنقی کاظمیان مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  نیز گفت: با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی‌ها سطح زیر کشت گندم در دیم زار‌های استان در چهار ماه نخست سال زراعی جاری به مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار کاهش یافت.

وی افزود: سطح ابلاغی زیر کشت پاییزه گندم در سال زراعی، ۴۹ هزار هکتار آبی و ۹۹ هزار هکتار دیم است که سال گذشته ۴۹ هزار و ۷۵ هکتار گندم آبی و ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ هکتار گندم دیم کشت شده بود.

وی بیان کرد: سطح کشت شده در سال جاری منطبق بر برنامه ابلاغی صورت گرفته است که سطح سبز گندم آبی ۴۹ هزار هکتار و سطح سبز گندم دیم ۶۹ هزار هکتار است.

کاظمیان با اشاره به مراحل رشد فئولوژیکی در مزارع گندم استان افزود: ۲۵ درصد مزارع گندم آبی و دیم تا مرحله دو برگی، ۱۹ درصد در مرحله ۳ تا ۴ برگی، ۱۷ درصد در مرحله شروع پنجه و ۱۷ درصد در مرحله پنجه کامل است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تنش خشکی در سال گذشته سبب کاهش محسوس محصول غله استان شد به طوری که خرید تضمینی گندم از ۲۵۶ هزار تن در سال زراعی ۹۵-۹۴ به ۱۳۹ هزار تن در سال زراعی ۹۶-۹۵ کاهش یافت.

برداشت حدود ۶۰ درصد گندم از مزارع کشاورزی در خراسان شمالی

عبدالله یوسفی ریس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ با پیش بینی تولید ۱۵۰ هزار تن گندم در اراضی آماده برداشت استان گفت: امسال علی الحساب قیمت خرید تضمینی گندم ۱۳۰۰تومان است که بهای آن در دو مرحله به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت تهیه بارنامه برای تحویل گندم افزود: گندم صرفا از کشاورزانی تحویل گرفته می‌شود که پیش‌تر مشخصات خود را در سامانه پهنه بندی ثبت کرده باشند.

۳۵۰ هزار تن ظرفیت سیلو‌های ذخیره سازی گندم در خراسان شمالی

محمد جواد تشکری مدیر تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ظرفیت سیلو‌های ذخیره سازی گندم در استان را ۳۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: ۲۴ مرکز مباشر و ۱۸ سیلو و انبار دولتی در شهرستان‌های بجنورد، شیروان و مانه و سملقان برای تسهیل و ارائه خدمات هرچه بهتر در امر خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان پیش بینی بینی شده است.

وی گفت: انبار‌های مناسب از نظر فنی و بهداشتی برای خرید گندم از کشاورزان در نظر گرفته شده است و برای محموله‌هایی که به سیلو و انبار‌های وابسته به شرکت غله حمل می‌شود نیازی به صدور معرفی نامه کتبی نیست.

محمد جواد تشکری افزود: مراکز صدور بارنامه در نقاط عمده تولید گندم در این استان مستقر هستند و محموله‌ها بایستی با صدور بارنامه معتبر از مبدا بارگیری داشته باشند.

وی اظهار کرد: پرداخت بهای گندم نیز به شکل ۵۰ درصد مرحله اول و در مرحله دوم ۵۰ درصد به شکل اتوماسیون در نظر گرفته شده تا اجحافی صورت نگیرد.

با توجه به کاهش نزولات آسمانی در استان کشاورزان باید برای جلوگیری از خسارت و رهاسازی مزارع خود کشت‌های پر آب را کاهش دهند و بر اساس ارزیابی کارشناسان در مزارعی کشت شود که سازگاری با کم آبی داشته باشد.با توجه به وضعیت خشکسالی در کشور معرفی ارقام کم مصرف، یکی از سیاست های جدی و اولویت بخش کشاورزی است و اصلاح الگوی کشت هم به عنوان طرحی ملی در بخش کشاورزی کشور در حالی در دست اجراست که به نظر می رسد اجرای آن در برخی مناطق کشور و برای محصولات خاص الزام های ویژه دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 8 مرداد 1397 ، کدخبر: 6586659،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین