پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۶۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
در یادداشت حاضر سه موضوع مهم این روزهای کشور مورد بحث قرار گرفته است.

شعار سال:

اپيزود اول: تقليل ساعات اداري و صرفه‌جويي در برق

با آغاز فصل تابستان يكي از دغدغه‌هاي هيشگي مسئولان كه بسيار هم بر آن تاكيد می‌كنند، موضوع صرفه‌جويي در ميزان مصرف آب است و هرساله متوليان امر در اين ايام با برنامه‌هاي تبييني و هشداردهنده اين مسئله را با جامعه در ميان می‌گذارند. آنچه امسال بيشتر از اتلاف وكمبود آب جلوه پيدا كرده است، ميزان مصرف برق در روزهاي گرم و داغ تابستان است. البته تا كنون صرفه‌جويي در برق هم به مانند آب جزء سياست‌هاي دولت‌هاي بر سركار آمده بوده است، اما اينكه چرا در تابستان جاري اين چنين موضوع برق در سراسر كشور جدي تلقي شده و به جايي رسيده كه ساعات ادارات تقليل يافته است، جاي بحث و بررسي و آسيب‌شناسي واقعي دارد. واقعي از آن جهت كه ميزان برق صادراتي ايران و ميزان برق توليدي در ايران براساس تعهدات بین‌المللی و غيره به دقت مورد واكاوي قرار بگيرد و اين كمبودها و هشدارها آسي‌شناسي شود. 

از ميزان مصرف برق مشتركين و اهميت آن در تابستان جاري كه بگذريم تصميمي است كه مسئولان و دولتمردان در هرسطحي چه رييس جمهور، چه وزرا و چه مديران كل براي شروع ساعات اداري سازمان‌ها از ساعت 30/6 صبح گرفته‌اند. اينكه براي پايداري منابع انرژي چنين اقداماتي صورت بگيرد در جاي خودش بسيار عالي و ثمربخش خواهد بود. اما براي اجرايي شدن چنين سياست و تصميم‌هايي، بايد حداقلي از امكانات و شرايط براي ذي‌نفعان برقرار شود تا چنين طرح‌هايي ضمن برخورداري از همراهي مردم نتايج مطلوبي داشته باشد. در خصوص ساعت شروع كار ادارات بايد گفت اي كاش مخترعان اين تصميم كمي هم اين نكات را در نظر می‌گرفتند كه آيا امنيت جاني و رواني زنان شاغل در ساعت اوليه صبح در تاريكي و سكوت خيابان‌هاي شهر تامين شده است؟ در حقيقت بايد پرسيد آيا ناآگاه به آسيب‌هاي اجتماعي تاريكي‌هاي شبانه و سحرگاهي شهرها نسبت به امنيت زنان هستند يا نمی‌خواهند اين را قبول كنند كه نه تنها براي زنان -كه در اكثريت مورد هستند- حتي براي مردان شاغل هم اين ساعت و كم‌امنيتي معابر بسيار پرحاشيه است. از كارمندي كه با استرس‌هاي اين چنيني به محل كار خود می‌رود انتظار چه كارآمدي و كارايي داريد؟ اين تصميمات زماني عملياتي می‌شود كه مسئولان از امكانات شهري و ناوگان حمل ونقل شهري خود و برنامه‌ريزي‌ها و دقت در عمل‌شان مطمئن باشند. چيزي كه اصلا در كشور ما مشهود نيست. حال تصور كنيد ساعت پنج صبح از منزل به قصد رفتن به محل كار خارج شويد، هراس امنيت كوچه‌ها را داشته باشي، اتوبوس شهري بموقع نيايد و به موقع به محل كار نرسي و در اوج گرما به دلايل معلوم و نامعلومي با قطعي برق و گرماي طاقت‌فرسا در محل كار پاسخگوي سيستم و ارباب رجوع باشي... انتظار تحول و اجراييات مثبت از چنين كارمندي انتظار بي‌جايي است.

اپيزود دوم: طرح منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی

چند سالي است ركودي در عرصه‌هاي مختلف جامعه مشهود است كه به نظر كارشناسان يكي از دلايل آن كهولت سني در كارشناسان و مديران و عدم استفاده از جوانان متخصص و كارآمد در امور تصميم‌گيري و سياستگذاري و اجرايي كشور است. طبق قانون كشور سي سال خدمت پايان سابقه كاري و حضور افراد در سازمان‌هاي دولتي است كه در مواردي با داشتن مدارك تحصيلي بالاتر 5سال ديگر به سي سال اضافه می‌گردد. درباره بهره‌گيري از تجربيات كارشناسان خبره و باسابقه در سازمان‌ها شكي وجود ندارد اما اينكه پس از گذران دوران كاري فردي دوباره به خدمت گرفته شود يعني در آن مقطع كشور دچار قحط‌الرجال و قحط‌ النساء شده است و اين مقطع از قحطي به نظر در كشور ما طولاني شده است در صورتي كه آنقدر در خزانه مهارتي و حرفه‌اي كشور، جوانان متعهد، آگاه و كاربلد وجود دارد كه می‌توانيم با سلامتي و مطلوبي از اين قحطي عبور كنيم. خوشبختانه چند روزي است در مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت با اکثریت آرا به اصلاح طرح منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه اجرایی رای دادند. مقاماتی که از این قانون مستثنی می‌شوند عبارتند از: روسای سه قوا و معاون اول، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان مجلس و معاونان رئیس‌جمهور که می‌توانند در دستگاه‌های اجرایی فعالیت کنند.

دستگاه‌های مشمول مصوبه مجلس مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند و افراد مذکور نیز باید در مهلت قانونی، از سمت و پست خود کناره‌گیری کنند.

اگر اين مصوبه مجلس شوراي اسلامي كامل و در كمال در دستگاه‌هاي اجرايي عملياتي شود می‌توان به حركت انرژي بخش رو به جلو و پيشرفت سازمان‌ها و صد البته نشاط و خلاقيت و نوآوري در كشور اميدوار شد. اميد كه در كنار اين تصميم استثنائات زيادي اضافه نشود، از اين دست مستثناهايي كه معمولا با قانون نانوشته و نامراد توسط برخي از مسئولان در برخي از سازمان‌ها عملي می‌شود و افرادي بازنشسته‌تر از بازنشستگان دوباره به كار گرفته می‌شوند.

اپيزود سوم: تنش‌هاي منطقه‌اي و رسانه‌اي

بر كسي پوشيده نيست كه بخش عظيمي از مشكلات كنوني كشور به دنبال تحريم‌هاي اقتصادي و عملي نشدن كامل بندهاي برجام است و از طرفي همگان می‌دانيم كه سابقه كدورت بين دول ايران و آمريكا سابقه‌اي بس تاريخي و ريشه‌دار دارد كه هر از چند گاهي به فوران می‌رسد. در عصر حاضر يكي از روش‌های خاص و ماخوذ به نتيجه در بحث جنگ‌هاي رواني استفاده از فضاي مجازي و تهديدات و افشاگري‌ها در آن است. كاري كه رييس‌جمهور كنوني آمريكا به خوبي از آن بهره گرفته و با يك طرفه به قاضي رفتن بر اسب نابخردي‌های خود می‌تازد، چنانچه خاطر همپيمانان خود را هم تا حدودي مكدر كرده است. مقصود اين بخش از يادداشت درستي يا نادرستي اقدامات ترامپ نيست بلكه همدلي و وحدت‌آفريني در قبال اين رفتارها در بين جامعه ايراني مهم است. عبور از شرايط بحران كنوني تنها با حضور مردم و وحدت بين آن ها و صدالبته اقدامات مثبت و تحولي مسئولان امكان‌پذير است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه مردمسالاری، تاریخ انتشار 10 مرداد 97، کد مطلب: 42092، www.newspaper.mardomsalari.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
شرایط کنونی کشور یک ایپزود بیشتر نداره و اون هم قدم ورداشتن در مسیر ویرانیه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین