پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
به تحقیق هیچ میدانی در تحولات یکصد ساله اخیر ایران به اندازه میدان بهارستان ناظر کوشش های عدالت و آزادی خواهانه ملت ایران نبوده است.

شعارسال: ميدان بهارستان، كانون تحولات اجتماعي سياسي ايران معاصر و ملجا مظلومان بوده است. هويت اجتماعي بهارستان پس از تخريب حصار شاه طهماسب صفوي. و ساخت حصار ناصري و نيز شكل گيري محله دولت، مدرسه سپهسالار و مجلس شوراي ملي مركز ثقل حضور مردم ايران براي مطالبه حقوق شان شده است. اين ميدان كه پيشتر فضاي جلوخان سه باغ بوده اينك نيز آغوشش انباشته از سه نسل معماري ايران است. براين مبنا نفوذ و اهميت اش از محله و شهر تهران فراتر است.

جنبش عدالت خواهانه ملت ايران بر ضد دستگاه خودكامه و به رهبري روحانيت شيعي در سال ١٢٨٤ در مسير شكل گيري خود با روشنگري نوانديشان به مطالبه ي مشاركت در تعيين سرنوشت اش (پارلمان) و محدود كردن قدرت شاهان انجاميد. و به اين ترتيب در چهاردهم مرداد ماه ١٢٨٥فرمان مشروطيت صادر و سرزمين ايران به عنوان دومين ملت آسيا در تاسيس نظام پارلماني و مشروط كردن قدرت سلاطين شناخته شد.

اينك كه به بركت هوشمندي سازمان زيباسازي پروژه بهسازي و ساماندهي نما و منظر اين ميدان در حال اجرا است جاي دارد تا سازمان ميراث فرهنگي نيز بمنظور صيانت از اين ميدان با ارزش هاي مادي (بناهاي ارزشمند) و معنوي(آيين هاي اجتماعي و نهضت مشروطيت) اين ميدان را به ثبت جهاني برساند و برند بلوغ ملت ايران در تحقق عدالت و آزادي را در اين ميدان با ثبت جهاني معرفي كند. باشد كه فضا و كالبد اين ميدان به عنوان ميراثي ارزشمند يادآور خاطرات كوشش ها و مجاهدات ملت ايران براي مشروطيت قدرت، آزادي و عدالت از تخريب فزاينده كالبد ش مصون بماند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 25فروردین1395، کدخبر: 526621: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین