پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۷
مدرس علوم اجتماعی و ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر رسانه از جنس قدرت است؛ گفت: اگر رسانه‌ها بخواهند مؤثر باشند باید فعالیتی از جنس فعالیت‌های گفتمانی داشته باشند و تصور نکنند در هر محیطی می‌توان هر نوع تأثیری داشت.

شعارسال: پنجمین نشست فعالان فضای مجازی «مجازیوم» شامگاه گذشته با حضور تعدادی از فعالان این عرصه در مؤسسه رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی برگزار شد.

حساسیت فعالان فضای مجازی بالاتر از فعالان فضای حقیقی

در ادامه نیز فعال فضای مجازی گفت: جوانان انقلابی امروز ثابت می‌کنند که مدیریت فضای رسانه و به‌عبارت دقیق‌تر مدیریت افکار عمومی و عملیات روانی برای موضوعات بسیار حساس در دست آن‌ها است و می‌توانند به‌راحتی سرشاخه‌های آن را شناسایی کنند و ماجرا را خاتمه دهند.

مصطفی باقرزاده با اشاره به اینکه فضایی که الان در آن قرار گرفتیم ممکن است دو رویکرد داشته باشد؛ بیان کرد: ممکن است در فضایی قرار گیریم که به پذیرش فضایی به‌نام مذاکره مجدد با ایالت متحده آمریکا ختم شود و اتفاقی که پس از آن می‌افتد پایان انقلاب اسلامی خواهد بود.

وی با بیان اینکه این مذاکره با جنس مذاکره‌ای که در برجام اتفاق افتاد متفاوت است؛ متذکر شد: اگر پاسخ این ماجرا درخور نباشد متأسفانه ممکن است ماجرا به نحو دیگری رقم بخورد.

این تحلیل‌گر سیاسی ادامه داد: ماجرای FATF بسیار حساس است به این معنی که بعضی از افراد در قالب گروه‌های مختلف مسؤول در چارچوب حاکمیت حاضر هستند برای مصوب شدن آن تمام حیثیت خود را وسط بگذارند، بنابراین برای آن طرح‌های متفاوتی در نظر می‌گیرند.

باقرزاده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دی ماه 96؛ یادآور شد: ایشان گفتند این طراحی توسط ایالات متحده آمریکا، بنگاه‌ها و سرویس‌های جاسوسی بزرگ دنیا رقم می‌خورد، اجرای آن توسط سازمان مجاهدین خلق و تأمین مالی آن توسط سعودی است.

وی با اشاره به اینکه باید بر این موضوع به خصوص در فضای مجازی حساس بود؛ افزود: با رصد صورت گرفته می‌توان مشاهده کرد که در صورت تصویب نشدنFATF ، هزینه‌های اتفاقات این روزها را باید گفتمان انقلاب اسلامی دهد، به همین منظور است که مدتی رویکرد انقلابی‌گری یا دیالوگ‌های انقلابی توسط برخی از افراد انجام می‌شود تا بگویند ما با مدل انقلابی‌گری در وسط میدان قرار گرفتیم و نتیجه این بود.

این فعال فضای مجازی با بیان اینکه حساسیت کسانی که در فضای مجازی هستند امروز به مراتب بالاتر از کسانی است که در فضای حقیقی هستند؛ اضافه کرد: اینکه می‌بیند امروز بیشتر از 100 نفر در عرصه میدان شهدا نبودند به‌خاطر این است که تعداد شما در فضای مجازی خیلی بالا است.

باقرزاده با اشاره به اینکه از زیباترین اقدامات امروز این بود که از عرصه میدان شهدا در فضای مجازی عکس منتشر شد و نشان دادند که سپاه در وسط میدان است؛ گفت: حضور فرمانده سپاه استان در جمع مردم امروز بالاترین سوژه برای جریانات فضای مجازی است.

رسانه‌ها باعث تولید اقتدار و حفظ قدرت هستند

در بخش دیگری از برنامه، مجری سیما در خصوص فضای مجازی و خصوصیات آن نکاتی را بیان کرد.

وحید یامین‌پور با اشاره به اینکه چیزی که باعث توجه به رسانه‌های مرتبط با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی است مقوله قدرت است و به‌همین دلیل اهمیت دارد؛ گفت: هرچیزی که با قدرت مرتبط باشد یک مقوله سیاسی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باعث تولید اقتدار و حفظ قدرت هستند؛ تشریح کرد: سال‌ها توجه‌ها به این سمت رفته که ممکن است حوزه‌ای دارای نیروی انسانی و اقتصادی باشد اما قدرت نداشته باشد.

این مدرس علوم اجتماعی و ارتباطات با اشاره به اینکه قدرت برآمده از رسانه است؛ گفت: دوران رسانه‌های انحصاری و آثار سیلابی و قدرتمند را پشت سر گذاشته‌ایم و دیگر هیچ رسانه‌ای مدعی تولید موج‌های بزرگ نیست.

یامین‌پور توضیح داد: تحولاتی که در رسانه رخ داده منجر به این شده است که رسانه‌ای با قابلیت تولید موج‌های عظیم از رده خارج شده و آن‌ها تبدیل به دنباله‌روی سایر رسانه‌ها شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هرکاربر یک تولیدکننده پیام است و قدرت رسانه‌ای آن‌ها متفاوت است؛ ادامه داد: در دنیای ما و رسانه‌های تعاملی و شبکه‌های اجتماعی موج‌سازی به پایان رسیده و کفه ترازو آرام آرام به سمت گروه‌های مرجع سنگین شده است.

مدرس علوم اجتماعی و ارتباطات با بیان اینکه قدرت گروه‌های مرجع با قدرت تلویزیون هماورد شده؛ اظهار کرد: برخی از آن‌ها نیز قدرتشان از تلویزیون بیشتر شده و مدتی است تلویزیون از آن‌ها اعتبار می‌گیرد، سلبریتی‌ها و گروه‌های مرجع نیازی به تلویزیون ندارند چون خودشان دارای رسانه‌های پرمخاطب و رسمی و غیررسمی هستند.

یامین‌پور با اشاره به اینکه خیلی‌ها هنوز متوجه این تحولات نیستند؛ اضافه کرد: آن‌ها نگاهشان به تلویزیون همان نگاه پانزده سال قبل است و تصور می‌کنند همچنان می‌توانند به‌راحتی دیگران را تحت تأثیر قرار دهند.

رسانه از جنس قدرت است

وی با بیان اینکه در حال حاضر رسانه از جنس قدرت است؛ متذکر شد: باید توجه کنیم قدرت سیاسی از جنس گفتمان است و از دل گفتمان بیرون می‌آید، بنابراین اگر رسانه‌ها بخواهند مؤثر باشند باید فعالیتی از جنس فعالیت‌های گفتمانی داشته باشند و تصور نکنند در هر محیطی می‌توان هر نوع تأثیری داشت.

این مجری سیما بیان کرد: نسبت به قابلیت‌های رسانه‌ها می‌توان با دیده شک نگاه کرد و این موضوع اثبات شده است که هر رسانه قابلیت متفاوتی دارد، از رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اهداف تربیتی کاری بر نمیاید.

یامین‌پور با بیان اینکه صرف حضور در شبکه اجتماعی استعداد انسان برای تربیت بنیه‌های اخلاقی و اعتقادی را تضعیف می‌کند؛ تشریح کرد: اثری که شبکه‌های اجتماعی بر دروی ذهن، تمرکز و اخلاق علمی انسان می‌گذارد به شدت مخرب، ضدتربیت و ضد تعمق است بنابراین درباره اینکه محیط‌های علمی بچه‌ها را به‌سمت شبکه‌های اجتماعی سوق دهند باید مراقبت کرد.

وی با تأکید بر اینکه حضور در شبکه‌های اجتماعی هرچه کمتر و هر چه دیرتر باشد، بهتر است؛ هشدار داد: هرچه سن حضور در این شبکه‌ها پایین‌تر باشد، میزان تخریب بیشتر است.

این مدرس علوم اجتماعی و ارتباطات با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی یک کنش معطوف به قدرت و سیاست و اسکات خصم وجود دارد؛ تشریح کرد: این یک واقعیت است که در فضای مجازی جنگ، جنگ قدرت و سیاست با قابلیت اطلاعرسانی و شبهه‌زدایی و جلب توجه است و هرکس بتواند بهتر جلب توجه کند موفق‌تر است و بعضی به‌طور کامل غیراخلاقی جلب توجه می‌کنند و برخی حدود را رعایت می‌کنند.

یامین‌پور اظهار کرد: یکی از ایرادات بسیار جدی، فقدان اخلاق تشکیلاتی، کار جمعی و هم‌افزایی است در حالیکه در میان ما رشته ولایت وجود دارد اما در طرف مقابل اینگونه نیست.

وی اضافه کرد: یک دلیل آن، خصلت کار حزبی است که ما در آن ضعف داریم اما طرف مقابل این خصلت‌ها را به‌ویژه در رسانه‌های مکتوب تجربه کرده است.

این مجری سیما متذکر شد: این یک واقعیت است که ما هنوز در رسانه‌های مکتوب از این جریان عقب هستیم اما آن‌ها نتوانستند این سازماندهی را در فضای مجازی تکرار کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 12 مرداد 1397 ، کد خبر: 13970512000006 ، www.razavi.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین