پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
با وجود ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه ها، هتل آرینا در جاجرود همچنان استوار ایستاده و گویا سیل باید حکم تخریب آن را به جای مسئولان اجرا کند.

شعار سال: مدت هاست که قانون ساخت و ساز در حریم رودخانه ها را ممنوع کرده اما با این وجود ساختمان های بسیاری در حریم رودخانه ها ساخته می شوند. ساختمان هایی که بیشترشان متعلق به قشر مرفه جامعه است.

هر چند وقت یکبار نیز خبری از برخورد مسئولان با این ساختمان ها به گوش می رسد. مسئولان با بولدوزر به جان ساختمان ها و ویلاها میفتند و آن ها را تخریب می کنند.

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه ها علل مختلفی دارد اما یکی از مهمترین علت های آن زمانی خود را نشان داد که سیلاب در رودخانه کن، رستوران ها، سفره خانه ها و منازل را با خود برد و خسارت های زیادی به بار آورد.

بعد از آن بود که همه به تب و تاب افتادند تا مانع ساخت و ساز در حریم رودخانه ها شوند. برخوردها شدت گرفت اما هرگز به صورت 100 درصدی اجرا نشد.

در این میان مسئولان مدعی بودند که ساختمان های حریم رودخانه ها بدون مجوز ساخته شده اند و از ساخت آن بی اطلاع بودند اما همینجا بود که رسانه ها به موضوع ساخت هتل آرینا در جاجرود پرداختند.

هتلی 13 طبقه که فونداسیون آن در بستر رودخانه بنا شده است. برای مردم جای سوال بود که چگونه این هتل مجوز ساخت گرفته است و اگر مجوز ندارد، چگونه تا به حال مسئولان متوجه تخلف آن نشده اند؟ سوالی که مسئولان هنوز هم نه تنها در ماجرای هتل آرینا بلکه در موارد دیگر نیز به آن جواب نداده اند که چطور تخلفی در مقابل چشم همکان رخ می دهد و مسئولان آن را نمی بینند.

حالا سال ها از رسانه ای شدن تخلف هتل آرینا می گذرد اما هنوز هتل در حریم رودخانه خودنمایی می کند و مقاومت آن، این ساختمان را تبدیل به نماد تخلفات ساختمانی در حریم رودخانه کرده است.

در آخرین اظهارات مسئولان، این دادستان تهران بود که در یک ماه گذشته اشاره ای مختصر به پرونده هتل ارینا داشته و دیگر خبری از این هتل نشده است.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در این ارتباط گفته است: «متهمان در اراضی مذکور اقدامات متعددی نظیر جاده‌سازی، تسطیح احداث رستوران و ساخت تله‌کابین انجام داده و حدود دو هفته پیش که متوجه شدند پرونده وارد مرحله جدی رسیدگی شده است، مبادرت به پیش‌بینی مراسم افتتاحیه تله‌کابین در محل نموده‌ بودند که بازپرس با توجه به مستندات و گزارش ظابطان، دستور توقف عملیات اجرایی در محل را صادر کرد. این پرونده مشابه پرونده هتل آرینا است. در پرونده هتل آرینا نیز فردی با اخذ مجوز اقدامات متعددی انجام داده بود و سپس برخی دستگاه‌ها از قوه قضاییه خواستند تا مانع اقدامات بعدی احداث کننده هتل مذکور شود.

دادستان تهران با انتقاد از طولانی شدن زمان رسیدگی به این‌گونه پرونده‌ها به ویژه از نظر صدور دستور توقف عملیات اجرایی گفت: در پرونده اراضی شرق استان تهران پس از صدور دستور توقف عملیات اجرایی از سوی بازپرس دادسرای کارکنان دولت، با حضور اینجانب، بازپرس، کارشناسان و متهمان پرونده، از محل بازدید شد و اقدامات متهمان در اراضی بررسی و مراتب صورتجلسه گردید.

کنایه وزارت نیرو به مسئولان

حدود یک ماه پیش بعد از وقوع سیل در جاجرود اما پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو در خبری که تیتری «کنایی» را برای آن برگزیده بود، نوشت: «سیل، احکام قضایی را اجرا کرد.» در این خبر به نقل از مدیر امور منابع آب شمیرانات عنوان شده بود: در پی وقوع سیل هفته گذشته بیش از 24 ساختمان و رستوران که به صورت غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه جاجرود ساخته شده بودند و احکام قضایی جهت قلع و قمع آنها صادر شده بود، تخریب شد.

جواد غفاری با اعلام مطلب فوق در ادامه گفته بود: در روز چهارشنبه (دوم خرداد 1397) بر اثر بارش شدید باران که از ساعت 13:30 عصر شروع و تا ساعت 30:‌18 ادامه داشت، سیلاب حاصل از بارش، باعث حمل گسترده رسوبات واریزه‌یی توسط مسیل‌ها و آبراه‌های منطقه شده و در بخش رودبار قصران در محل روستای رودک به‌دلیل وجود ساخت و سازهای غیرمجاز انسداد مسیر جریان آب رودخانه باعث انحراف آب و ورود خسارت سنگین به ساختمان‌های حاشیه رودخانه و همچنین تاسیسات زیربنایی ازجمله تخریب جاده ارتباطی فشم-تهران، تیرهای برق، تلفن و لوله گاز شد.

وی افزود: طبق بازدید و گزارش‌های اولیه میدانی، ‌‌بر اثر این حادثه در بخش رودبار قصران تعداد چهار مورد رستوران در حاشیه رودخانه به‌طور کامل تخریب و بالغ بر 12 مورد رستوران و ویلا نیز بر اثر سیلاب دچار آبگرفتکی و خسارت شدید به تاسیسات شده‌اند. همچنین چهار فقره پل فلزی توسط سیلاب به‌طور کامل منهدم و تعدادی دیوار حفاظتی حاشیه رودخانه جاجرود تخریب و چهار باب ساختمان ویلایی در زیر گل و لای حاصل از سیلاب مدفون شده‌اند که متاسفانه در این حادثه یک نفر سرایدار از تبعه افغانی حاضر در یک ساختمان غیرمجاز به‌‌دلیل شدت سیلاب در زیر گل و لای و در داخل ساختمان جان خود را از دست داده است.

مدیر امور منابع آب شمیرانات تصریح کرد: در شهر لواسان نیز گل و لای حاصل از سیلاب مسیل ترک مزرعه باعث ورود خسارت سنگینی به سطح شهر و خودروها شده و بیش از 25 خودرو در این حادثه بین 30 الی 100درصد خسارت مالی دیده‌اند.

وی در پایان با اشاره به حضور مدیرعامل و معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌یی تهران در محل وقوع سیل و صدور دستورات مقتضی اظهار داشت: عوامل زحمتکش امور منابع آب شمیرانات، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به همراه سایر بخش‌های اجرایی از نخستین ساعات بروز بارش شدید باران و آغاز سیلاب، در مناطق خسارت‌دیده حاضر و با تدارک و حمل دستگاه‌های سنگین شامل لودر و بیل مکانیکی به منطقه رودک بخش رودبار قصران، نسبت به برگرداندن آب به مسیر جریان اولیه رودخانه جاجرود برای جلوگیری از گسترش خسارت و بازگشایی جاده ارتباطی فشم-تهران اقدام نمودند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تیتر شهر، تاریخ انتشار 13 مرداد 97، کد مطلب: 76636، www.titreshahr.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین