پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۱۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
وقتي که بخش زيادي از روان آب هاي استان هرز مي رود، کشاورزان مي توانند با هدايت آن به آببندان ها و ذخيره سازي، کشت دوم انجام دهند

شعارسال: رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران ، با اطلاع رساني رسانه ها و هشدارهاي کارشناسان و محدوديت هايي که دستگاههاي ذيربط وضع و اعمال کردند ، سطح زير کشت دوم برنج حدود 50 درصد کاهش يافت .

به گزارش خبرنگارآريادفترمازندران درساري، عزيزالله شهيدي فر افزود: سطح زير کشت دوم برنج پارسال حدود 40 هزار هکتار بود که امسال به کمتر از 20 هزار هکتار رسيده است .

وي نقش رسانه ها را در آسيب زدايي از حوزه هاي مختلف مهم توصيف کرد و گفت: شايد اگر ورود جدي رسانه ها به موضوع کمبود آب در مازندران و ضرورت رعايت خط قرمزها براي کشت دوم در برخي از مناطق استان نبود، سطح زير کشت دوم امسال افزايش هم مي يافت .

رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران رويکرد اين سازمان را حمايت از کشاورزان و هدايت آنان براي حفاظت از منافع بلندمدت دانست و تاکيد کرد: البته جهاد کشاورزي براي کشت دوم برنج در مناطقي که روان آب وجود دارد مانند مناطقي غربي استان محدوديتي قايل نيست و آن را ترويج مي کند.

وي افزود : وقتي که بخش زيادي از روان آب هاي استان هرز مي رود، کشاورزان مي توانند با هدايت آن به آببندان ها و ذخيره سازي، کشت دوم انجام دهند و محدوديت ما تنها براي برداشت آب هاي زيززميني است .

رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران با اشاره به اين نکته که افراط و تفريط در کشت دوم برنج با استفاده از آب هاي زير زميني صدمه زيادي به منابع آبي استان مي زند، در عين حال گفت: عمده کشت دوم برنج در حوزه آبريز هراز است که از آب سطحي موجود استفاده مي شود.

وي به هرز رفتن آب سطحي رودخانه هراز در طول سال اشاره کرد و افزود: از آنجايي که مازندران نقش عمده اي در تامين برنج کشور دارد و همچنان نياز به برنج وارداتي وجود دارد، کشت دوم برنج مي تواند بخشي از نياز کشور را تامين کند به شرط اين که به بحران آب دامن نزند .

شهيدي فر ضمن قدرداني از همراهي شاليکاران، نياز مصرف شالي به آب در کشت دوم را نصف کشت اول دانست و گفت: علاوه بر اين که دماي هوا در اواخر مرداد و شهريور کاهش مي يابد که با تبخير کمتر آب شاليزاري همراه است، مدت زمان رسيدگي و برداشت برنج از 90 روز کشت اول به 70 تا 75روز کاهش در کشت دوم کاهش مي يابد.

وي بر ضرورت توجه ويژه به آببندان هاي استان تاکيد کرد و افزود: منابع مصرفي آب بخش زيادي از شاليزارهاي استان از آببندان هاست که لايروبي و مديريت آن همواره مورد تاکيد وزارت جهاد کشاورزي و وزارت نيرو در استان هاي شمالي است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار: 91مرداد1397، کدخبر: 20180810135133297: www.aryanews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
الان که ین همه خشکسالی شده میخوان هوای کشاورزهایی رو داشته باشن که تا دیروز هرکاری میکردن تا سهمشون رو کم کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
فعلا که ما هر جایی رو میبینیم کمبود اب داریم اب اونقدر نیس که بخوان ذخیره سازی کنن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین