پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
این که گفته می شود آیا امکان فروپاشی توافق هسته ای وجود دارد؟ بله وجود دارد. این اتفاق ممکن است از هر دو طرف رخ دهد. اما بستگی به اجرای تعهدات طرفین دارد. این احتمال از سوی ایران به دور است و آمریکایی ها بیشترین پتانسیل را دارند.

شعار سال: سخنان ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران که برای شرکت در نشست بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به آمریکا رفته است، هم تشویق آمریکا به اجرای تعهدات در قبال ایران است و هم تهدید آنها که اگر بیش از این تعهدات خود را اجرا نکنند با خطر فروپاشی برجام روبرو خواهند شد.


در شرایط کنونی که آمریکایی ها به تعهدات خود تمکین نمی کنند و حتی با زیاده خواهی ها، تواافق هسته ای را با خطر روبرو می سازند باید با آنها با زبان قدرت سخن گفت.

لحن مقتدرانه میتواند در مقابل آمریکایی ها پاسخ می دهد. اگر در مقابل آمریکا، اندکی ضعف نشان داده شود، آنها نه تنها تعهدات خود را اجرا نخواهند کرد بلکه خواسته های دیگری را هم مطرح خواهند نمود.

باید در داخل کشور به این موضوع توجه داشت که آمریکا به این توافق نیازمند است. نیاز او به این توافق توانسته خواسته های آن را برآورده سازد، اشتیاق آنها به برجام باید به عنوان ابزاری باشد برای ایران مقابل آمریکا. مانند شمشیر داموکلس همیشه بالای سر آمریکا باشد تا از یاد نبرد که اگر تعهداتش را اجرا نکرد فروپاشی برجام وجود دارد.

نیتجه فروپاشی توافق هسته ای هم برای آمریکایی ها روشن است. آنها خود به خوبی می دانند که اگر برجام لغو شود، چه اتفاقی خواهد افتاد.

تاکنون دولتمردان ما درباره احتمال از بین رفتن توافق هسته ای، به آمریکایی ها هشدار جدی نداده اند. چرا که همچنان خواهان اجرای آن و پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود هستند.

جمهوری اسلامی ایران بابت به دست آمدن توافق هسته ای در این دو سال و نیم گذشته هزینه های زیادی را متحمل شده است و نمی خواهد که این هزینه ها با از بین رفتن توافق هسته ای، بی نتیجه باقی بماند و ثمری را در پی نداشته باشد، به همین خاطر همچنان سعه صدر به خرج داده و با مدارا سعی دارد تا طرف مقابل را به اجرای پیمان خود در توافق هسته ای مجاب کند.

هر چند اکنون پس از گذشت سه ماه از اجرای رسمی برجام، ایران تعهدات خود را اجرایی کرده اما طرف مقابل هنوز تعهداتش را نادیده گرفته و به گفته رئیس کل بانک مرکزی کشورمان هیچ تأثیری در اقتصاد ایران نداشته و مردم هم آن را احساس نکرده اند و تنها سخنی که از سوی آمریکایی ها به گوش ایران رسیده است این بود که ایالات متحده و جامعه بین الملل به اجرای تعهدات خود طبق توافق صورت گرفته با ایران پایبند است.

اما این پایبندی تنها بر روی کاغذ توافق انجام شده و از سوی آنها هنوز عملیاتی نشده است. در چارچوب برجام ابزاری برای فشار به طرف غربی که تعهدات خود را اجرا نمی کند، ساخته نشده که شاید یکی از ضعف های توافق هسته ای هم همین باشد.

ایران به خاطر برجام بسیاری از فعالیت های هسته ای خود را تعطیل کرد و تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش داد. آب سنگین اراک را هم برچید و اورانیوم غنی شده خود را هم صادر کرد. همه این کارها با هزینه ایران انجام شده است که البته کم هم نیست. اما آمریکا و اروپا که تاکنون بر روی کاعذ تحریم ها را لغو کرده اند، در صورت اجرایی شدن تعهداتشان هم هزینه ای پرداخت نخواهند کرد بلکه با اجرای آن، سود هم خواهند برد.

البته اگر آمریکا و اروپا به پیمان خود پایبند باشند و آنها را اجرا کنند، در زمینه اقتصادی هر دو طرف سود خواهند برد. اروپا خود را که تاکنون مشتاق نشان داده اما هنوز از سفرهای زیاد مقامات سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی به ایران نتیجه ای به دست نیامده و دلیل آن هم آمریکا است.

تنها راهی که برای ایران وجود داشته و دارد این است که در مقابل بدعهدی آمریکایی ها پاسخ قاطع، عملیاتی و تأثیر گذار را از خود نشان دهد. اکنون در این مرحله می توان برای پاسخ محکم به آمریکایی ها بر اساس بی اعتباری آنها، به تعداد سانتریفیوژها افزود تا متوجه شوند که توافق هسته ای شوخی بردار نیست و اگر واکنش ایران آنها را وادار به اجرای تعهدات نکرد، مراحل دیگر به سرعت اجرایی شود و تعهدات ایران در توافق هسته ای کان لم یکن شود تا زمانی که آمریکایی ها راغب شوند تا نسبت به توافق پایبندی خود را نشان دهند و اثبات کنند.

با اندکی تلخییص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار:29 فروردین 1395، کد مطلب: 161786 www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین