پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۷۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۱
پوریا گل محمدی ( پژوهشگر، فعال اجتماعی و محیط‌زیست) معتقد است که ساکنان جنوب پایتخت به‌ویژه آنهایی که در محدوده منطقه 19 شهرداری تهران سکونت دارند، این روزها با مشکلات ریز و درشتی دست به گریبان هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آبیاری مزارع و زمین‌های سبزی و صیفی با آب آلوده، استفاده از آب چاه برای آشامیدن و استنشاق گرد و غبار ناشی از فعالیت کارگاه شن و ماسه و کوره‌های آجرپزی اشاره کرد.

شعار سال: متأسفانه تمام زمین‌های سبزی و صیفی حدفاصل شهرک رسالت تا بهشت زهرا(س) با آب آلوده فاضلاب آبیاری می‌شوند که این موضوع قطعاً خطرناک‌ترین آسیب جنوب پایتخت به حساب می‌آید. از آنجایی که محدوده مسکونی جنوب منطقه 19 فاقد سیستم فاضلاب شهری است، فاضلاب حمام سه هزار خانوار شهرک رسالت و 500 خانوار صالح‌آباد، آب کارخانه‌های فعال و پساب‌های بیمارستانی این محدوده بدون هیچ تصفیه‌ای مستقیماً وارد زمین‌های خیار و گوجه، کدو و بادمجان، بامیه، سبزی خوردن، گندم، ذرت، جو و... می‌شود. این در حالی است که محصولات کشاورزی این محدوده از شهر در سرتاسر تهران و حتی شهرهای همجوار توزیع می‌شود و به این‌ترتیب این حجم آلودگی به خانه هر شهروند تهرانی راه پیدا خواهد کرد.

در کنار این چالش بزرگ و سراسری، ساکنان جنوبی منطقه 19 که دستکم به زبان پایتخت‌نشین هستند، آب لوله‌کشی ندارند و آب مورد نیازشان از طریق چاه تأمین می‌شود. ضمن اینکه این محدوده از شهر از نظر گرد و غبار نیز شرایط مطلوبی ندارد. وجود کوره‌های آجرپزی در محدوده نعمت‌آباد و کارگاه شن و ماسه در پارک جنگلی افرا باعث شده تا گرد و غبار ناشی از فعالیت این صنوف در هوا، تنفس اهالی این محدوده را با مشکل مواجه کند. با وجود اینکه مشکلات محدوده جنوبی منطقه 19 شهرداری تهران بارها در شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران مطرح شده، اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدام مؤثری برای رفع این آسیب‌های زیست‌محیطی صورت نگرفته است.

البته اتصال این محدوده به فاضلاب شهری به تصویب شورای‌شهر رسیده، اما هنوز در زمینه تأمین آب لوله‌کشی اهالی ساکن در جنوب پایتخت کار خاصی انجام نشده است. تکلیف کوره‌های آجرپزی محله دولتخواه هم هنوز مشخص نیست و این کوره‌های غیرفعال هنوز یکی از تهدیدهای بزرگ حاشیه جنوبی پایتخت به حساب می‌آیند. به نظر می‌رسد مسئولان شهری پایتخت و اعضای شورای اسلامی شهر تهران باید هرچه سریع‌تر فکری به حال این وضعیت اسفناک در منطقه 19 کنند و با تأمین آب لوله‌کشی، تصفیه آب برای آبیاری زمین‌های سبزی و صیفی و همچنین تبدیل زمین کوره‌های آجرپزی به فرهنگسرا، ورزشگاه و دیگر مراکز عمومی، کیفیت زندگی اهالی در این قسمت از شهر را بهبود ببخشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 27 مرداد 97، شماره: 27371


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین